טקדה מיפן מחפשת השקעות בישראל: "יש כאן דברים נהדרים"

חברת התרופות מחפשת סטארט-אפים מישראל שעוסקים באבחון ובהענקת שירות כללי לחולה

חברת התרופות הבינלאומית המובילה טקדה, שבסיסה ביפן, ערכה לאחרונה אירוע בן יומיים בישראל כדי לבחון חברות צעירות בתחום הבריאות הדיגיטלית. שני נציגים של טקדה הבינלאומית, ברונו וילטילה, ראש תחום הדיגיטל בטקדה וסטפני בובה, ראש תחום אירופה, מזה"ת ואפריקה המעורבת במאיץ של טקדה לקידום תחום הדיגיטל, חברו לאריה קרמר, שמנהל את סניף טקדה בישראל, כדי להכיר את הטכנולוגיות הישראליות המובילות.

כמו חברות תרופות רבות, גם טקדה סקרנית מאוד לגבי טכנולוגיות דיגיטליות שיכולות להשיק לעולם התרופות. בחלק מהמקרים היא פועלת להיות הבעלים של הטכנולוגיה, בחלק מהמקרים היא משתמשת בלבד, אך לעיתים קרובות היא שותפה של חברת סטארט-אפ, באופן שמאפשר פיתוח טכנולוגיות שאכן מועילות לחברת התרופות ולצרכן, כאשר הסטארט-אפ מגיע עם הידע בתחום הדיגיטל והצרכן, ואילו חברת התרופות מגיעה עם ידע וניסיון בתחום הרפואי והבנה של התנהגות הצרכן כחולה.

טקדה, שחגגה לאחרונה 200 שנות קיום ונסחרת לפי שווי של כ-35 מיליארד דולר, מתמקדת בשנים האחרונות בתחומים כמו אונקולוגיה, מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית (המוח וחט השדרה). את הסניף בישראל הקימה לפני שנתיים וחצי.

תזכורת למרשמים

- אילו שיתופי פעולה בתחום הדיגיטל טקדה כבר מקיימת היום?

בובה: "יש לנו תוכנית לשירות הצרכן. ברגע שעברת אבחון, את יכולה להתחבר לאפליקציה שמעניקה תזכורת לחידוש מרשמים, המלצות כיצד לחיות עם המחלה, משחקים המלמדים על ההתנהלות מול המחלה בדרך יותר זכירה ופחות מעיקה.

"אנחנו מפתחים כעת פורטל לרופאים, שבו הרופא יכול למצוא מידע רפואי שקשור לתרופות שלנו ולמחלות בהן אנחנו מטפלים. גילינו כי 7% מהרופאים יבקרו באתרים של חברות תרופות, אבל 50% מוכנים לשאול שאלה בפורום שהוא בחסות חברת תרופות. אנשים רוצים לקבל מידע כשהם רוצים אותו ולא כשאתה רוצה לתת להם אותו".

וילטילה: "אנחנו משתדלים לעשות הרבה חינוך פנימי למנהלים ולעובדים שלנו, לאופן שבו אפשר לחבק את הדיגיטל בתקשורת שלנו עם אנשים, ויש לנו הרבה שיתופי פעולה".

אירוע חיפוש השותפויות נערך בשיתוף עם חברת סטארט-אפ ניישן סנטרל. בעבר חיפשה טקדה טכנולוגיות בישראל גם בעזרתה של קרן אורבימד ישראל, איתה היא שותפה בחממה הטכנולוגית FutuRx. "חיפשנו טכנולוגיות שקשורות לתחומי הליבה הרפואיים שלנו וליכולות כמו אבחון, תמיכה בחולים בנטילת תרופות ושירות כללי לחולה. בהמשך נסתכל גם על פתרונות של פינטק, שיכולים לעזור לנו בממשק הכלכלי שיש לנו עם בית החולים והרופא, וכן על סייבר. בתחומים הללו אנחנו נהיה חלוצים".

- אילו מיזמים מעניינים ראיתם?

בובה: "פגשנו חברה בשם דאטה טו לייף. מה שאהבתי בהם הוא היכולת שלהם להסתכל בו זמנית על מידע מרשתות חברתיות וקהילות חולים, ועל מידע יותר מובנה מרשומות רפואיות ולהתריע מראש על תופעות לוואי בתרופה, על בסיס חיתוך בין תסמינים המופיעים ברשומה לבין השיחות בין החולים. הם מתחרים בחברות מאוד מבוססות בתחום זה בארה"ב, ועושים את זה יותר טוב. הם כבר נמצאים בפיילוט עם קופת חולים כללית.

"חברת אחרת אינה חברת בריאות כלל. הם פיתחו טכנולוגיה מדהימה לאיתור טרוריסטים ברשתות החברתיות. הם יכולים לנבא ב-70%, לעומת 30% במקורות הקיימים, האם אדם מסוים מתכנן פעילות טרור. אנחנו מנסים לחשוב כיצד אפשר ליישם את לעולם הרפואי.

"חברה מעולה נוספת, אלמינדה, יודעת למפות רשתות נוירונים במוח שפעילות במצבים שונים. אנחנו בוחנים בניסוי קליני שאנחנו עושים, האם ניתן להשתמש בטכנולוגיה שלהם כדי לשפר את האופן שבו מפתחים ובוחנים תרופות למוח".

ניבוי מגיפות

- מהם הפיתוחים החמים והעתידניים בתחום הבריאות הדיגיטלית בעולם?

בובה: "אנחנו מתעניינים בנושא של מציאות וירטואלית ומציאות מועשרת. למשל לתת לאדם את החוויה של לחוש איך הגוף שלו נראה ומתפקד מבפנים ואיך התרופה פועלת בו, ובינה מלאכותית בתחום של ניבוי מגיפות, חוסרי מלאי, זיהוי תופעות לוואי וכדומה".

- אילו פרמטרים, מלבד הטכנולוגיה, אתם בוחנים בחברות כאלה כשאתם מתלבטים האם לשתף איתן פעולה.

בובה: "אנחנו רוצים להבין מהו השדה התחרותי שבו הם עובדים, אם כי לחלק אין תחרות".

וילטילה: "אנחנו מנסים לבחון את סיכויי ההישרדות של החברות, כי לא נציע ללקוחות שלנו מוצר שיש סיכוי סביר שייעלם להם פתאום. אנחנו בוחנים כמובן את הצוות, והאם יש מישהו אצלנו בארגון שיכול להיות מספיק מעורב בפרויקט כדי לקחת אותו הלאה".

וילטילה: "אני מרגיש שיומיים לא הספיקו. יש דברים נהדרים. ישראל היא הסטארט-אפ ניישן, אבל היא גם מדינת ההלת' דאטה. כי כבר לפני כמה עשורים התחלתם לבנות את מאגרי המידע שלכם (הרשומות הרפואיות הדיגיטליות האישיות הקיימות בקופות החולים) וזה נכס ייחודי מאוד. אנחנו מאמינים שמידע טוב מוביל להחלטות טובות ולכן לתוצאות טובות".

קרמר: "מאוד נהנינו לראות את החברות שמציגות כבר לא רק את הטכנולוגיה עצמה אלא הבנה טובה של השוק. לחלק מן החברות יש כבר קשר עם קופות החולים וזוהי הוכחת היתכנות ראשונית חשובה וייחודית לישראל".