הזיג-זאג הגדול: טראמפ מאותת שיימנע מגירוש "בלתי חוקיים"

על רקע צניחתו בסקרים, מנסה המיליארדר למשוך היספנים ושחורים, שתמיכתם בו מסתכמת באחוזים בודדים ■ הסכנה: המהפך יעורר חמתם של מצביעים לבנים בלתי משכילים, שנמשכים לארומה הגזענית שמדיף הקמפיין של טראמפ

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ משתית את מסע הבחירות שלו על התנגדות בלתי מתפשרת להגירה בלתי חוקית לארה"ב ועל יחס עוין למהגרים בכלל, ולמהגרים מאמריקה הלטינית בפרט. בעיניו, כל מהגר גוזל מקום עבודה של אזרח אמריקאי ומהגרים ממקסיקו (ובמשתמע היספנים בכלל) הם "אנסים" ו"פושעים". כבר בתחילת הקמפיין הוא הכריז שיגרש בכוח הזרוע 11 מיליון מהגרים נטולי ניירות שחיים בארה"ב וגוזלים פרנסת אזרחיה. בעצרות הבחירות שלו הוא מציג קרבנות של פשעים שביצעו, לטענתו, מהגרים בלתי-חוקיים.

אבל נראה ששחר חדש מפציע ביקום של טראמפ. יועציו הבכירים החדשים והמיליארדר עצמו מאותתים עתה שהוא מוכן לבחון מחדש את עמדתו הנוקשה כלפי מהגרים. אם אכן כך, זה יהיה זיג-זאג מדהים. הוקעת מהגרים היספנים בלתי-חוקיים היא אחת מסימני ההיכר הבולטים ביותר של קמפיין טראמפ. הגרעין הקשה ביותר של תומכי המועמד הרפובליקאי - לבנים חסרי השכלה - נמשך לארומה הגזענית שמדיפה המדיניות הקיצונית נגד מהגרים היספנים. אך המסר החדש של מטה טראמפ הוא שהמיליארדר פתוח עתה לתכנית להתמודד עם מיליוני ה"בלתי-חוקיים" בדרכים שאינן כוללות גירוש.

השאלה שמתחילה להישאל עתה היא: האם יחס מקל למוסלמים שמבקשים להגיע לארה"ב יהיה הצעד הבא של טראמפ? כזכור, הוא הכריז בעבר שאם ייבחר לנשיא הוא יאסור כניסת כל המוסלמים לארה"ב (הוא תיקן אחר-כך את ההצהרה ואמר שהכוונה לאנשים מאזורים נגועים בטרור).

 

בסוף השבוע דיווחו רשת הטלוויזיה בספרדית "יוניוויז'ן" (בשליטתו של המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן, תומך נלהב של הילארי קלינטון) ואתר החדשות "באזפיד", כי בפגישה עם תומכים היספניים (יש כאלה), אמר טראמפ, שהוא מעוניין למצוא דרך "הומנית ויעילה" לפתרון בעיית המהגרים הבלתי-חוקיים שחיים בארה"ב. המידע נשען על דברי שלושה אנשים שנכחו בפגישה.

ג'ייקוב מונטי, אחד משלושת המקורות, אמר לבאזפיד: "הרעיון הוא שאיש (מ"הבלתי חוקיים") לא יקודם לראש התור (לקבלת גרין קארד). כל דבר ייעשה על-פי חוק. אף טראמפ רוצה לשמוע רעיונות כיצד להתמודד עם בעיית 11 מיליון אנשים שחיים פה בלי מסמכים".

"יוניוויז'ן" מסרה, כי טראמפ "מתכנן להציג את ביום ה', בנאום בקולוראדו, תכנית הגירה שתכלול דרך להקנות מעמד חוקי למיליוני מהגרים ללא אישורי שהיה בארה"ב".

והמנהלת החדשה של מטה טראמפ, קלי-אן קונוויי, רמזה בראיון בתכנית "מצב האומה" ב-CNN, כי אכן מסתמנת תזוזה בכיוון זה. בתשובה על שאלה האם טראמפ עדיין מתכוון להגלות בכוח הזרוע מיליוני מהגרים נטולי ניירות היא השיבה: "זה יוחלט (בעתיד)".

מה גרם לרעידת האדמה הזו? בשלוש מילים: צניחת טראמפ בסקרים. במדינות המפתח (כלומר מדינות שלתוצאות הבחירות בהן תהיה השפעה מכרעת על הרכב חבר האלקטורים, הגוף שבפועל בוחר את הנשיא), מוסיפה קלינטון לשמור על פער משמעותי בינה לבין טראמפ (למשל: וירג'יניה - 7%; מישיגן - 11%; אוהאיו - 6%; פלורידה - 9%). אחת מהסיבות לכך היא, ששיעור התמיכה בטראמפ בקרב הקבוצות הדמוגרפיות הגדולות שאינן לבנות הוא זעום: בקרב שחורים - בין 1% ל-5%; בקרב היספנים - 10% עד 20% ; נשים לבנות - כ-30%.

לטראמפ יש רוב ברור רק בקרב קבוצה אחת: גברים לבנים חסרי השכלה. אבל, כפי שאומרים מומחי בחירות, מספרם של אלה באוכלוסיה כבר אינו מספיק כדי להניף את טראמפ לבית הלבן. משקלם של הלבנים באוכלוסיה הולך ופוחת. השחורים יבואו בהמוניהם לקלפיות בנובמבר והם עלולים לסכן את מעמדו של טראמפ אפילו במדינות שנחשבו בטוחות לרפובליקאים, כקרוליינה הצפונית. הדרך היחידה שפתוחה לפניו היא ניסיון להרחיב את מעגל התמיכה בו גם לשחורים ולהיספנים, ובה בעת לנסות ולרכך את התבטאויותיו הפרועות והאימפולסיביות. (את כל נאומיו בעצרות הבחירות הוא קורא עתה מטלפרומפטר, המכשיר שאת השימוש בו הוא גינה כאשר אחרים - במיוחד קלינטון - השתמשו בו).

וכך, בעצרת בחירות ביום ו' במדינת מישיגן הוא פנה לשחורים במדינה זו (אם כי קהל שומעיו בעצרת היה לבן כולו) כך: "מה יש לכם להפסיד? מה יש לכם להפסיד? אתם חיים בעוני. בתי-הספר שלכם לא טובים. אין לכם עבודה - 58% מהצעירים שלכם מובטלים. מה לעזאזל יש לכם להפסיד"? הניסיון המגושם הזה לא עלה יפה, אם לשפוט על פי תגובות של אישי ציבור שחורים, שמחו על הסגנון המתנשא של הדברים.

סביר להניח שהיחס ה"הומני והיעיל" שוהא עשוי להציע למהגרים היספנים, לא יזרים אליו המוני היספנים בעלי זכות בחירה. אנשים לא שוכחים שטראמפ כינה את אחיהם "אנסים" ו"פושעים".

אבל מבחינת טראמפ טמונה סכמה ביזמתו הפוטנציאלית להימנע מגירוש "בלתי-חוקיים": היא עלולה להכעיס את תומכיו הנאמנים ביותר, אותם לבנים חסרי השכלה, שחלקם נגוע בגזענות. לאחר הכל, דייוויד דיוק, לשעבר אשף גדול בקו-קלאקס-קלן, שמוסיף לקונן על שחיקת מעמדו של הגזע הלבן בארה"ב, קרא ללבנים להצביע בעד טראמפ. דיוק ושכמותו לא יראו בעין יפה התרופפות בעמידתו של טראמפ נגד המסתננים ההיספנים.