ויזל: "פוקס תהיה השחקן המוביל במכירות האופנה באינטרנט"

קבוצת פוקס רשמה במחצית השנה רווח נקי של 20.9 מיליון שקל, עלייה של 23.7% ■ הרווח התפעולי ירד ב-4% ■ המנכ"ל: "ברור לי שאלה לא התוצאות הטובות ביותר שהקבוצה יכולה לייצר"

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

אחרי שחיקה בביצועים ברבעון הראשון של השנה, קבוצת פוקס  חותמת מחצית שנה מוצלחת יותר, לאחר שיפור שהציגה בביצועים ברבעון השני של השנה. פוקס כקבוצה גם חוצה את קצב המכירות של 2 מיליארד שקל בשנה, כאשר המכירות במחצית הגיעו ל-1.003 מיליארד שקל. מדובר בנתון הכולל את כל מכירות מותגי הקבוצה, לרבות מותגים כמו אמריקן איגל ששורת המכירות העליונה שלו אינה מדווחת בדוחות הכלליים אלא רק במגזרים.

בנטרול הרשתות שאינן כלולות בשורה העליונה, מכירות פוקס עלו במחצית ב-6.2% והסתכמו ב-681 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות זינקו ב-6.2% במגזר אופנה ואופנת הבית וב-17% ברשת ללין שפוקס מחזיקה במחצית ממניותיה. שיעור הרווח הגולמי במחצית עמד על 56%.

את השורה האמצעית חתמה פוקס עם ירידה של 4% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-30.3 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 31.6 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה, פוקס רשמה במחצית רווח נקי של 20.9 מיליון שקל, עלייה של 23.7%. 

תוצאות פוקס
 תוצאות פוקס

"לא מרוצים מכל הפעילויות" 

הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, אמר היום (ד') עם פרסום הדוחות: "אנחנו עובדים בתוכנית אסטרטגית שהחלטנו עליה בשנת 2013, להפוך לגוף הגדול, המשמעותי והמגוון במספר מותגים הרב והחזק ביותר בישראל. בחציון הזה אנחנו במכירות של מיליארד שקל, וכמו שכולם מכירים, הרבעון הרביעי הוא המשמעותי ביותר לנו ולכל חברות האופנה, כך שהקצב ברור".

ויזל לא הסתיר את חוסר שביעות-רצונו מהביצועים של חלק מהמותגים הקבוצה, רשת בגדי הילדים האמריקאית דה צ'ילדרנ'ס פלייס ורשת ההנעלה והאקססורייז צ'ארלס אנד קיט, אך טען כי מדובר בעניין של זמן.

לדבריו, "ברור לי שאלה לא התוצאות הטובות ביותר שהקבוצה יכולה לייצר בשנים הקרובות. אני מכיר כל אחת מהפעילויות, ואני יודע מה היא יכולה לייצר כשהיא מיוצבת. כשגמרנו לעשות את הטעויות שכולנו עושים כל יום בכל רשת עם מה שיש לה להציע, כשלמדנו מה הרווח הגולמי הנכון ביותר לצאת אתו. אחרי שנעשה את זה, המספרים שנוכל להציג בעתיד יהיו מרשימים יותר. יש לנו היום פעילויות שאנחנו לא מרוצים מהן. אנחנו מזהים את הפוטנציאל ועובדים יום-יום כדי להגיע אליהן".

- יש לכם המשך שחיקה בשיעור הרווח התפעולי.

"ברור שזה בגלל חברות מסוימות שהכנסנו לפורטפוליו במהלך השנים האלה, וכשמגדילים את הפעילות בחברות החדשות, אז הן מורידות בשלב הראשון את אחוז הרווח הממוצע, כי הן לא חברות מבושלות היטב שבהן אנחנו יודעים בדיוק את הקולקציה המתאימה לשוק הישראלי. גם לפוקס הום היו כמה שנים ראשונות, תקופה משמעותית, שלא הרווחנו כסף. אותו הדבר באמריקן איגל.

"לא כל דבר שמביאים לשוק ביום הראשון, מרוויח כסף. ברוב החברות אנחנו מרוויחים כסף מהיום הראשון. זה עסק מסובך שמתאים למקצוענים בלבד. החלום שלנו עם חברות חדשות זה שבתקופה הראשונה העסק יהיה מאוזן, אחרי שנה ירוויח 2% ואחרי 10 שנים ירוויח 8%. אנחנו החברה שהציגה את המספרים המשמעותיים ביותר בעלייה במכירות חנויות זהות, ואנחנו כמקצועיים נדע לעשות את זה, גם אם זה ייקח יותר זמן, אבל אנחנו נהיה שם". 

בדרך לאונליין?

בשיחה עם אנליסטים התייחס היום ויזל גם להיעדרתה של קבוצת פוקס מזירת האונליין ומסר כי הדבר נמצא על סדר היום של הקבוצה.

לדבריו, "בישראל בשנת 2015 היקף מכירות האופנה באינטרנט הוא 700 מיליון מתוך 14-15 מיליארד שקל. 550 מיליון שקל מתוך ה-700 מייצגים מכירות של חברות בינלאומיות שמוכרות בישראל. כל השחקנים - קסטרו, רנואר, אדיקה, גולף, הודיס, דלתא ו-S.WEAR - כולם יחד מכרו אשתקד ב-150 מיליון שקל בלבד. אין חברת אינטרנט מכל המותגים האלה שמכרו באינטרנט יותר מ-4% מהמחזור של אותה חברה. אין לי ספק שאם אני משרטט קו לשנת 2020, האינטרנט יהיה 2 מיליארד מתוך 18 מיליארד שקל".

לדברי ויזל, "אין לי ספק שהאינטרנט בהתעצמות, שהמכירות באונליין יגיעו תוך 3-4 שנים ל-8% ממכירות השוק ואולי 10% מהמכירות. אבל גם אין לי ספק שנהיה השחקן הבולט והמוביל. האסטרטגיה שלנו שם ידועה וברורה. אתר אינטרנט כמו שיש לכל אחת מחברות שציינתי הוא nice to have, אבל הוא לא מחולל שינוי. אנחנו לא רוצים משהו nice to have, אז כשיהיה לנו, הוא יהיה משמעותי, אסטרטגי, נכון, חוצה את כל המותגים שלנו, ונביא בשורה חדשה.

ויזל התייחס גם לחשיבות של מועד הכניסה לאונליין. "לפני 10 שנים דפקו אצלי בדלת ואמרו לי שאם לא אכנס לאינטרנט, אני אפשוט את הרגל. אם הייתי פותח אתר מכירות לפני 10 שנים, הייתי מפסיד 20 מיליון דולר. אם הייתי פותח לפני 5 שנים, הייתי מפסיד 5 מיליון דולר, ואם לפני שנתיים, ההפסד היה 2 מיליון דולר. אם אפתח אתר היום, אני אפסיד חצי מיליון דולר, ואם אפתח מחר, לא אפסיד ולא ארוויח. לעומת זאת, אם אפתח אתר בעוד שנה, הוא כנראה כבר ירוויח.

"נקסט מוכר 80 מיליון שקל בשוק הישראלי שאחד הפלוסים שלו הוא שאין חנויות בשוק הישראלי. אנחנו יודיעם מה אנחנו עושים. אני מעריך שבחודשים הקרובים נודיע לאן פנינו מועדות בנושא הזה". 

"שיפור מתמיד בפוקס הום" 

בהתייחס לתחרות בגזרת הטקסטיל וכלי הבית, אמר ויזל כי "אנשים נוטים לחשוב שיש רק שני שחקנים: פוקס הום וגולף אנד קו, אבל לצערי זה לא המצב. איקאה שחקן. יש שם קומה יפה עם הרבה צלחות וסירים. הנון-פוד בסופרמרקטים חזק. המשביר לצרכן מוכר ברנדים ולא ברנדים בצורה יפה. נעמן עובד יפה ונותן תחרות קשה. ורדינון הוא מותג חזק בכלי מיטה. יש המון חנויות שכונתיות ואזוריות שעושות דברים יפים. רשת הרמוניה מתחרה במחירים זולים ועושה עבודה יוצא מן הכלל. גולף אנד קו, עם פריסה מדהימה ומותג מדהים, הוא שחקן משמעותי, אבל הוא אחד מתוך הרבה פירמות שמתחרות בנו. פוקס הום מ-2010 בתהליך שיפור מתמיד".