כלל עם ההפסד הגבוה בענף הביטוח; איי.די.איי בולטת לחיוב

בכלל ביטוח מסבירים כי התוצאות הורעו בעיקר בגלל "חיזוק עתודות הביטוח בגין סביבת הריבית הנמוכה והשפעתה על שיעורי ההיוון בביטוח חיים, בביטוח סיעוד במגזר בריאות ובביטוח כללי"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

דוחות כלל ביטוח, המקרבים אותנו לתום עונת הדוחות הנוכחית בענף הביטוח, מציגים תוצאות חלשות: הפסד גבוה הן במחצית 2016 והן ברבעון השני, וזאת לצד המשך ירידה בפרמיות שהחברה רושמת מעסקי הביטוח שלה.

נזכיר, בימים אלה נמצאת כלל  ביטוח במרכזו של עימות בין בעלת השליטה, קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, לבין המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, והנאמן למניות השליטה של אי.די.בי, משה טרי. הצדדים נאבקים ביניהם על אופן מימוש מתווה מכירת השליטה בכלל ביטוח, והסוגיה אף הגיעה לביהמ"ש וממתינה להכרעה השיפוטית.

ברבעון השני השנה רשמה כלל ביטוח, בניהול איזי כהן, הפסד כולל של כ-293 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח כולל של כ-176 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. בשקלול שני הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית רשמה כלל ביטוח הפסד כולל של כ-542 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח כולל של כ-238 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מתחרותיה שפרסמו עד כה הציגו הפסדים נמוכים יותר במחצית ורווחים ברבעון השני.

בנטרול הפסדי ורווחי השקעה שנזקפו להון הציגה כלל ביטוח הפסד "נקי" של כ-355 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח נקי של כ-388 מיליון שקל ברבעון המקביל. במחצית הסתכם ההפסד הנקי בכ-588 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-363 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2015.

בכלל ביטוח מסבירים שהתוצאות הורעו בעיקר בגלל "חיזוק עתודות הביטוח בגין סביבת הריבית הנמוכה והשפעתה על שיעורי ההיוון בביטוח חיים, בביטוח סיעוד במגזר בריאות ובביטוח כללי", לצד הגדלת עתודות נוספת בעקבות יישום המלצות ועדת וינוגרד - כל אלה במאות רבות של מיליוני שקלים, ובדומה למה שאפיין גם את מתחרותיה.

נוסף על כך, כלל פירטה כי תוצאותיה הורעו גם בגלל "הפרשות מיוחדות נוספות בחיסכון ארוך טווח", שנבעו מכך ש"כחלק מהתקדמות בהליך מקיף של טיוב הנתונים בתחום החיסכון ארוך הטווח ובמקביל להתקדמות ב"מפת הדרכים" - תהליך עיבוי מערכות הליבה בביטוח חיים, עדכנה הקבוצה את ההתחייבויות הביטוחיות בגין זכויות עמיתים (בכמה עשרות מיליוני שקלים נוספים, ר"ש)".

סך ההשפעה של שלוש הסיבות האמורות על תוצאות הקבוצה, לאחר מס, הסתכמה במחצית הראשונה של 2016 בכ-681 מיליון שקל, וזאת לעומת השפעות מקבילות בהיקף של כ-150 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. נוסף על זאת רשמה החברה הרעה בהכנסות מהשקעות, ביחס לתקופות המקבילות.

מניית כלל ביטוח נסחרה היום במגמה שלילית לאחר ירידה של כ-30% בשנה האחרונה לשווי חברה של 2.25 מיליארד שקל.

ירידה ברווחי איי.די.איי ביטוח

איי.די.איי ביטוח, חברת הביטוח של קבוצת ביטוח ישיר, ממשיכה לצמוח ולהציג תוצאות טובות בשורה העליונה של הפרמיות, אך הפעם היא גם מציגה ירידה ניכרת ברווחיה. אתמול פרסמה החברה כי רשמה במחצית הראשונה של 2016 ירידה של כ-58% ברווח הנקי וברווח הכולל, שהסתכמו בכ-40 מיליון שקל.

ברבעון השני רשמה החברה, בניהול רביב צולר, רווח נקי ורווח כולל של כ-17 מיליון שקל, ירידה של כ-63% ביחס לרבעון המקביל. יחד עם זאת, עדיין מדובר ברווח חיובי וממש לא זניח, בשתי התקופות, וזאת בניגוד למגמה שמאפיינת את החברות הגדולות ממנה.

באיידיאיי ביטוח הסבירו כי "הקיטון ברווח ברבעון הנוכחי נובע בעיקר מהפרשות נוספות בגין שינויים צפויים, בדומה לרבעון קודם, בריבית ההיוון של הביטוח הלאומי (ועדת וינוגרד), גידול בגין חלקה של החברה בהפסדי הביטוח השיורי (הפול) וכן מהשפעת הירידה בריבית חסרת הסיכון במשק".

בכל אופן, המשקיעים בבורסה לא התלהבו מהדוחות ושלחו את המניה לירידות של כ-4% בסוף יום המסחר אתמול, בעוד שמדד הביטוח איבד 0.9%. עם זאת, בשנה האחרונה עלתה המניה ב-3% - העולה היחידה בענף הביטוח - והיא נסחרת בשווי של 2.65 מיליארד שקל.