תחקיר "ניו-יורק טיימס": טראמפ חייב מעל 650 מיליון דולר

"ניו-יורק טיימס": בניין משרדים בניו-יורק, שטראמפ שותף בו, חייב 950 מיליון דולר, ובין הנושים - בנק אוף צ'יינה ■ טראמפ: "הדיווחים של העיתון הכושל נעשים גרועים מיום ליום"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

חברות בשליטת דונלד טראמפ נושאות נטל חובות בסך 650 מיליון דולר לפחות, יותר מכפליים מנתוני החובות בדוחות ציבוריים שהגיש המטה של טראמפ לרשויות כנדרש מכל מועמד לנשיאות בארה"ב - כך מדווח "ניו-יורק טיימס" בתחקיר על מכלול עסקיו של המיליארדר.

תחת הכותרת, "האימפריה של טראמפ: מבוך של חובות ושל קשרים מעורפלים", כותב העיתון כי המועמד הרפובליקאי לנשיאות בארה"ב מוכר את עצמו כאיש עסקים שעשה מיליארדים ואינו חייב שום דבר לאף אחד, אך התחקיר מעלה כי הונו של טראמפ תלוי במידה רבה במגוון גדול של תומכים פיננסיים, לרבות בנק סיני גדול.

העיתון שכר חברה שמתמחה בליקוט מידע על עסקות נדל"ן וביקש ממנה לסרוק דוחות ציבוריים על יותר מ-30 ישויות נדל"ניות שקשורות בטראמפ, לרבות בנייני משרדים ברחבי ארה"ב ומועדוני גולף.

התחקיר העלה, שנוסף לחובות בסך 650 מיליון דולר, "חלק ניכר מהונו של טראמפ כרוך בשלוש שותפויות פסיביות, שנושאות יחדיו חבילת חובות נוספת בסך שני מיליארד דולר לשורת נושים. העיתון מדגיש, כי לנטל החובות הזה עלולה להיות השפעה משמעותית על מידת עושרו של טראמפ.

ה"טיימס" מגלה, כי בניין משרדים בשדרה השישית במנהטן, שטראמפ שותף בו, נושא חוב בסך 950 מיליון דולר ובין הנושים נמצאים גם Bank of China, אחד מהבנקים הגדולים בסין, מדינה שטראמפ מגדיר אותה כיריבה כלכלית של ארה"ב, וגולדמן סאקס, בנק ההשקעות שלטענת טראמפ שולט בהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית. טראמפ נוהג להזכיר, פעם אחר פעם, שגולדמן סאקס שילם לקלינטון 675 אלף דולר כשכר על נאום שנשאה לפני מנהלי הבנק.

טראמפ: "עיתון גווע"

בתגובה על התחקיר, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "רמת הדיווחים ב'ניו-יורק טיימס' הכושל נעשית גרועה מיום ליום. למרבה המזל, זה עיתון גווע". זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ יוצא נגד מה שהוא מכנה 'המדיה הליברלית'. הוא הטיל חרם על "וושינגטון פוסט", "פוליטיקו" ואמצעי תקשורת אחרים, עובדה שלא הפריעה לו להעניק ראיונות לכתביהם. הוא מתראיין ל"טיימס" כדבר שבשגרה.

כנשיא (אם ייבחר), תהיה לטראמפ השפעה לא מבוטלת על המדיניות המונטרית של ארה"ב ועל חקיקה שקשורה במיסוי, מציין ה"טיימס". תהיה לו גם סמכות למנות אנשים לתפקידי מפתח כלכליים ופיננסיים, שלהחלטותיהם תהיה השפעה ישירה על יזמות חקיקה עם השלכות משמעותיות על האימפריה הכלכלית שלו. כנשיא, הוא ינהל מגעים רשמיים עם מדינות, שבהן יש לו אינטרסים כלכליים.

למרות ניגוד האינטרסים הפוטנציאלי, התחקיר של ה"טיימס" מדגיש עד כמה האימפריה העסקית של טראמפ אפופה בערפל. המועמד מסרב בעקשנות לתת פומבי לדיווחי המס שלו מהשנים האחרונות למרות שכל המועמדים לנשיאות בעשרות השנים שחלפו נהגו כך. הוא טוען, שהדיווחים האלה נסרקים עתה ע"י שלטונות המס, למרות שבדיקה כזו אינה מחייבת הטלת חיסיון על המסמכים. הוא אף טוען שעורכי-הדין שלו מייעצים לו להימנע מחשיפת דוחות המס מחשש שהדבר יסייע ליריביו העסקיים.

טראמפ הכריז, שאם אכן ייבחר ילדיו ינהלו את עסקיו. בעבר, נהגו נשיאים להפקיד את כל עסקיהם בנאמנות עיוורת. המשמעות היא, שמנהלי הנאמנות היו מוכרים את נכסי הנשיא וקונים במקומם נכסים אחרים, שאינם ידועים לנשיא וממילא הוא אינו יכול להשפיע חקיקה שנוגעת להם. לדברי ה"טיימס", לא סביר שילדי טראמפ ינהגו כך.

ריצ'ארד פיינטר, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מיניסוטה, שהיה יועץ לענייני אתיקה לנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, אמר כי הפקדת נכסים בנאמנות עיוורת, בלי למכור את הנכסים האלה, היא כמו להניח שעון זהב בקופסה ולהתיימר שאינך יודע מה נמצא בה.

 

"אני אוהב חובות"

"אני מלך החובות", אמר פעם טראמפ ל-CNN. "אני אוהב חובות". אך, מציין ה"טיימס", במהלך הקריירה שלו החובות כופפו אותו והובילו אותו לפחות לארבע פשיטות רגל. אולם טראמפ מדגיש, כי בימים אלה החברות שלו נושאות מעט מאוד חובות. בדיווחים רשמיים שנאלץ להגיש לרשויות כמועמד לנשיאות, ציין טראמפ ששווי הונו לפחות 1.5 מיליארד דולר. בהתבטאויות פומביות הוא אמר, ששוויו יותר מ-10 מיליארד דולר. על פי אומדנים של המגזינים "פורצ'ן" ו"פורבס" וסוכנות הידיעות בלומברג, שוויו של המועמד פחות מחמישה מיליארד דולר.

אלן ווייסלברג, מנכ"ל הכספים בחברת האחזקות של טראמפ, טראמפ אורגניזיישן, אמר ל"טיימס", כי אי אפשר ליישם כלפי טראמפ אותן אמות מידה שמיישמים כלפי ראשי תאגידים ענקיים במגזרים שנמצאים תחת רגולציה ממשלתית הדוקה. "אם מסלקים את כל החומר הנוצץ וכו' וכו', או את הרייטינג של חמישה כוכבים, מדובר בסך הכל בחברה משפחתית, ששונה באופן מהותי מאקסון או מ-IBM", הוא אומר.

אחרים חולקים על כך. לדברי פרופ' פיינטר, הקשרים המעורפלים בין האינטרסים הכלכליים של טראמפ הופכים אותו לפגיע פוטנציאלית לדרישות של בנקים או של אנשי עסקים בארה"ב ומחוצה לה. "הצלחת האימפריה של טראמפ תלויה ביכולתו לקבל אשראי ולהשיג הלוואות לחברות שלו. אנו פשוט לא יודעים מספיק על העסקות הפיננסיות שלו, בארה"ב או בעולם כולו".