בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת; הדאקס איבד כ-0.4%

השווקים מעכלים את המסרים הסותרים מכנס הבנקאים בג'קסון הול ■ דבריהם של ילן, פישר דוחפים את הדולר כלפי מעלה ■ מניות היצוא היפניות נסחרות בעליות חדות לאור היחלשות הין

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים, בהתאם למגמה השלילית שאפיינה את המסחר בסוף השבוע בניו יורק ולמרות התיקון של השווקים באסיה. מדד הניקיי היפני בלט בעליות חדות, על רקע היחלשות הין מול הדולר. המשקיעים בעולם עדיין מעכלים את נאומה של יו"רית הפד ג'נט ילן והמסרים הסותרים שיצאו מוועידת הבנקאים בג'קסון הול. 

 

כאמור, ילן סיפקה נאום עמום במיוחד בג'קסון הול ואמרה כי השיפור בכלכלה האמריקאית מגדיל את הסיכויים להעלאת ריבית, אך לא רמזה לגבי מועד העלאת הריבית או לגבי מספר העלאות הריבית השנה. השווקים הגיבו בבלבול לדבריה של ילן, אך סגנה סטנלי פישר סיפק את הסחורה כאשר אמר כי יש מקום לשתי העלאות ריבית השנה ויש סיכוי שהפד יפעל גם בספטמבר. לאחר דבריו של פישר החוזים על הריבית מגלמים סיכוי של 33% להעלאת ריבית בספטמבר וכ-44% להעלאה בדצמבר.

נגיד הבנק המרכזי היפני (BOJ) הרוהיקו קורודה, אמר בכנס בג'קסון הול שהוא רואה "מרחב גדול" להקלה נוספת של המדיניות המוניטרית, כאשר הוא הגן על ניסיונו של הבנק שלו להמריץ את הצמיחה ואת האינפלציה באמצעות מדיניות כמו ריביות שליליות. ה-BOJ לכד את השווקים בהפתעה בינואר כאשר הוא קבע ריבית של מינוס 0.1% על כמה סוגי פיקדונות של הבנקים המסחריים אצלו, אבל הצמיחה והאינפלציה ביפן אכזבו מאז. קורודה אמר שמאמצי ההקלה של הבנק המרכזי היפני, כולל ריביות שליליות, מהווים "כלי מדיניות חזק במידה קיצונית", והוסיף שה-BOJ ינקוט ללא היסוס פעולה נוספת אם היא תהיה נחוצה כדי להשיג את יעד יציבות המחירים שלו.

דבריהם של ילן, פישר וקורודה הובילו לתנודות בשוק המט"ח. מדד הדולר התחזק מרמה של כ-94.3 נקודות לפני ג'קסון הול, לרמה של 95.52 נקודות לאחר הכנס. הדולר מתחזק באופן מהותי גם מול הין היפני, עניין שצובע את הבורסה המקומית בירוק.

מניות היצוא היפניות נסחרות היום בעליות חדות לאור היחלשות הין. נציין את הונדה , מיצובישי , טויוטה  וסוני