העין האנושית תחליף את העכבר במחשב? "זה כמעט כמו קסם"

הסטארט-אפ Eyefluence מפתח טכנולוגיה שתאפשר לשלוט במחשב בעזרת העיניים ובודק שיתופי-פעולה עם ענקיות היי-טק

ג'ים מרגרף / צילום: אתר החברה
ג'ים מרגרף / צילום: אתר החברה

בראשית היה עכבר המחשב. אחר כך היה צג המגע. כעת מחפשת תעשיית הטכנולוגיה ממשק אדם-מכונה חדש, והפעם ממשק שיהפוך את קסדות המציאות המדומה למיינסטרימיות כמו המחשבים האישיים והסמארטפונים. האיש שהמציא את LeapPad - טאבלט לילדים - מהמר על כך שהיישום המנצח נמצא ממש מעל האף שלנו: העיניים.

חברת הסטארט-אפ של ג'ים מרגרף, Eyefluence, פיתחה טכנולוגיה שמזהה לאן אנשים מסתכלים ומאפשרת להם לבצע מניפולציה של עצמים באמצעות העין, באותו האופן שבו אנו מבצעים כעת מניפולציה של עצמים באמצעות הקלקת עכבר או הקלקה על אייקון. בנוסף ליצירת חוויה טבעית יותר, מעוצבת המערכת באופן שמקל על הבחילה שפוקדת חלק ממשתמשי טכנולוגיית המציאות המדומה.

מרגרף אומר כי מרבית היצרניות הגדולות של קסדות מציאות מדומה מביעות עניין ברישוי הטכנולוגיה של החברה. מוטורולה סולושנס, אחת המשקיעות המובילות, בודקת את הטכנולוגיה עבור גופים שמטפלים במצבי חירום ומזהה אפשרויות גם בתעשיית הכריה ובמגזר הרפואה.

"אתה מסוגל לבצע אינטראקציה בעולם הווירטואלי פשוט באמצעות הסתכלות על מה שאתה רוצה לבצע עמו אינטראקציה", אומר פיטר דיאמנדיס, מייסד X Prize Foundation, שמספק שירותי ייעוץ ל-Eyefluence וראה את הטכנולוגיה בפועל.

השימוש במרבית קסדות המציאות המדומה כרוך גם בשימוש במכשיר ידני (בדומה לידית משחק), או בביצוע תנודות ראש לצורך ניווט. שיטות אלה רחוקות מלהיות אידיאליות מכיוון שהן דורשות תנועה רבה ובסופו של דבר הן מעייפות. בכירים בתעשייה, כולל מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מסכימים כי סוג כלשהו של טכנולוגיה מבוססת-עיניים ישחק תפקיד מפתח בשיפור טכנולוגיית המציאות המדומה ובהגברת הפופולריות שלה. גם חובבי הגיימינג טוענים כי מעקב אחר תנועת העיניים ישפר משמעותית את חוויית המשחק ויקל על השחקן לעקוב אחר עצמים ולבצע אינטראקציה עם דמויות.

סריקת קשתית

מספר רב של חברות בהן SensoMotoric Instruments, Tobii ו-The Eye Tribe, כבר שוקדות על פיתוח מכשירים שעוקבים אחר תנועת העיניים שאותם ניתן לשלב בקסדות מציאות מדומה. חברת Fove מדווחת כי בקרוב תשלים את פיתוחה של הקסדה הראשונה שתכלול גרסה של טכנולוגיה זו. אך מרבית המכשירים הללו מוגבלים לסריקת קשתית העין לצורכי אבטחה, ולזיהוי הכיוון שאליו מתבונן המשתמש.

Eyefluence לוקחת את הטכנולוגיה צעד אחד קדימה. לא רק שהיא משתמשת בעיניים כבסמן, אלא שהיא מאפשרת להן לבחור, להתמקד או להתפרס באופן פנורמי - פעולות שכיום מתבצעות באמצעות הקלקה והקלקה כפולה על עכבר או באמצעות נגיעה והחלקת האצבעות על צג מגע. העיניים הן האיבר שנע במהירות הרבה ביותר, והן מסוגלות לזוז ב-900 מעלות מדי שנייה.

פירושו של דבר הוא שתוכנת הממשק של Eyefluence מאפשרת להורות במהירות הרבה יותר רבה למחשב מה לעשות. הטכנולוגיה ממזגת תהליך מחשבתי, שמורכב משניים ואפילו משלושה צעדים, לתהליך שמורכב מצעד אחד בלבד. "זה מרגיש כמעט כמו קסם. כאילו המערכת יודעת מה אתה רוצה לפני שאתה אומר את זה", מציין דיאמנדיס, "זה כמעט כאילו המערכת קוראת את מחשבותיך".

כשמרגרף הכריז על תוכניתו להפוך את העין האנושית לעכבר מחשב, טענו הספקנים שזה אינו בר-ביצוע. "אנשים אמרו לי: 'אל תטרח. אתה צורך מידע באמצעות העיניים שלך, אבל אם תנסה בו-זמנית להשתמש בעיניך לשליטה על דברים, תהיה התנגשות בין שליטה והכוונה לבין צריכה'", נזכר מרגרף.

אבל למרגרף יש מוניטין של מי שיודע לזהות רעיונות טובים. הוא המציא את LeapPad, ששוחרר לשוק ב-1999, סייע לילדים ללמוד קריאה, ובמשך זמן מה גם החזיק בתואר הצעצוע הפופולרי ביותר בארה"ב.

המייסד השני של Eyefluence, דייב סטיר בן ה-57, השתתף בבניית כמה חברות מכשור רפואי.

ב-2012 רכש מרגרף את כל נכסיה של Eye-Com, חברת מחקר שבראשה עמד הנוירולוג וויליאם טורץ'. טורץ' חקר הכול - החל מעייפות וכלה במצמוץ, ובמשך עשר שנים הוא צבר מידע על עיניים ופיתח טכנולוגיה למעקב וניתוח העין. מרגרף וצוותו השתמשו בבסיס זה כדי ליצור מערכת אינטראקטיבית שמשתמשת במבט העין כדי לכוון את המחשב.

זה לא קל כמו שזה נשמע. הצוות של Eyefluence היה צריך לפתח דרך שבה ניתן יהיה להעביר את כוונותיו של האדם למכונה באופן שירגיש טבעי לעיניים. הסתכלות על עצם במשך פרק זמן קבוע כדי "להקליק" עליו, למשל, לא היתה יעילה, מכיוון שהיא מעייפת את העיניים, ודורשת יותר מדי חשיבה אקטיבית כדי לזכור להסתכל במשך זמן מסוים, או לא להסתכל במשך זמן רב מדי מחשש לביצוע טעות. שיטת אינטראקציית עיניים מוצלחת צריכה להיות אינטואיטיבית ממש כמו הזזת עכבר.

מרגרף פתר את הבעיה באמצעות שילוב היבטים שאותם החשיב תחילה למגבלות. למרות שהתחושה היא שהעיניים שלנו מספקות זרם תמידי של מידע ויזואלי, יש הפסקות בזרם זה כשאנחנו מזיזים את העיניים כדי להסתכל או לבחון משהו אחר. ברגעים אלה, אנחנו למעשה עיוורים, והמוח ממלא את התמונות החסרות. באמצעות שימוש בסוג זה של תנועות, בנתה Eyefluence ממשק עין-מכונה שפועל באמצעות מבטים מכוונים ומתעלם ממבטים אקראיים. החברה סירבה לספק הסבר נוסף על האופן שבו פועלת התוכנה, וציינה כי סירובה נובע מהרצון לשמור על יתרון תחרותי.

Eyefluence מגבשת כעת הסכמי רישוי עם יצרניות קסדות במטרה להכליל את החומרה והתוכנה שלה במכשירים שלהם. מרגרף ציין כי החברה עובדת עם "שחקניות מרכזיות", והיא "מוצפת בכמות גדולה של שותפויות עסקיות ועניין עסקי".

מוטורולה סולושנס - שהובילה את סבב גיוס ההון האחרון שערכה Eyefluence, ושבמסגרתו היא גייסה 14 מיליון דולר - מנסה את הטכנולוגיה ביישומים מעשיים יותר. החברה, שמוכרת ציוד לגופים שמטפלים במצבי חירום וכן לגופים שאמונים על ביטחון הציבור וגופים ממשלתיים אחרים, מחשיבה את הטכנולוגיה של Eyefluence למרכיב קריטי בתהליך אספקת המידע למשטרה ולכוחות הכיבוי באמצעות קסדה שמייתרת את השימוש בידיים, באופן שאינו מפריע לשוטרים ולכבאים לבצע את משימותיהם.

"ככל שהלחץ עליך גדול יותר, כך עליך להקדיש פחות יכולת קוגניטיבית למטלות ידניות, ולכן בדיוק כשאתה הכי זקוק לטכנולוגיה, יש לך את היכולת הכי קטנה לגייס את היכולת הקוגניטיבית שאתה זקוק לה", אומר סמנכ"ל הטכנולוגיה הראשי פול סטיינברג.

אנשים בשטח

סטיינברג מעריך כי הטכנולוגיה של Eyefluence תשולב גם בקסדות שנמצאות בשימוש בתעשיית הכריה. במטרה לבחון את המעקב אחר תנועות העין ואת הממשק, בנתה ובדקה מוטורולה סולושנס חדר פיקוד בעת חירום, שבו נעשה שימוש בקסדת אוקולוס ריפט של פייסבוק, שבאמצעותה יכולים המשתמשים לראות פיד ממצלמות של אנשים בשטח, ולשלוט במה שהם מתבוננים בו באמצעות ביצוע הקרבה והרחקה של התמונות - באמצעות השימוש בעיניים של עצמם. היישום הבא עשוי להיות שימוש בטכנולוגיה של Eyefluence כדי לפתח תיאום-מבט, שבמסגרתו יוכל אדם במרכז הפיקוד לעקוב לא רק אחר מה שרואים האנשים בשטח, אלא גם לכוון אותם לבדוק דברים אחרים.

עקומת הלמידה כמעט שלא היתה קיימת, וזה הפתיע את סטיינברג מכיוון שהוא הניח כי השימוש במבט העין לביצוע מניפולציה של עצמים יהיה בבחינת אתגר. עם זאת, קרוב לוודאי כי למוטורולה סולושנס לא יהיה מוצר מוכן בשנה הבאה, בעיקר מכיוון שקודם כל יש צורך לשפר את הקסדות.

דיאמנדיס מעריך כי הטכנולוגיה של Eyefluence תהפוך את המציאות המדומה לפופולרית באופן שבו הפך העכבר את המחשב האישי לפופולרי: "כל מי שראה את זה קלט את העוצמה של זה".