ירידות בסיום המסחר בבורסה; מבני תעשייה עלתה בכ-5%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; חוזים יציבים בוול סטריט ■ הערכות: ריבית בנק ישראל עשויה לעלות כבר ברבעון הראשון של 2017 ■ פוטאש ואגריום מנהלות מגעים למיזוג ■ מדריך מס על הבורסה (ואיך לקבל החזר?)

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בתל-אביב סגרה היום (ד') בירידות שערים, על רקע מגמה מעורבת בבורסות אירופה ויציבות בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. חדשות מתחום המיזוגים והרכישות בענף הדשנים ברקע למסחר במניות כיל והחברה לישראל. 

 

נושא הריבית בארה"ב ממשיך להעסיק את השווקים, לאחר שביום שישי האחרון התבטאה נגידת הפד ג'נט ילן ואמרה כי העלאות ריבית צפויות כבר השנה. אתמול היה זה סגן יו"ר הפד, סטנלי פישר, שחזר על האמירה לפיה ייתכן כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית בחודשים הקרובים, אם הנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על התאוששות הכלכלה בארה"ב. 

ובישראל, כלכלנים ואנליסטים העוקבים אחר הודעות הריבית של בנק ישראל שמו לב לשינוי קטן בנוסח הקבוע של פסקת הסיום של ההודעה שפורסמה השבוע: "הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים", נכתב בהודעה, כשבפעם הראשונה מזה שנה הושמטה מהמשפט המילה "צמיחה". מדובר בצעד ראשון בדרך לשינוי מדיניות בנק ישראל ממדיניות הנחשבת "יונית" למדיניות "נייטרלית" ובעתיד אולי אף "נצית", אמרו ל"גלובס" היום פעילים בשווקים.

להערכתם, ריבית בנק ישראל עשויה לעלות כבר ברבעון הראשון של 2017, אם לא יהיו זעזועים נוספים בכלכלה הישראלית והעולמית. העלאת הריבית הסתמנת בארה"ב היא כמובן שיקול מרכזי ולצידה מצטרפים נתוני המשק הישראלי, שמעידים על צמיחה גבוהה, תעסוקה מלאה והמשך עליית השכר בקצב שנתי המתקרב ל-3%.

זוהר לוי, בעל השליטה בחברת סאמיט  שמחזיקה בכ-20% במניות כלכלית ירושלים , מנסה לעקוף את חוק הריכוזיות ומציע לרכוש את השליטה (כ-40%) בחברה הבת של כלכלית, מבני תעשייה , תמורת 600 מיליון שקל.

כיל  והחברה האם חברה לישראל  הוסיפו לרכז עניין לאחר שענקיות הדשנים והאשלג פוטאש ואגריום הודיעו אתמול כי הן מנהלות מגעים בדרך למיזוג. לפי דיווחים באתרים זרים, מיזוג החברות יושלם כבר בשבוע הבא. בשוק מעריכים כי מיזוג שתיים מהחברות הגדולות בתחום עשוי להוריד את התחרות בשוק ועל ידי כך להביא לעליית מחירים.

עונת הדוחות בישורת האחרונה, ואתמול הייתה זו אפריקה  שדיווחה על הפסד נקי של 163 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, בעוד ההכנסות גדלו ל-1.7 מיליארד שקל. אפריקה תכיר ברבעון השלישי בהפסד של 2.4 מיליארד שקל ממכירת אפי פיתוח. לדוחות החברה הוצמדה הערת "עסק חי".

קבוצת דלק  סיכמה אתמול את הרבעון השני, ובהתאם לדרישה למכור את אחזקות אבנר ודלק קידוחים ב"תמר", מציינת כי נבחנות חלופות שונות למכירת מלוא הזכויות ב"תמר", לרבות באופן של מכירה לצד שלישי ו/או מכירה באמצעות הנפקה לציבור ו/או מכשירים הוניים שונים מתאימים. לפי שעה אמנם טרם דובר על לונדון או על ניו-יורק, אבל זו בהחלט דרך שנבחנת על-ידם כדי לעמוד במתווה הגז.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]