משרד התקשורת חושש מגולן: ביד אחת קנס ובשנייה נתיב מילוט

המשרד קונס את גולן ב–31 מיליון שקל, אך אומר כי יאפשר לחברה הקלה או ביטול של הקנס במקרה שהיא תחליט לחזור להשקיע בהקמת רשת סלולרית

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

משרד התקשורת מעוניין לחלט לחברת גולן טלקום סכום של כ-31 מיליון שקל בעקבות הפרות חמורות של תנאי רישיונה, ובאותה נשימה המשרד מוסיף ואומר שהוא "יתחשב" בחברה במקרה שהיא תחליט לחזור להשקיע בהקמת רשת סלולרית בישראל, או שתמכור את פעילותה, והרוכש ייכנס להשקעה במקומה. מבולבלים? לא רק אתם.

נדמה כי הטיפול של משרד התקשורת בגולן טלקום כל-כך לוקה בחסר, עד שקשה להבין לעתים מה בעצם רוצה המשרד. כשנתיים בערך לאחר שגולן פירק את הרשת שלו, משלים משרד התקשורת היום (ג') את ההליך הפורמלי של טיפול בהפרה החמורה ומודיע על כך שהוא קונס את גולן בסכום של 31 מיליון שקל.

במקביל להודעת החילוט, ולאחר שכבר בא בדברים עם גולן, מודיע מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר שהוא מעניק לגולן דחייה של החילוט כדי להעניק לחברה את הזמן להגיש ערעור. מיד לאחר שהכה במקל, מגיע תור הגזר ופילבר רומז בצורה עבה ביותר: "משרד התקשורת עודנו שואף להגברת התחרות בתחום הסלולר ולרמת השקעות גבוהה. על כן, ככל שסוגיה זו תהיה רלוונטית בהמשך בעת מועד תשלום החילוט, וככל שגולן תעמיד הסכם שיתוף רשתות העומד בתנאי המדיניות, בין אם בעצמה או בין אם באמצעות רוכש שייכנס בנעליה, הדבר יילקח כשיקול חיובי ומשמעותי".

פילבר מייצר דרך מילוט

במלים פשוטות, פילבר מייצר לגולן את דרך המילוט מהקנס. הוא אומר לחברה שאם היא או רוכש עתידי של החברה ייכנס לנעליה לטובת השקעות בהקמת רשת סלולרית עם אחד המפעילים, הקנס כנראה יופחת בצורה משמעותית. וכיוון שגולן טלקום ממילא מועמדת למכירה, והסיכוי שגולן יחזור להשקיע ברשת סלולרית הוא אפסי, משרד התקשורת מנסה לעודד מכירת החברה ונותן לגולן ולמשקיע שאולי ירכוש אותו תמריץ לעסקה בדמות הקלה בקנס.

יש לציין כי דבר כזה טרם נראה במחוזותינו. אם גולן הפר בצורה חמורה את הרישיון שלו, ולדברי המשרד מגיע לו להיענש על כך, מדוע רומזים שהקנס עשוי להתבטל בתנאים כאלה ואחרים, ומדוע קושרים בין הדברים? ניתן להעריך בזהירות מהתנהלות המשרד בפרשה - שהוא אינו רוצה באמת לבוא חשבון עם ההפרה החמורה של החברה.

לדברי המשרד, "ההחלטה על החילוט היא בגין אי-ציות להוראה מהותית מצד שחקן מרכזי בשוק שגרם למצב של חוסר ודאות מתמשך אצל השחקנים אחרים, ובאופן שפגע בתחרות וגרם לחוסר שיוויון בהשקעות ובעלויות הנדרשות לשחקן בעל תשתית, ובכך גרם לתחרות לא הוגנת ולא מאוזנת. הדברים נכונים ביתר שאת, במקרה לפיו, ההפרה בוצעה במודע ומתוך בחירה של המפר".

"אי-עמידתה של החברה בהוראות הרישיון המחייבות אותה לפרוש רשת והימנעות מהשקעות בתשתית סלולרית, הביאה לפגיעה בהיקף ההשקעות בתשתית בשוק הסלולר כולו. מדובר בנזק משמעותי לשוק, הנאמד - בהתבסס על הסכומים שהחברה הציגה בדוחות הכספיים שלה במהלך השנים בגין הוצאות והשקעות ברשת, של מאות מיליוני שקלים", מוסיפים במשרד התקשורת.

מגולן טלקום נמסר: "בעקבות החלטת משרד התקשורת והקנס שהושת על גולן טלקום החברה תערער על ההחלטה מול שר התקשורת ובמידת הצורך מול בית המשפט העליון. חשוב לציין ולהדגיש כי חברות בזק, הוט, סלקום פרטנר ופלאפון מעולם לא נקנסו ביותר מ-8 מיליון שקל. מפתיע ומאכזב שקנס חסר תקדים זה מושת על חברה שתרמה רבות לטובת הצרכן והתחרות בישראל. מיום השקתה חסכה גולן טלקום יותר מ- 20 מיליארד שקל לצרכנים בישראל בעקבות המהפכה הסלולרית והצרכנית שהובילה".

בעקבות הדברים והביקורת על אופן הטלת הקנס על גולן ב"גלובס", נמסר ממשרד התקשורת כי הפסקה המופיעה בהודעה לעיתונות בעניין האופציה לריכוך הקנס כלל לא מופיעה בהחלטת החילוט והיא רומזת בדיוק את ההפך: אם גולן יפעל להקמת רשת משותפת, המשרד לא ילך לשלב הבא של שלילת רישיון.