שומרים על הדירוג: היחס חוב-תוצר של ישראל ירד ב-0.7%

הירידה מפחיתה את החשש שדירוג האשראי של ישראל ייפגע כתוצאה מעלייה קלה ביחס החוב שצפוי להתרחש בשנים 2017 ו-2018

רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו
רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו

ירידה של 0.7% ביחס החוב לתוצר של ישראל נכון לסוף 2015, בעקבות עדכון נתוני התוצר של המשק אתמול על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הנתון המעודכן, החוב הציבורי של ישראל עומד על 63.9% מהתוצר של המשק, לעומת 64.6% לפי הנתון הקודם. השינוי ביחס נובע מגידול של 13 מיליארד שקל בתוצר - או המכנה - ביחס. לפי הנתון המעודכן עומד התוצר של ישראל על 1.163 טריליון שקל.

הורדת היחס מגדילה את מרחב התמרון הפיסקאלי של הממשלה ומחלישה את החשש שסוכנויות דירוג האשראי ישנו לרעה את דירוג האשראי של ישראל כתוצאה מעלייה קלה ביחס החוב, כפי שצפוי לקרות ב-2017 ו-2018. עלייה זו צפויה בהנחה שהכנסות המדינה יהיו נמוכות מהתחזית ועל רקע יעד הגירעון הגבוה שנקבע על 2.9%. ב-2016 צפויה ירידה קלה נוספת ביחס החוב.

כלכלנים בירושלים העריכו היום כי גם תחול עלייה קלה ביחס החוב לתוצר - לא צפויות להיות לכך השלכות מבחינת דירוג האשראי של ישראל, ובתנאי שהסוכנויות ימשיכו להתרשם שאין שחיקה במחויבות של הממשלה לניהול מדיניות תקציבית אחראית.

הלמ"ס מעדכנת בכל אוגוסט את הערכת התוצר של המשק, כשבמרבית המקרים התוצאה היא עדכון כלפי מעלה של נתוני התוצר. הגידול השנה נובע בין היתר משילוב ראשון של נתונים על רכישת מוצרים מחו"ל באינטרנט, באמצעות מידע שהתקבל מחברות כרטיסי האשראי. מדובר במוצרים בשווי של פחות מ-75 דולר שאינם עוברים במכס. גורמים נוספים שהשפיעו על התוצאה היו שינוי סיווג של רשות מקרקעי ישראל לחברה ממשלתית ועדכון באומדני ההשקעות בבנייה.

החוב הציבורי עמד בסוף 2015 על כ-743 מיליארד שקל והחוב הממשלתי על 726.7 מיליארד.

יחס חוב ציבורי
 יחס חוב ציבורי