משפחת ליברמן האוסטרלית מכרה מניות פיבי ב-80 מיליון שקל

השותפה של צדיק בינו בהחזקה בבנק הבינלאומי מכרה את המניות החופשיות (4%) ונותרה עם מניות גרעין השליטה בבנק (11.7%)

סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי

משפחת ליברמן האוסטרלית, שותפתו של צדיק בינו בגרעין השליטה בבנק הבינלאומי, מכרה אמש 4% ממניות פיבי, שבאמצעותה מוחזקת השליטה בבנק, בתמורה לכ-80 מיליון שקל. המניות נמכרו במחיר של 56.3 שקל, מחיר הנמוך בכ-3% ממחיר המניה בבורסה בסוף המסחר אתמול. מניית פיבי  עלתה ביותר מ-10% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברת ההחזקות שווי של 2.06 מיליארד שקל.

כעת מחזיקה משפחת ליברמן ב-11.7% ממניות פיבי. בהודעה לבורסה צוין, כי המניות שנמכרו הן המניות החופשיות שבידי משפחת ליברמן, ואילו כעת נותרו המניות המוגדרות כמניות גרעין השליטה בבנק. לכן, אם תרצה משפחת ליברמן למכור מניות נוספות, היא תוכל למכור אותן או לבינו, או באמצעות תהליך פיזור השליטה בבנק. המניות של המשפחה מוחזקות על-ידי חברת דולפין אנרגיות הנשלטת באמצעות שרשרת גופים אוסטרליים על-ידי לי ליברמן, ג'ושוע ליברמן, קסי ליברמן-הריס וברי ליברמן - צאצאיו של ג'ק ליברמן, שנפטר לפני יותר מעשור.

למשפחת ליברמן החזקות בפיבי גם באמצעות חברת אינסטנז, שבה מחזיקה המשפחה עם משפחת אבלס, ובאמצעות חברה זו היא גם מחזיקה במניות חברת האנרגיה פז, הנשלטת אף היא על-ידי בינו. בינו ומשפחת ליברמן צריכים להיפרד מאחת מהחזקותיהם - פז או הבינלאומי - בשנים הקרובות, בעקבות חוק הריכוזיות, האוסר על החזקה של תאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים במקביל.

בשבוע שעבר קיבל בינו אישור למכור את ההחזקות בפז בבורסה, ולא לבעל שליטה. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי בסוף בינו ימכור במקום זאת דווקא את ההחזקה בבינלאומי, וכן ייתכן כי בסוף שתי ההחזקות יימכרו.

בינו ושותפיו, משפחות אבלס וליברמן האוסטרליות, מחזיקים כיום במניות השליטה (30.15%) בחברת פז נפט, וכן בגרעין השליטה בפיבי, ששולטת בבנק הבינלאומי הראשון, עם החזקה ב-48.3% ממניותיו.

חוק הריכוזיות, שנכנס לתוקפו בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז נפט), להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי). אלא שאם עד כה היו בינו ושותפיו מחויבים למכור את השליטה בפז למשקיע או לקבוצת משקיעים שיהיו מקובלים על מוסדות המדינה (בגלל הבעלות על בית הזיקוק באשדוד), במקרה שיחליטו להמשיך ולהחזיק בבינלאומי, הרי שהאישור הנוכחי יאפשר את מכירת מניות השליטה בפז לכלל הציבור, באמצעות הבורסה.