מצאו נפט: בנו בתים בהרצליה - ולא יכולים להיכנס אליהם

חלמאות או רשלנות: 6 משפחות רכשו מגרשים מעיריית הרצליה ובנו עליהם בתים פרטיים בהתאם להיתר הבנייה - אך לא מקבלים טפסי אכלוס בגלל צינור דלק העובר בשולי המגרשים

שלט האזהרה מאחורי הבתים / צילום: רויטרס
שלט האזהרה מאחורי הבתים / צילום: רויטרס

לא תמיד נפט הזורם מתחת לבית הוא סימן חיובי: זה יותר משנה מתקוטטים עיריית הרצליה, בעלי מגרשים במתחם המסילה בעיר וחברת תש"ן, האחראית על הולכת נפט ודלקים בישראל. המחלוקת: מגרשים שבשוליהם עוברים צינורות הולכת נפט ודלקים.

מדובר במגרשים שמכרה בעבר העירייה עצמה והעניקה להם היתרי בנייה להקמת בתים צמודי קרקע, אולם לאחר שהבעלים החלו בבנייה דרשה מהם חברת תש"ן את עצירת העבודות. בינתיים, התושבים לא מקבלים כמובן טפסי אכלוס לבתים שבנו.

ראשית הסיפור בשישה מגרשים ברחוב אריק לביא במתחם המסילה בהרצליה ב'. לפני כעשור מכרה עיריית הרצליה את המגרשים לבנייה עצמית בדרך של מכרז. בתנאי המכרז צויינה העובדה כי בשולי המגרשים עוברים שלושה קווי הולכה של דלק ונפט - אחד באחריות קצא"א ושניים באחריות תש"ן. מתן ההיתר דרש את הסכמת החברות.

לפני כשש שנים ניתן היתר בנייה למגרשים, והחברות כולן נתנו את הסכמתן להיתר. בעקבות זאת, לפני כשנתיים-שלוש, באופן מדורג, החלה בנייתם של הבתים הפרטיים. הבתים נבנו באופן שחזית הדירות פונה לרחוב אריק לביא והחצר האחורית והחניות פונות למסילת הרכבת ולקווי הצינורות של הדלק והנפט.

לפי תנאי ההיתר, בחלק הסמוך לקווי הצינור יהיה פרוזדור מעבר לכלי רכב שממנו ייכנסו בעלי המגרשים לחניון תת קרקעי במרתף הבנייה שבנו.

קיראו עוד ב"גלובס"


לפני כשנה, מספרים בעלי המגרשים, גילו שמפלס החול במגרשים עלה. "חברת תש"ן והעירייה לא ממש שמרו שלא ישליכו פסולת במקום, למרות הסכנות הגלומות בכך, ומפלס החול במגרש עלה בכמטר וחצי", מספר גיא ברהום, אחד מבעלי המגרשים וראש ועד בעלי המגרשים שנפגעו.

מאיימים בתביעה

לדברי ברהום, "הבנייה בוצעה בדיוק לפי ההיתר, וכשבאנו להחזיר את המצב לקדמותו, כלומר לפנות את החול שנערם - איימה חברת תש"ן בתביעות נגדנו.

"מצד אחד העירייה תובעת מאיתנו לפתוח את החניות ולחפור את המפלס כפי שנקבע בהיתר. בנוסף, העירייה מאיימת בתביעות נגדנו על חריגות מהיתרים ובמכתבים מאיימים שכותרתם היא 'התראה לפני הגשת כתב אישום'", מספר ברהום. "מצד שני, חברת תש"ן מונעת מאיתנו לפעול על פי ההיתר וגם מאיימת בתביעות. מה אנחנו אמורים לעשות?".

כדי לזרז את אפשרות השימוש בנכס, סגרו בעלי המגרשים את הכניסה לחניון בקירות, וזאת בעצת מהנדסים שהתריעו מפני חדירת חול ומי גשמים. הם ביקשו מהעירייה הוצאת היתר מתוקן, אך זאת מסרבת להוציא כזה.

"משפחות לקחו הלוואות כבדות"

שווי הנכסים במקום עומד על יותר מ-5 מיליון שקל לבית פרטי הבנוי על שליש דונם. "אנחנו שישה מגרשים באחד האזורים היקרים בישראל, שעד לא מזמן היה גם מוזנח במיוחד. שילמנו, השקענו ופיתחנו על חשבוננו, הבתים עומדים מוכנים לאכלוס, אך עדיין אין טופס 4", מוסיף רובי מוצפי, בעל מגרש סמוך. לדבריו, "מדובר במשפחות שנטלו הלוואות כבדות ואינן עומדות בנטל העיכוב המסב להן נזקים של מאות אלפי שקלים, והכל כי רשויות במדינה לא יודעות מימינן ומשמאלן".

לדברי מוצפי, בשל ההפסדים הכספיים הרבים בעלי המגרשים מוכנים לפתרונות שבמסגרתם יוותרו על החניות התת קרקעיות ויציבו את הרכבים על שטח המגרש בחניה עילית. "כשאנו באים עם ההצעה הזאת, תש"ן מעכבת אותנו וטוענת שהם בהליך בקשה להיתר לביצוע עבודות שדרוג לקו צינורות ההולכה ולא יחתמו לנו עד אז. אנו נמצאים בין הפטיש לסדן. שתי רשויות חזקות מנסות לכופף ידיים אחת לשנייה על חשבוננו", מסביר ברהום.

מהנדס עיריית הרצליה, מייק סקה, אמר בתגובה: "קווי תש"ן חוצים את הרצליה לאורך והדבר מלווה שורה ארוכה של מגרשים באזור הרכבת. תוכנית מתאר ארצית מונעת עשיית שימוש ברצועה של תש"ן שם עוברים צינורות ההולכה. שיווק המגרשים הציג מראש את הדברים וקבע שלא ניתן לעשות שימוש בשטח הרצועה, אלא כמדרך דשא.

"לאורך השנים התחילו בעלי המגרשים לבקש היתרי בנייה בתחום המותר בתוך המגרשים. בכל הבתים האלו הגישה לחניונים אפשרית וניתן לנסוע לחניה המקורה מהפרוזדור. תש"ן חתמה להסכמתה להיתר והעירייה הנפיקה היתר שכזה. חלק גדול מבעלי המגרשים סגרו את החניה שלהם בקיר בטרם באו לקבל טופס 4. הדבר נוגד את ההיתר וכעת הם טוענים שהם לא רוצים להיכנס לחניה משם בכלל. הם מעכבים את עצמם".

תש"ן: "הרוכשים ידעו על המגבלות"

מחברת תש"ן נמסר בתגובה: "באזור המדובר טמונים שני קווי דלק פעילים של תש"ן, ברצועה שהופקעה לטובתה לפני שנים רבות. לצורך שמירה על בטיחות הציבור ועל הקווים, אסורה בנייה כלשהי במרחק של שבעה מטרים מהקו ובתוכניות המתאר הרלוונטיות הוכנסו הגבלות על רוכשי המגרשים הסמוכים לקווים, הכוללות איסור על ביצוע עבודות בנייה בתחום הקווים או הקמת גדרות.

"על מנת להמשיך ולשרת את האינטרס הציבורי פועלת תש"ן לשמירה על בטיחות קווי הדלק, ומגישה התנגדות לכל בקשה להיתר שיש בה חריגה מהוראות תוכנית המתאר הנוגעות לבטיחות הקווים ולבטיחות הציבור.

"כל רוכשי המגרשים ידעו טרם רכישתם על המגבלות ואף התחייבו כלפי תש"ן לשמור עליהן. למרות האמור, מגישים חלקם בקשות המפרות את תנאי תוכנית המתאר הכוללות חפירות, הצבת גדרות ומסלעות על גבי רצועת הדלק. בקשות אלו מסכנות את בטיחות הציבור ואת קווי הדלק, ועל כן מחויבת תש"ן להתנגד להן.

"ללא קשר למגבלות הבנייה, תש"ן הגישה בקשה למתן היתר בנייה לצורך שיקום הקווים. בקשה זו אושרה עקרונית על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אולם למרבה הצער עיריית הרצליה מעכבת את מתן היתר הבנייה בפועל ללא כל נימוק ענייני.

"בניגוד לטענות התושבים, אין כל קשר בין בקשת תש"ן לביצוע עבודות והתנגדות תש"ן לבנייה המסכנת את קווי הדלק. תש"ן עושה ותמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת לשמור בראש ובראשונה על בטיחות הציבור וכן על בטיחות קווי הדלק".