שר הביטחון לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר הלך לעולמו

בן-אליעזר נפטר בביה"ח איכילוב כשהוא בן 80 ■ שירת במשך 9 קדנציות כח"כ וכן כשר הבינוי והשיכון, שר הביטחון, שר האנרגיה והתשתיות, שר התקשורת ושר התמ"ת

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

בנימין (פואד) בן-אליעזר, לשעבר שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, הלך היום (א') לעולמו בבית החולים איכילוב בתל-אביב, והוא בן 80. הוא הותיר אחריו אישה ו-5 ילדים. 

בן-אליעזר החל את פועלו הציוני כשעלה לבדו כילד מעיראק, ישירות לקיבוץ. הוא שירת את מדינת ישראל במשך למעלה מ-60 שנה: במשך כ-30 שנה כלוחם וקצין מוערך בצה"ל, לחם במלחמות ישראל והשתחרר כתא"ל.

במשך 30 שנים נוספת פעל בן-אליעזר בשירות הציבורי: 9 קדנציות כחבר כנסת, כשר בממשלות ישראל השונות במגוון תפקידים, בהם שר הבינוי והשיכון, שר הביטחון, שר האנרגיה והתשתיות, שר התקשורת ושר התמ"ת.

בן-אליעזר סבל בשנים האחרונות מבעיית כליות. בתחילת חודש יולי השנה הוא עבר אירוע מוחי קל בשל טיפולי דיאליזה שהוא מקבל ואושפז למשך יום אחד בבית החולים. עקב מצבו הרפואי קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי לא יוכל להיות שותף פעיל במשפט המתנהל נגדו באשמת קבלת שוחד. בעקבות החלטת בית המשפט בוטל למעשה המשפט נגד בן-אליעזר, אך התיק נגדו לא נסגר. 

שלשום אושפז בן-אליעזר במחלקת טיפול נמרץ לב של בית החולים אסף הרופא, לאחר שהתגלתה בעיה בליבו. בהמשך, עקב החמרה במצבו, הוחלט להעבירו לבית החולים איכילוב.  

בן-אליעזר נולד בשנת 1936 בעיר בצרה שבעיראק בשם פואד - כינוי שליווה אותו משך כל הקריירה הפוליטית שלו. בשנת 1950, בהיותו נער בן 14, עלה עם משפחתו לישראל. בשנת 1954 התגייס לשירות צבאי בחטיבת גולני ובהמשך יצא לקורס קציני יבשה. במלחמת ששת הימים שירת כמפקד סיירת שקד והתקדם לאחריה בתפקידים במעלה שרשרת הפיקוד.

במלחמת יום הכיפורים היה סגן מפקד חטיב, ולאחריה התמנה למפקד חטיבה מרחבית בגזרת לבנון. בן-אליעזר היה למפקדה הראשון של מפקדת אזור דרום לבנון והיה אחראי לפתיחת "הגדר הטובה" ולהקמת צבא דרום לבנון (צד"ל).

בשנים 1978 ועד 1982 היה בן-אליעזר מפקד אוגדת יהודה ושומרון (איו"ש), בדרגת תת-אלוף. עם סיום תפקידו השתחרר מצה"ל, אך נקרא כעבור כשנה לחזור לשירות בידי שר הביטחון דאז, משה ארנס, והתמנה לתפקיד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש).

בשנת 1984, לאחר שחרורו הסופי משירות צבאי, נכנס בן-אליעזר לחיים הפוליטיים, כחבר במפלגת "יחד" שהתאחדה לאחר הבחירות עם מפלגת העבודה. בשנת 1992 כיהן כשר הבינוי והשיכון בממשלתו של יצחק רבין. בשנת 1999 הוא התמנה לשר התקשורת בממשלתו של אהוד ברק ואף שימש סגן ראש הממשלה.

בשנת 2001 מונה בן-אליעזר לתפקיד שר הביטחון בממשלתו הראשונה של אריאל שרון, ובהמשך נבחר לראשות מפלגת העבודה, במינוי זמני למשך כשנה, בשל טענות לזיופים בבחירות המקדימות. כשנה לאחר מכן הוא הפסיד בבחירות החוזרות לעמרם מצנע.

בממשלתו השנייה של שרון התמנה בן-אליעזר לתפקיד שר התשתיות והמשיך לכהן במשרד זה גם תחת אהוד אולמרט כראש ממשלה. בשנת 2009 היה בן-אליעזר ממובילי הצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלת נתניהו ומונה לתפקיד שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. כשנתיים לאחר מכן הוא התפטר מתפקיד זה, בשל התפלגות מפלגת "עצמאות" מתוך העבודה, בהובלתו של אהוד ברק. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר היום תנחומים וצער על מותו של בן-אליעזר. לדבריו, "פואד שירת עשרות שנים את מדינת ישראל, כלוחם, כמפקד, כאיש ציבור וכשר בכיר בממשלה. הכרתי אותו והערכתי את תרומתו ואת דמותו המיוחדת. בשיחות רבות איתו הביע פואד את דאגתו ומחויבותו לעתיד המדינה שאותה כל-כך אהב. יהי זכרו ברוך".

הנשיא התשיעי, שמעון פרס, ספד גם הוא לבן-אליעזר ואמר: "צר לי על מותו של שר הביטחון לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר. אני אזכור את פואד כלוחם ומפקד אמיץ בצה"ל, כאדם חם, אוהב אנשים, שליבו היה שתול עמוק באדמת המדינה ובגורל אנשיה. אני משתתף בצער העמוק של בני המשפחה והחברים הרבים שליוו אותו במהלך עשרות שנים".