פיתוח ישראלי מאפשר להפוך פסולת ביתית לגז בישול

מדובר ב"מערכת ביו גז ביתית שמקבלת את הפסולת האורגנית הביתית - שאריות של מזון - והופכת אותה בתהליך ביולוגי פשוט לגז בישול ולדשן נוזלי"

אדם ממוצע מייצר בכל יום כשני קילוגרם של פסולת. כאשר מכפילים את הנתון הזה בכ-7.5 מיליארד בני אדם מתקבלת כמות בלתי נתפסת כמעט של אשפה - וכל זה כאמור רק ביום אחד.

הסטארט-אפ הישראלי HomeBiogas מנסה להתמודד עם אשפה בעזרת מערכת ייעודית. אושיק אפרתי, מייסד ומנכ"ל החברה מספר ל"גלובס" כי מדובר ב"מערכת ביו גז ביתית שמקבלת את הפסולת האורגנית הביתית - שאריות של מזון - והופכת אותה בתהליך ביולוגי פשוט לגז בישול ולדשן נוזלי".

לדבריו, "מדובר במתקן בגודל של מטר על מטר וחצי, כמו פח אשפה שיש מחוץ לבית. בשלב זה המתקן מתאים רק לבתים פרטיים והוא מאוד יעיל. משלושה קילו אשפה ניתן לייצר גז שיספיק לשלוש שעות. מפסולת של משפחה ניתן לייצר אנרגיה שמספיקה לבשל שלוש ארוחות. תוצר הלוואי של התהליך הוא דשן נוזלי שנחשב לאיכותי. הוא מכיל מינרלים ומתאים לגינה. זה משפר את היבולים שצומחים כמעט פי שניים וגם מאפשר לחסוך בהשקיה".

המוצר שמפתחת החברה נשלח ללקוחות במזוודה והם מרכיבים אותו בעצמם, "כמו באיקאה". החברה משווקת את המוצר שלה כיום ל-35 מדינות ברחבי העולם כאשר מחיר הערכה הוא אלף דולר. אפרתי טוען שהמוצר קל להפעלה. "לא צריך מקור כוח חיצוני ולא חיבור לחשמל - הכל עובד בצורה מכנית ביולוגית".

אשתקד מכרה HomeBiogas מאה יחידות ועד סוף השנה הנוכחית היא מצפה למכור כחמש מאות ערכות.

- מי בעצם יכול להיעזר במכשיר כזה?

אפרתי: "יש לנו שני שווקים מרכזיים - מדינות מתפתחות שיש בהן מחסור באנרגיה, שם אנשים מבשלים על עצים או על פחמים. יש בעולם כ-540 מיליון משפחות כאלה שבעצם הולכות ליער ואוספות עצים. בהרבה מקומות היער כבר רחוק מדי אז הם קונים פחמים. זה עולה להם בערך דולר ליום. העשן שיוצא מהפחמים גורם להמון בעיות נשימה. זה נקרא זיהום תוך ביתי. התופעה הזו זכתה לכינוי 'הרוצח השקט' - כ-4.3 מיליון נשים וילדים מתים כל שנה משאיפת עשן מבישול. שעה של בישול על להבה פתוחה, בתוך חדר או מבנה, שוות ערך לעישון של 400 סיגריות. זבל לא חסר בשום מקום. אם לא מדובר בשאריות של מזון, אז מדובר בזבל של בעלי חיים או צואה. כבר עשינו כמה פרויקטים כאלה גם באפריקה וגם ברשות הפלסטינית, עם בדואים שגרים בצפון יריחו באוהלים.

"השוק השני שלנו הוא מדינות סופר מפותחות כמו קליפורניה, אוסטרליה, הוואי, צרפת ואיטליה. אנשים שיש להם מודעות סביבתית. הם כבר עכשיו מפרידים וממחזרים פסולת. לרבים מהם יש קומפוסטרים (מכשיר שמבצע תהליך דומה - ע.ר) בגינה. יש להם אלטרנטיבה יותר מתקדמת ואלגנטית".

בחודש ינואר השנה ניהלה החברה קמפיין מימון המונים שבמסגרתו גייסה כרבע מיליון דולר. מאז הקמתה בשנת 2012 גייסה החברה כ-3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומהמדען הראשי ובימים אלה היא בעיצומו של סבב נוסף שבו תנסה לגייס 1.5 מיליון דולר.

- יש לכם מתחרים?

אפרתי: "לא ממש. יש מוצרים תעשייתיים גדולים שמטפלים ברפתות גדולות או בפסולת עירונית, אלה מתקנים שעולים עשרות מיליוני דולרים".

- סליחה על השאלה אבל זה לא קצת מסריח או מגעיל?

"לא, אין ריח. המתקן אטום".