חב' האשראי לא ממהרות להוריד עמלות הסליקה בעסקת דביט

כ-5 חודשים לאחר שהופחתה העמלה הצולבת, נראה כי במקרים רבים לא גולגלה ההפחתה לבתי העסק, אלא נשארה אצל חברות כרטיסי האשראי

מכשיר תשלום בכרטיס אשראי / צילום: בלומברג
מכשיר תשלום בכרטיס אשראי / צילום: בלומברג

כמעט חמישה חודשים עברו מאז נכנסו לתוקפו המהלך להכנסת כרטיס דביט (כרטיס אשראי בחיוב מיידי), שכלל גם הפחתה של העמלה הצולבת (העמלה שמשלמות חברות כרטיסי האשראי למנפיק הכרטיס, ושמהווה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה), ולמרות שהעמלה הצולבת ירדה ביותר מחצי, מ-0.7% ל-0.3%, בתי עסק רבים לא נהנו מירידת מחירים דומה.

לפי הערכות, בחלק גדול מבתי העסק עמלת הסליקה בעסקאות דביט נותרה זהה לזו שבעסקאות האשראי הרגילות, וזאת על אף שהעמלה הצולבת ירדה בשיעור חד, וכן על אף שמדובר בעסקאות שאין בהן סיכון לחברות כרטיסי האשראי, שכן הכסף נגבה באופן מיידי מחשבון העו"ש של הלקוח, בעוד שבעסקאות האשראי הרגילות הכסף נגבה אחת לחודש.

מנתונים שפרסמה באחרונה חברת שב"א (שירותי בנקאות אטומטיים), המפעילה את מערכת הסליקה המרכזית של כרטיסי האשראי בישראל, עולה כי קיימת עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי מסוג דביט בחודשים האחרונים. אם בחודש מאי, סך העסקאות עמד על כ-667 מיליון שקל, והן היוו 6% מהשוק, הרי שבחודש יולי היקפן צמח בכ-8% ל-722 מיליון שקל, והן היוו 6.5% מהשוק. בהנחה שקצב הגידול יימשך, הרי שסביר שבשנה הבאה יגיע חלקם של כרטיסי הדביט ל-10% משוק כרטיסי האשראי המגלגל בשנה יותר מ-250 מיליארד שקל.

מכיוון שהעמלה הצולבת ירדה ביותר מ-60%, ואילו המחיר הסופי לבית העסק נותר לרוב כפי שהיה, מדובר בפוטנציאל לתוספת הכנסות לחברות כרטיסי האשראי של כ-100 מיליון שקל בשנה - בהנחה, כמובן, שהמגמה הנוכחית תימשך, ועמלות הסליקה בכרטיסי הדביט ייוותרו כמו בעסקאות הרגילות.

אם המצב הנוכחי יימשך, הרי שלמעשה מפספסים את המטרה המרכזית של רשות ההגבלים העסקיים ובנק ישראל במהלך של הכנסת השימוש בכרטיס זה - הפחתת העלויות לבתי העסק. בענף הפיננסים לא התפלאו שזו תמונת המצב, וציינו שגם במקרי העבר בתחומים אחרים, ניתן היה לראות שכאשר מתערב רגולטור ומפחית עמלה מסוימת, היצרן בוחר לרוב לשמור את המרווח העודף לעצמו, ולא לגלגלו הלאה אל הלקוח.

מישראכרט נמסר בתגובה: "שיעור עמלת הסליקה והתנאים המסחריים לבית העסק נקבעים באופן פרטני ובכפוף למו*מ בין הצדדים". מכאל נמסר: "אנו דוגלים במדיניות תחרותית בעמלות הסליקה, ובהתאם להסכמים המסחריים שיש לנו מול בתי העסק השונים פעלנו להפחתת עמלת הסליקה גם בעסקאות מסוג דביט'". מלאומי קארד נמסר בתגובה: "החברה בוחנת את הנושא. חשוב לציין כי לאומי קארד פיתחה לעסקים קטנים חבילה המתמחרת את כל סוגי העסקאות בצורה הגונה ושקופה".