זינוק במוציאי תעודות זכאות בעקבות השינוי במחיר למשתכן

כ-5,000 הוציאו תעודות הזכאות בשבוע האחרון ■ ברגע שמכסת מוציאי תעודות הזכאות תגיע ל-60 אלף משקי בית, תיסגר סדרה א' של הזכאים וכל מי שטרם נרשם יוכל להוציא תעודות זכאות גם בהמשך אך ישויך לסדרה ב'

כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין
כנס קבלנים למחיר למשתכן / צילום: דוברות עיריית קרית מוצקין

זינוק במספר מוציאי תעודות זכאות בעקבות עדכון תוכנית מחיר למשתכן. בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר כי ההרשמה לתוכנית מחיר למשתכן עומדת להשתנות, וכי זכאי התוכנית יחולקו לשתי סדרות שונות של זכאים. סדרה א', סדרה שתקבל עדיפות בהגרלות הקרובות, תכלול 60 אלף זכאים שנרשמו עד 13 לספטמבר, או עד שהיקף מוציאי תעודות הזכאות יגיע למספר זה, המוקדם מבין השניים.

נתונים מעודכנים של מטה הדיור באוצר מעידים כי ייתכן שעד תחילת ספטמבר ההרשמה כבר תיסגר וזאת בשל עלייה משמעותית במוציאי תעודות הזכאות בשבוע האחרון - כ-5,000 בתוך כשבוע.

כך, טרם פרסום העדכון לתוכנית מחיר למשתכן (יום א' בשבוע שעבר) הוציאו כ-53.7 אלף תעודות זכאות, וכעת המספר מתקרב ל-58 אלף - עלייה של כ-8% בשבוע. לשם ההשוואה, בשבוע שקדם להכרזה על שינוי התוכנית ועד ההכרזה עצמה עלה שיעור מוציאי תעודות הזכאות בשיעור כ-3% בלבד בשבוע.

ברגע שמכסת מוציאי תעודות הזכאות תגיע ל-60 אלף משקי בית, תיסגר סדרה א' של הזכאים וכל מי שטרם נרשם יוכל להוציא תעודות זכאות גם בהמשך אך ישויך לסדרה ב'. זכאי סדרה א' יקבלו עדיפות בהגרלות הקרובות ומשום שהזוכים בהגרלות הבאות ייגרעו מאותם 60 אלף זכאים ללא תוספת של זכאים לאותה הסדרה, למעשה סיכויי הזכייה של מי ששייך לסדרה א' יגדלו.

נכון להיום טרם החליטו במטה הדיור באיזה שלב יוכלו גם הזכאים בסדרה ב' לגשת להגרלות, מה שמעמיד בסימן שאלה הן את סיכויי הזכייה של סדרה א' והן את האטרקטיביות של סדרה ב'.

במשרד האוצר ובמטה הדיור מקווים שהשינוי בתוכנית יאפשר להם להבין כמה זכאים יש לתוכנית באמת. ההערכות הראשוניות של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון התייחסו למאות אלפים אך עד כה נרשמו רק עשרות אלפים. העלייה בהרשמה כעת, לאחר עדכון התוכנית מאותתת כי מספר הזכאים אכן גדול יותר, וכי לא מעט משקי בית המתינו עם הוצאת תעודות הזכאות עד כה, אולי מתוך רצון לגשת להגרלה ספציפית, עם דגש למכרזים המבוקשים יותר באזור המרכז כמו רעננה והרצליה למשל.

עם זאת, לעדכון התוכנית גם השפעה שלילית על מי שלא עומד בקריטריונים נכון להיום, אם מדובר בזוג שעומד להינשא למשל או רווקים ורווקות שימלאו להם 35 בקרוב, שיהיו שייכים רק לסדרה ב'.

 

יהפכו למשקיעים בעל כורחם

זכאים שונים לתוכנית שפנו ל"גלובס" מלינים על העובדה שמשום שהעדכון גם מחייב את הזכאים לגשת להגרלות כדי להישאר בסדרה א', ויכולים לזכות ולוותר על הזכייה שלוש פעמים עד שיעברו לסדרה ב', הם עשויים לזכות במקומות שבהם הם לא מעוניינים לגור ואינם יכולים לכוון את ההרשמה רק לפרויקטים בהם הם מעוניינים. עובדה זו עשויה להפוך חלק מאותם זכאים למשקיעים בעל כורחם מחד, וגם להשפיע על זכאי סדרה ב' שייתכן ויתאכזבו מהדחייה בסיכויי ההגרלה מה שעשוי לשלוח אותם לשוק החופשי.