שווי של יותר ממיליארד דולר לסטארט-אפ של אורי אלון

החברה שהוקמה לפני שלוש שנים גייסה מאז הקמתה 210 מיליון דולר ■ מקורב לחברה: "אלמלא ההאטה בהיי-טק בארה"ב יכולנו לגייס לפי שווי של 2 מיליארד דולר"

אורי אלון מבעלי הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
אורי אלון מבעלי הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

הסטארט-אפ קומפאס (Compass) של היזם הישראלי ד"ר אורי אלון הודיע היום (ד') על השלמת סבב גיוס הון בהיקף של 75 מיליון דולר. בחברה סירבו להתייחס לשווי שלפיו בוצע הסבב, אך הערכות שונות מעניקות לחברה תג מחיר של יותר ממיליארד דולר.

את סבב הגיוס הובילה קרן Wellington Management אשר מנהלת נכסים בהיקף של כמעט טריליון דולר. בסבב השתתפו גם המשקיעים הקיימים של החברה בהם Institutional Venture Partners (IVP) אשר הובילה את סבב הגיוס הקודם של קומפאס (לפני כשנה גייסה החברה 60 מיליון דולר), הקרנות Thrive Capital, 406 Ventures וגם קרן ההון סיכון Founders Fund אשר מנוהלת על ידי פיטר ת'יל, מהמשקיעים הראשונים של פייסבוק וממייסדי PayPal.

הטכנולוגיה של קומפאס מנסה לשדרג את שוק הנדל"ן. אדם שמכיר מקרוב את פעילות החברה אומר כי "מדובר בפלטפורמה שמאפשרת למוכרים ולקונים לבצע עסקאות. הפלטפורמה מספקת הערכות שווי שמבוססות על עסקאות שנערכו באותו אזור - אלה דברים שאין בכלל בתעשיית הנדל"ן".

אותו אדם מציין כי קומפאס שונה מ-Airbnb ומאובר אשר הובילו לירידות מחירים בתחומים שבהן החלו לפעול - מלונאות ומוניות בהתאמה. לדבריו, קומפאס גובה את עמלת התיווך המקובלת, כאשר העמלה משתנה לפי אזורים שונים בארה"ב. "אנחנו מאוד מסונכרנים עם השוק ולא מנסים לשנות אותו", הוא מוסיף.

אקזיט שלישי? כנראה שלא

עד כמה קומפאס מצליחה? בסביבת החברה מספרים כי בשנה החולפת עברו תחת ידיה עסקאות בהיקף כולל של 7 מיליארד דולר. ההכנסות שרושמת קומפאס מוערכות ביותר ממאה מיליון דולר בשנה ובחברה מספרים כי קצב ההכנסות שלה גדל בקצב מרשים - יותר מאשר מכפיל את עצמו בכל שנה.

אורי אלון, 36, אשר משמש כיו"ר קומפאס, אמר היום כי "הגיוס ישמש להאצת הצמיחה של קומפאס לשווקים חדשים ולהשקעה נוספת בטכנולוגיה. הוא הוסיף כי "אנו גאים בכניסתו של שותף כמו Wellington Management, אחת מחברות ההשקעות הגדולות בעולם. יחד נמשיך להביא את הטכנולוגיה של קומפאס לערים נוספות ברחבי ארצות הברית ולהפוך את התעשייה ליותר שקופה ונגישה".

קומפאס, אשר פעילה בתחום הנדל"ן ונקראה בעבר Urban Compass היא חברה צעירה יחסית, אשר הוקמה בשנת 2013. למרות זאת הצליחה החברה לגייס מאז הקמתה סכום מרשים של 210 מיליון דולר, נתון שכולל גם את הסבב הנוכחי. 

אלון הוא יזם סדרתי שחתום כבר על שני אקזיטים. במסגרת לימודי הדוקטורט שלו פיתח אלון פרויקט שנקרא Orion, בתחום החיפוש באינטרנט, שאותו מכר לגוגל. בהמשך הוא הקים את חברת Julpan, שגם היא עסקה בתחום החיפוש וכעבור זמן מה מכר את החברה לטוויטר תמורת סכום שמוערך ביותר מ-40 מיליון דולר. בישראל מוכר אלון, בין השאר, מתוקף היותו הבעלים של קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים.

שותפו העסקי של אלון הוא רוברט רפקין, לשעבר יועץ בבית הלבן ונשיא גולדמן זקס. החברה שאותה מובילים השניים הקימה כבר 24 סניפים בערים בולטות בארה"ב, לרבות ניו יורק, מיאמי ובוסטון ובעתיד הקרוב היא תפתח סניפים גם בסן פרנסיסקו. בשוק מעריכים כי החברה מעסיקה יותר מ-1,300 עובדים וממשיכה לגייס עובדים נוספים.

למרות שאלון חתום על שני אקזיטים מהירים יחסית, מקורב לקומפאס מעריך שהפעם הדברים יתנהלו אחרת. "אורי מכר את שתי החברות שלו ואלה היו עסקאות מאוד טובות", אומר המקורב, "אבל הפעם הוא הציב לעצמו מטרה אחרת - לבנות חברה שתשתמש בטכנולוגיה בשביל לבנות ביזנס. מה שאורי מכר לגוגל התאים מאוד לגוגל ואותו הדבר גם עם טוויטר, אבל בשני המקרים היה לו ברור שהוא לא הולך להתחרות בחברות הללו. הפעם זה שונה מכיוון שאין חברה שמקבילה לגוגל או לטוויטר בשוק הנדל"ן". בסביבתו של אלון מספרים שהפעם הוא יהיה נחוש שלא למכור את החברה.

העובדה שקומפאס קיבלה שווי של יותר ממיליארד דולר מעלה באופן טבעי את האופציה של הנפקה. בסביבת החברה מאשרים ש"צריך להתחיל לחשוב על זה ברצינות", אבל לא מדברים בשלב זה על תאריך קונקרטי.

הגיוס של קומפאס נערך בתקופה שבה תעשיית ההיי-טק בארה"ב חווה האטה. אדם שמכיר את קומפאס טוען ש"יש האטה רצינית בשוק ולכן בחברה מאוד גאים בגיוס". בחברה מעריכים שאם היו יוצאים לגייס לפני שנה, על סמך אותם נתונים, השווי של קומפאס היה עשוי להגיע ליותר מ-2 מיליארד דולר.

Compass

שנת הקמה: 2013

יו"ר: אורי אלון

תחום פעילות: נדל"ן

גיוסי הון: 210 מיליון דולר

משקיעים: Wellington Management , IVP, Thrive Capital, 406 Venture , פיטר ת'יל

מקור: Compass