אחרי 65 שנה: רכבת העמק חוזרת בהשקעה של 4 מיליארד שקל

אורך הקו הוא כ-60 ק"מ, והרכבת תעבור ב-4 תחנות בין בית שאן לחיפה: עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך ויוקנעם-כפר יהושוע

כץ חונך את רכבת העמק / צילום: ששון תירם
כץ חונך את רכבת העמק / צילום: ששון תירם

אחרי כ-65 שנה, חודשה פעילותה של רכבת העמק: שר התחבורה ישראל כץ חנך היום את נסיעת הבכורה שלה, לאחר השקעה של כ-4 מיליארד שקל. אורך הקו הוא כ-60 ק"מ, והרכבת תעבור ב-4 תחנות בין בית שאן לחיפה: עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך, ויוקנעם-כפר יהושוע.

בשלב מאוחר יותר מתוכננות שתי תחנות נוספות: האחת במרכזית המפרץ והאחרת בנשר. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן יעמוד על כ-50 דקות. בתקופת ההרצה של הרכבת, בין 16 באוקטובר 2016 ועד תחילת פעילותה הסדירה ב-4 בנובמבר 2016, הנסיעה תהיה חינם.

לאחר תקופת ההרצה תינתן הנחה של 50% על כרטיסי הנסיעה (הלוך ושוב) במשך שנתיים נוספות לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (למעט תחנת חיפה) לכל יעד בארץ.

מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, ציין במעמד חניכת הרכבת כי מסילת העמק תוכננה להנעה חשמלית שקטה, נקייה וחסכונית והיא תאפשר תנועת רכבות במהירות שיא של 160 קמ"ש. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן, כולל עצירה בכל אחת מארבע התחנות, יעמוד על כ-50 דקות בלבד.

במסגרת חידוש הקו מוקם בימים אלה מסוף מטענים זמני בבית שאן, בצמוד לתחנת הרכבת, וזאת עד להקמתו של מסוף המטענים הקבוע מול שדה נחום. המסוף ישרת את רכבות המשא שינועו על הקו ויובילו מטענים גם ממזרח לירדן, דרך נמל חיפה, בדרכם לאירופה. לפי התוכנית, בעתיד המסילה תוארך עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית.

 

"מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של יישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", אמר כץ, והוסיף כי הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים.

ועם זאת, יש המשמיעים ביקורת על חנוכת הקו. בשנים האחרונות, מיד עם קבלת ההחלטה על הקמת הרכבת, שאושרה בידי ועדות התכנון ב-2005, נשמעו קולות שטענו לביטול ההחלטה בגלל עלותה הגבוהה ביחס לתועלת התחבורתית. המבקרים טענו כי מדובר בסדרי עדיפויות שגויים בהשקעת משאבי מדינה לאור העובדה שהאזור אינו סובל מעומסי תנועה והיקף הנוסעים הפוטנציאלי אינו מצדיק את הקמת הקו.

רכבת העמק, נזכיר, הייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, הוקמה בשנת 1950 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות היישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו בה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והיישובים סביבה ופעלה עד קום המדינה.