בצל עוד ניסיון מכירה: הפניקס עם הרווח הגבוה בענף במחצית

החברה סיכמה את הרבעון עם רווח כולל של כ-132 מיליון שקל ■ אם השליטה בחברה תימכר ליאנגו הסינית, עובדי חברת הביטוח ייהנו ממענק של 6 מיליון שקל

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

בעוד קבוצת דלק שוב חתמה על הסכם למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הישראלית שלה, הפעם ל-Fujian Yango הסינית, מציגה הפניקס  את הרווחים הגבוהים בענף הביטוח במחצית הראשונה של 2016 וברבעון השני. הפניקס, בניהול אייל לפידות, סיכמה את הרבעון עם רווח כולל של כ-132 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-59 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עקב כך רשמה הקבוצה, הנמצאת בימים אלה בהליך מכירה (רביעי בתוך כשנתיים) רווח כולל מצטבר של כ-146 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016. מדובר בזינוק של פי 9 ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

בנטרול רווחי השקעה שנזקפו לקרנות הון, רשמה הקבוצה ברבעון השני גידול של כ-37% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-106 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי במחצית כולה הסתכם בכ-74 מיליון שקל - גידול של כ-127% ביחס למחצית הראשונה ב-2015.

השפעת הריבית

בדומה ליתר קבוצות הביטוח הגדולות, הפניקס הסבירה שהתוצאות בתקופת הדוח הושפעו מהותית לרעה מהירידה בעקום הריבית במשק, שהובילה לגידול ניכר בהפרשות לעתודות ופגעה ברווחים. בנוסף, מציינים שם את השפעת "הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות בביטוח כללי ברכב חובה וענפי חבויות ואחרים בעקבות פרסום תקנות בעקבות המלצות ועדת וינוגרד".

הנתונים ההשוואתיים של הפניקס נראים טוב יחסית לתקופה המקבילה - וזאת באופן חריג ביחס לענף, בין היתר הודות לכך ש"התוצאות במחצית המקבילה אשתקד וברבעון השני אשתקד הושפעו מהותית מהתנודות בעקום הריבית חסרת הסיכון" וגם משום ש"בתקופה המקבילה אשתקד (ב-2015), נרשם גידול חריג - בהיקף של מאות רבות של מיליוני שקלים - בעתודות הביטוח של החברה בעיקר על רקע פרסום הנחיות חדשות של הממונה אגף על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון בעניין חישוב בדיקת נאותות העתודות (LAT)" ו"על רקע עדכוני הנחות בעיקר לגבי שיעורי מימוש גמלה והנחות ביטולים בעקבות הניסיון המצטבר שרכשה הפניקס ביטוח בביטוחי סיעוד".

גידול בפרמיות

מבחינת הביזנס עצמו, דיווחה הפניקס על גידול בפרמיות, בעיקר בביטוחי הבריאות, אך גם בביטוחים הכלליים, בעוד שהציגה הפסד כולל מתחום פעילות ביטוח חיים וחיסכון לטווח ארוך - הן במחצית והן ברבעון השני בלבד, כשתחום הבריאות סיכם את המחצית עם הפסד קטן של כמיליון שקל. מכאן שאת הרווח במחצית השיגה החברה מעסקי הביטוח הכללי שלה ומהשירותים הפיננסיים, באמצעות בית ההשקעות אקסלנס.

ביולי האחרון חתמה הפניקס על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות ועם עובדי הפניקס, שתקופתו לשלוש שנים, עד סוף 2018. עתה מדווחת הפניקס כי עלות ההסכם הקיבוצי, כתוספת להוצאות על כוח האדם, תצטבר לכדי 20 מיליון שקל מידי שנה להסכם, כאשר עלויות הבונוסים, והוצאות רווחה נוספות, יעמדו על 9 מיליון שקל לשנה.

במקביל, התחייבה בעלת השליטה דלק כי תשלם לעובדים, דרך הפניקס עצמה, שני מענקים - האחד של 5 מיליון שקל מיד עם חתימת ההסכם, והשני, של 6 מיליון שקל, עם השלמת מכירת השליטה.

תוצאות פניקס
 תוצאות פניקס