מחיר למשתכן: כ-52 אלף הוציאו תעודות זכאות מאז ינואר

ירידה של כ-20% באוגוסט לעומת יולי ■ באוצר ובמשרד השיכון העריכו כי המספר יהיה לפחות פי 3 ■ ייתכן כי הפער נובע מהתניית הזכאות ליחידים בכך שגילם מעל 35

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

מספר משקי-הבית שהוציאו תעודות זכאות נמצא בחודש האחרון בירידה, כך עולה מנתוני מטה הדיור במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון הנוגעים להנפקת תעודות זכאות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

על פי הנתונים, נקודת השיא בהוצאת תעודות הזכאות הייתה לקראת סוף יולי, חודש שבו הוצאו כ-10,500 אלף תעודות זכאות ומאז הגרף נמצא בירידה. עד 7 באוגוסט עמד מספר מוציאי תעודות הזכאות על 2,240 וב-14 באוגוסט הגיע ל-4,000 - הרבה פחות ממחצית ממספר תעודות הזכאות שהוצאו ביולי.

לא מן הנמנע ששני גורמים השפיעו על הנתונים. הראשון הוא שבמהלך יולי פורסם מכרז בהרצליה במסגרת מחיר למשתכן ובתחילת אותו החודש החלה להיפתח ההרשמה להגרלות בראשון-לציון. מדובר בשני מיקומים בולטים של מחיר למשתכן שעוררו התעניינות רבה בציבור הזכאים. הגורם השני הוא שאוגוסט הוא גם שיא עונת החופשות ורבים מהמבוגרים עסוקים בלהעסיק את ילדיהם.

עוד על פי הנתונים, המספר הכולל של מוציאי תעודות הזכאות מתחילת התוכנית בינואר עומד על 51,943, ומספר משקי-הבית שנרשמו להגרלה אחת לפחות עומד על 39,150. בהשוואת הנתונים חודש אחורה נראה שהיקף מוציאי תעודות הזכאות עלה בשיעור של כמעט 17% בכחודש ימים.

השוואת מספר משקי-הבית שניגשו להגרלה אחת לפחות באותה התקופה מעלה גידול דומה בשיעור 18.4%, מה שמעיד כי ככל הנראה, כל הנרשמים החדשים ניגשים להגרלות, ובמקביל - כי הפער בין מספר הזכאים לאלה שניגשים להגרלות בפועל נותר יציב ועומד על כ-12 אלף משקי-בית. נתון זה עשוי להעיד על זכאים סלקטיביים שממתינים להגרלה ספציפית, בהרצליה למשל, כדי לגשת להגרלה ועד כה לא עשו זאת.

במקביל, המספר הכולל של מנפיקי תעודות הזכאות מעיד פעם נוספת על הפער שבין הציפייה הראשונית של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, שהעריכו שהמספר יהיה גבוה פי שלושה לפחות אם לא פי ארבעה. עם זאת, חשוב לציין שבחודשים האחרונים מתברר כי התנאי שמאפשר ליחידים שאינם תא משפחתי להוציא תעודות זכאות רק לאחר שמלאו להם 35 שנים, מותיר חלק ניכר ממחוסרי הדיור מחוץ לתוכנית, וייתכן שהוא משפיע על הפער בין התחזית למספר בפועל.

 

נתון מעניין נוסף שעולה מהשוואת נתוני מטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון בחודשים האחרונים הוא שיעור בני המקום שזוכים בהגרלות לעומת זכאים שאינם בני המקום. בעוד התוכנית מאפשרת לבני המקום עדיפות בגובה כ-20%-25%, נראה על פי תוצאות ההגרלות שהיקף הזוכים בני המקום גדול במעט מהשיריון, אך ברוב המקרים רוב הזוכים אינם בני המקום. כך, ממוצע הזוכים בני המקום בכל ההגרלות שהסתיימו עד כה עומד על כ-28%, גבוה מהשריון, וממוצע הזוכים שאינם בני המקום עומד על 71.4%. נתונים אלה מעידים מחד על חשיבות השריון ומאידך על הביקוש הגדול שמוביל חלק ניכר מהזכאים לגשת למכרזים שאינם במקום מגוריהם.

עד כה הסתיימו הגרלות במספר כולל של 2,752 דירות מוזלות לזכאים (במחיר מטרה ומחיר למשתכן יחד). על פי אתר מחיר למשתכן, נכון להיום פתוחות להרשמה ארבע הגרלות, באופקים קרית מוצקין ודימונה, הכוללת 372 יחידות דיור מוזלות סך הכל.