כל מה שצריך לדעת על הנתון שיכריע אם הריבית בארה"ב תעלה

ביום שישי יפורסם דוח התעסוקה לחודש אוגוסט ■ בשוק מעריכים כי מספרים חיוביים בנתוני התעסוקה יגדילו את הסיכוי להעלאת ריבית בספטמבר עד ל-80% ■ היום יפורסם "הקדימון" לדוח התעסוקה: סקר ה-ADP

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

דריכות שיא נרשמת בשווקים לקראת נתוני התעסוקה בארה"ב שיפורסמו ביום שישי הקרוב. בשוק מעריכים כי נתונים חיוביים עשויים להכריע את הכף לטובת העלאת ריבית כבר בחודש ספטמבר.

איתותים לכך שהפד מוכן להעלות את הריביות פעם נוספת השנה התקבלו בכנס הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול בשבוע שעבר. יו"רית הפד ג'נט ילן אמרה בנאום שנשאה בכנס כי השיפור בכלכלת ארה"ב מעלה את הסיכויים להעלאת ריבית. עם זאת, הנאום של ילן היה עמום ורק סגנה סטנלי פישר סיפק את הסחורה. פישר אמר באופן חד משמעי שגם האפשרות להעלאת ריבית בספטמבר עדיין על השולחן וכי יש מקום לשתי העלאות ריבית השנה, בהתאם לתחזית של הפד.

על רקע דבריהם של ילן ופישר החוזים על הריבית משקפים סיכוי של כ-25% להעלאת ריבית בספטמבר וכ-44% להעלאה בדצמבר.

מוחמד אל-עריאן, יועץ כלכלי בכיר בחברת אליאנז, סבור כי הסיכויים שהפד יפעל ביום שישי ויעלה את הריביות עומדים על עד כ-80% אם דוח התעסוקה יהיה חיובי. הוא מציין שלושה גורמים בדוח שעשויים להשפיע על הפד להמשיך בריסון המוניטרי: לפחות 180 אלף משרות חדשות, צמיחה בשכר הממוצע לשעה ועלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה. 

קונצנזוס האנליסטים בשוק מצביע על תוספת של כ-186 אלף משרות בחודש אוגוסט, בעוד שיעור האבטלה צפוי לרדת ב-0.1% ל-4.8%. ביוני וביולי, נזכיר, נוספו למשק האמריקאי 292 אלף משרות ו-255 אלף משרות בהתאמה, כאשר צמיחה מתונה נרשמה גם בשכר הממוצע לשעה ובשיעור ההשתתפות בכוח העבודה.

נזכיר כי עוד לפני דוח התעסוקה, יפורסם היום סקר ה-ADP, שבוחן את המשרות החדשות שנוצרו בסקטור הפרטי (ללא המגזר החקלאי). בשוק מעריכים שנתון ה-ADP, שנחשב למעין קדימון לקראת דוח התעסוקה המלא, יצביע על תוספת של כ-174 אלף משרות באוגוסט.