הישראלים מרוצים מביה"ס של הילדים - אך לא ממערכת החינוך

סקר חדש של הלמ"ס מצביע על פער מעניין בין הדימוי של מערכת החינוך בקרב הציבור לבין העמדה של ההורים ביחס למוסד החינוכי של ילדיהם

4 ימים לפתיחת שנת הלימודים, מסתבר כי רוב הישראלים משוכנעים שהגן או בית הספר של ילדיהם חריג לטובה ביחס למערכת החינוך. איך הגענו למסקנה הזאת?

על-פי סקר שביעות-רצון שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), 48% מהישראלים מעריכים את תפקודה של מערכת החינוך באופן שלילי, לעומת 45% שמעריכים את תפקודה באופן חיובי.

מנגד, כאשר שאלו הורים את דעתם הממוקדת על המוסד החינוכי של ילדיהם, שביעות-הרצון עלתה פלאים: 88% מההורים לילדים בגן טרום-חובה העידו שהם מרוצים, וזה אף שהסקר בוצע בשנת 2015 עוד לפני שקבוצת הגיל הזו זכתה לסייעת שנייה. 

שביעות רצון של הורים
 שביעות רצון של הורים

בגן חובה שביעות-הרצון עומדת על 85% מההורים, בבתי הספר היסודיים 81% ובחטיבות הביניים והתיכונים שיעור זהה של 81% אך בהבדל אחד: בחינוך העל-יסודי 30% מההורים "מרוצים מאוד", ו-51% מרוצים; ואילו בבתי הספר היסודיים 33% מרוצים מאוד, ו-48% מרוצים.

במילים אחרות, הדעה הכללית של הציבור נשענת על הדימוי של מערכת החינוך הישראלית, על הדימוי של מערכות חינוך בעולם (יום לימודים ארוך, מפעל הזנה ועוד) ועל דיווחים שונים בכלי התקשורת. בנוסף, נשאלים מבוגרים שילדיהם עזבו מזמן את מערכת החינוך עשויים להחזיק דעה שלילית יותר על המערכת, המבוססת על ניסיון העבר.

ואכן, על-פי הלמ"ס, 62% מהנשאלים דיווחו כי הם ביססו את עמדתם מניסיונם האישי, 48% העידו כי הם מבססים זאת על מידע מאמצעי התקשורת ו-30% על דעתם וניסיונם של בני משפחה וחברים. אבל יש גם הסבר אפשרי נוסף: הנטייה (הטבעית) לחשוב שבית הספר של הילדים שלנו טוב מהאחרים, או לפחות טוב מהממוצע.

באותה מידה, אפשר לנחש כי רוב ההורים ידווחו על כך שהמורה של ילדיהם טובה יותר מרוב המורות - מה שמעיד כמובן על כך שרוב המורות פשוט טובות. ובאמת, 76% מההורים לילדים בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים מרוצים מרמת ההוראה. 83%-81% (בהתאמה) מרוצים מהיחס של המורים לילדיהם ולכיתה.

אבל שביעות-הרצון הזו מתערערת מאוד כשמגלים כי 38% מההורים לילדים בחינוך העל-יסודי נאלצו לשלם על שיעורים פרטיים. מדובר בשיעור גבוה במיוחד שמעיד במידה רבה על כישלון בית הספר או לכל הפחות על חוסר אמון ביכולת של בית הספר. בנוסף, רוב רובם של ההורים העידו כי בבי הספר של ילדיהם אין יום לימודים ארוך - זאת משום שהחוק שעבר בכנסת כבר לפני 19 שנים הוקפא מאז באמצעות חוק ההסדרים והוא מיושם רק בישובים עם רקע סוציו-אקונומי נמוך במיוחד.

נתון חמור נוסף שעולה מהסקר: 46% מהציבור הישראלי סבור שמערכת החינוך הישראלית אינה שוויונית, לעומת 42% שסבורים אחרת. בכל דרגי החינוך עולה כי הורים ערבים מרוצים מבית הספר פחות מהורים יהודים. כך למשל, בעוד ש-85% מההורים היהודים מרוצים מחטיבת הביניים והתיכון, השיעור בקרב הורים ערבים עמד על 69% בלבד.