מבקר המדינה: "לא לפטר את המבקר הפנימי של עמידר"

המבקר יוסף שפירא הוציא צו הגנה למניעת פיטוריו של מנחם מרום, לאחר שהתריע במסגרת תפקידו על התנהלות לא תקינה לכאורה של החברה הממשלתית

בניין של עמידר / צילום: איל יצהר
בניין של עמידר / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, יוסף שפירא, העניק צו הגנה זמני למבקר הפנים של חברת עמידר, מנחם מרום.

במכתב ששיגר ליו"ר דירקטוריון עמידר, יצחק לקס, כתב שפירא כי מרום פנה למבקר באמצעות עורכי הדין דן שווץ ועופר רזניק ממשרד גדעון פישר ושות', בבקשה לקבל צו הגנה שיורה לוועדת הביקורת של עמידר לא לערוך לו שימוע אליו הוזמן ב-30 באוגוסט.

לטענת מרום, זימון זה הוא שיאה של מסכת התנכלות כלפיו בתגובה לעבודה שביצע במסגרת מילוי תפקידו כמבקר פנים של החברה ולהתרעותיו על התנהלות לא תקינה לכאורה של החברה הממשלתית.

מרום פנה למשרד מבקר המדינה בינואר 2014 בעקבות קבלת תלונה אנונימית ובה חשדות למעשי שחיתות לכאורה של יו"ר הדריקטוריון, בדיקה שקיים לגבי הליך רכישת חבילות מזון לדיירי הדיור המוגן, ודרישותיו להביא להתקשרויות נוספות לבדיקת משרד עורכי הדין ראב"ד-מגריזו אשר נשכר על-ידי החברה לבדיקת מכרזים נוספים.

לדברי מרום, מסכת ההתנכלות כוללת לחצים שיסיים את עבודתו, הודעות על הכוונה לצמצם את שיעור משרתו, פגיעה בשכרו, הפסקת זימוניו לישיבות הדירקטוריון, עיכוב של אישור תוכנית העבודה השנתית שלו, שכירת שירותי חברת רואי חשבון כדי לבדק את "אפקטיביות הביקורת הפנימית בעמידר", נטילת משרדו בחיפה ואי-הקצאת משרד עבורו בבניין שאליו אמורים משרדי החברה לעבור בעוד כחודש במרכז עזריאלי בחולון.

מרום גם טוען כי פנה לחברה כמה פעמים והצביע על פגמים רבים שנפלו לכאורה בדוח רואי החשבון שעליו נסמך זימונו לשימוע, אך החברה כלל לא התייחסה לטענותיו ועמדה על קבלת תגובתו לדוח. לטענתו, החברה החליטה לפטרו עוד טרם קיום השימוע.

"להקצות משרד"

"לאחר בחינת כלל נסיבות העניין הן לעניין פעולות המתלונן והן לעניין התנהלות החברה בעניינו, נראה כי יש קשר סיבתי לכאורה מתקבל על הדעת בין פעולותיו במילוי תפקידו כמבקר פנימי בחברה והתרעותיו על התנהלות בלתי תקינה לכאורה בה לבין הצעדים שהחברה נוקטת בעניינו", כותב שפירא במכתב ללקס.

"לפיכך, לאחר שבחנתי בכובד ראש את מכלול השיקולים הנדרשים לעניין, ובכלל זה הצורך להגן על זכויות המתלונן עד למיצוי בירור תלונתו, החלטתי לתת צו זמני, על-פיו עמידר לא תפעל לסיים את העסקתו של מרום, ובכלל זה ועדת הביקורת של הדירקטוריון לא תקיים את השימוע אליו זומן.

"החברה תאפשר למרום להמשיך ולמלא את תפקידו כמבקר הפנים של החברה ללא כל פגיעה במעמדו, בסמכויותיו כעובד וכמבקר פנים, ובכלל זה תשלום הטבות הכספיות שלהן הוא זכאי מתוקף תפקידו ודרגתו, וזאת עד למתן כל צו או הוראה אחרת על-ידי. עוד אני מצווה כי החברה תקצה למרום משרד ראוי בבניין המשרדים החדש שלה ותודיע לו על מיקום משרדו תוך שבוע ימים מיום מתן צו זמני זה". 

מעמידר נמסר בתגובה: "תמוה ביותר כי המבקר הפנימי של החברה, מר מנחם מרום, פנה למבקר המדינה בבקשה למתן צו הגנה, לאחר שזה זומן לדיון בפני ועדת הביקורת בעניין תפקודו הלקוי. מבקר המדינה נתן צו הגנה זמני בלבד עד למתן תגובה על-ידי החברה. עמידר תגיב למבקר המדינה בנוגע למר מרום ותחשוף בפניו את העובדות בעניינו".