יו"ר ארגון המורים: "ההורים חושבים שמערכת החינוך בייביסיטר"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים: "מאחל לתלמידים להיות פחות אלימים ופחות חוצפנים" ■ נפתלי בנט? "עסוק מדי במנהרות בעזה" ■ השכר שקיבל שנים למרות שלא עבד? "טעות הקלדה"

רן ארז / צלם: ששון טירם
רן ארז / צלם: ששון טירם

"רציתי לאפשר לך הכנה לפתיחת שנת לימודים מוצלחת ולעסוק בדברים החשובים והדחופים לך, מבלי לעלות בפנייך דרישות". כך פתח רן ארז, היו"ר הוותיק והשנוי במחלוקת של ארגון המורים העל יסודיים, את המכתב ששלח בשבוע שעבר למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. אם נדמה לכם ששמעתם "אבל" מתקרב, אתם כנראה המצטיינים של הכיתה. "יחד עם זאת", הוא הוסיף, "אי אפשר להתעלם מבעיות קיימות שעדיין תלויות ועומדות ומחכות זמן רב לפתרון".

ארז צירף "רשימה חלקית בלבד" של אותן בעיות, שכוללת לא פחות מ-19 סעיפים שונים ובהן צורך ב-1,500 שעות שבועיות, הסדרת תנאי העבודה של היועצות, תוספת להחזר הוצאות ועוד. ובכל זאת, בשעות שנותרו עד לצלצול שיכריז רשמית על 1 בספטמבר, אפשר להמר על זה ששנת הלימודים תיפתח ללא רעשי רקע מיוחדים. אלה יגיעו במידה רבה של צדק לקראת דצמבר 2017, אז יפוג השקט התעשייתי של המורים בענייני שכר. בינתיים, ארז מחמם מנועים ויורה לכל הכיוונים, גם לעברם של ההורים.

"מורים מגיעים עם פסיכומטרי נמוך של 550"

"הדימוי של מערכת החינוך בישראל נמוך מאוד, שלא לומר שלילי", הוא אומר. "הדבר הזה נובע מכך שכל הורה חושב שהוא מומחה לחינוך. שהמורים האלה יש להם יותר מדי חופשות והם עוד נלחמים כדי לקבל תוספת שכר. ההורה אומר לעצמו: 'איזו מן חוצפה זאת? הם רוצים תוספת שכר כשיש להם חודשיים חופש? ולמה אנחנו צריכים לסחוב את הילדים האלה כל הקיץ? חוץ מזה, הילד שלי הוא ילד גאון. מה פתאום המורה נתן לו 7? צריך לתת לו 9! אני אלך להתלונן אצל המפקח או אצל ראש העיר ואגרום לפיטוריו'. אלה העמדות של ההורים ולכן המעמד של המורה מבחינה ציבורית מאוד נמוך.

"צר לי לומר זאת אבל גם השכר של המורים נמוך, ולכן לא מגיעים הרבה מורים חדשים למערכת. אלה שכבר באים מגיעים עם פסיכומטרי נמוך של 550 ואני לא צריך להגיד לך מה זה אומר. תוך 4-5 שנים, 50% מהמורים החדשים פורשים כי העבודה קשה ושוחקת. אני גם לא צריך להגיד לך כמה התלמידים חוצפנים, גם כלפי ההורים שלהם, והמורים לא מקבלים גיבוי מהנהלת בית הספר או ממשרד החינוך. ברגע שאתה כמורה בא ומתלונן שיש לך תלמידים מפריעים או אלימים בכיתה, מאשימים אותך שאתה לא מצליח להחזיק את הכיתה. אז מורים לא מתלוננים ומטאטאים את הדברים האלה מתחת לשטיח ובסופו של דבר נושא האלימות והוונדליזם הולך ומתפתח במערכת החינוך. מפה הדימוי השלילי ואני משקיע הרבה מאוד זמן, מחשבה וכסף כדי לשנות את הדבר הזה".

- העניין עם החופשים הארוכים באמת רגיש. אתה לא יכל להבין? למה שהחופש הגדול לא יעבור לתקופת החגים למשל?

"אני לא מסכים להעביר את החופש לחגים. בכל העולם זה בקיץ כמו אצלנו. מה ההורים אומרים בעצם בכל התעמולה הזאת לקיצור החופש הגדול? 'אנחנו משתגעים, מי יחזיק לנו את הילדים?'. במילים אחרות, הם רואים במערכת החינוך 'בייביסיטר', ולא מקום שמחנך ונותן ערכים ומקצוע לעתיד כדי הילד שלהם יוכל להתפרנס כמו שצריך. במקום הלחץ הזה לקיצור החופש הגדול של הילדים והמורים, שצריכים את החופש הזה, צריך להפעיל לחץ על המדינה והמעסיקים כדי להגדיל את ימי החופשה של ההורים ואני מוכן להירתם לדבר הזה. בכלל, אני לא רואה גם אותך מסוגל ללמוד בשיא הקיץ. המזגנים לא תמיד עובדים טוב בכיתות והילדים בצדק רוצים לים. למה לא? אני כן בעד מסגרות מסובסדות בחודש יולי, כמו ששר החינוך הקודם שי פירון ניסה להוביל, ואני מזכיר למדינה שבשום מקום לא נקבע שחוק חינוך חובה מסתיים בקיץ. שימשיכו לסבסד מסגרות גם בחופש".

"מורה ותיק צריך להרוויח לפחות 15 אלף"

- היית מוכן לקיצור החופשים של המורים תמורת שכר ראוי יותר?

"כן, ואני אומר את זה בלי היסוס כמו שאתה רואה. אני מסכים. המדינה 'קנתה אותנו' כל השנים עם החופשים ועם הטבות שונות, כדי לשלם לנו פחות. זאת האמת. התוצאה היא שמורים לא יכולים לגמור את החודש. כדי להצליח לשלם במכולת מורים משלימים הכנסה בחלוקת עיתונים, לימוד נהיגה, התעמלות וכל מני דרכים. השכר של מורה מתחיל אקדמאי, בבית ספר על יסודי, עומד על 6,600 שקל ברוטו. זה כולל את כל התוספות ואחרי רפורמת 'עוז לתמורה' עליה נלחמנו ושבתנו בשנת 2007, שבזכותה המורים קיבלו תוספת של 44%. אחרי ותק של 15 שנה, אותו מורה ירוויח 10 אלף שקל ברוטו בחודש".

- מה זה שכר ראוי בעינך למורה? שים את המספר על השולחן

"שכר ראוי זה אומר שמורה מתחיל יהיה צמוד לשכר הממוצע במשק, שזה כ-9,000 שקל ברוטו כיום, ומורה עם ותק של 15-20 שנה צריך להרוויח לפחות 150% מהשכר הממוצע, שזה סביב ה-15 אלף שקל בחודש. נכון, המספרים האלה מתונים וריאליים, בטח לא בשמיים, וזה בגלל שאני מבין שתוספות שכר לסקטור גדול כמו המורים עולות הרבה מאוד כסף למדינה. זו בדיוק הצרה שלנו: תוספת של אחוז בודד למורה שמרוויח 8,000 שקל ברוטו בחודש, פירושה 80 שקל בחודש למורה, שזה באמת כלום, אבל אחוז אחד לכלל המורים זה 200 מיליון שקל. תוספת של 10%, שזה כבר קצת יותר מורגש בשכר, פירושה 2 מיליארד שקל למדינה. אז מעדיפים לקנות אותנו בחופש".

- מתי מסתיים השקט התעשייתי בענייני שכר כדי שנדע מתי לסמן שביתה ביומן?

"דצמבר 2017".

"תסכים שסטאז'ר ינתח אותך?" 

- תקציב החינוך בישראל גבוה מאוד בקנה מידה בינלאומי ביחס לתל"ג וביחס לתקציב המדינה כולו, אבל בגלל הריבוי הטבעי הוא נמוך מאוד פר תלמיד. אולי אנחנו צריכים להשלים עם הצפיפות בכיתות ועם מגבלת המשאבים?

"זה נכון מה שאתה אומר, אבל התמונה מורכבת יותר. התקציב שלנו לא בנוי נכון, השלד שלו נקבע בשנות ה-60 וכל פעם שרוצים להטמיע פרויקט חדש או להוביל איזה שינוי, מוסיפים טלאי ועוד טלאי. גם כל שיטת התקצוב של מה שנקרא 'שעות תקן' מעוותת. שעות התקן, שעל פיהן מתקצבים את בתי הספר באופן דיפרנציאלי, נקבעות לפי פרופיל המורים. בית ספר שיש בו מורים ותיקים יותר או משכילים יותר, מקבל יותר כסף. המשמעות היא ברוב המקרים שלבתי הספר בפריפריה משלמים פחות.

"כדי לאזן את זה, משרד החינוך מחלק 'סלים' להעשרה לכאורה, אבל אין שום פיקוח אמיתי על מה שנמצא בסלים האלה. בפועל נותנים לשורה ארוכה של עמותות לספק את השירותים שכלולים באותם סלים, בלי שאף אחד מבין כמה תועלת צומחת מזה, וזה מיליארדי שקלים מהתקציב שהולכים לשם. יש הרבה עיוותים בתקציב שאפשר לתקן, אם ישנו את המבנה האנכרוניסטי שלו".

- מה אתה חושב על הפיילוט בבתי הספר היסודיים שבמסגרתו שני מורים מלמדים בכיתה אחת? זה גם מנטרל את הצפיפות וגם מעניק הרבה יותר תשומת לב לילדים, לא כך?

"אני מתנגד בתוקף למודל הזה. המורה השני הוא לא באמת מורה, אלא סטודנט להוראה. ברגע שמאפשרים ללמד בלי תואר ובלי תעודה, יוצרים זילות של המערכת. אתה תסכים שסטאז'ר יטפל בך או ינתח אותך בבית חולים? אז למה בחינוך זה בסדר? שי פירון הסביר לי בזמנו שככה הוא יתמודד עם 'מאבק הסרדינים' בעניין הצפיפות בכיתות ובלי להוסיף כסף יקטין את מספר התלמידים פר מורה. עד היום סטודנטים להוראה היו עושים סטאז' בשנה האחרונה שלהם ללימודים, אז פירון החליט שהם יתחילו כבר בשנה השנייה. מסבירים לי שככה הסטודנט גם ילמד מהמורה הוותיק וגם יעזור לילדים, אבל בפועל הסטודנט הזה מתגלח על חשבון הילדים".

- אולי ההתנגדות שלך נועדה לייצר כלכלת מחסור? הרי בלי הצפיפות בכיתות והעומס על המורים יהיה קשה יותר לדרוש תוספות שכר.

"אני מסכים איתך. אם יהיה שכר גבוה יותר למורים, המקצוע יהיה הרבה יותר אטרקטיבי, יבואו אנשים איכותיים יותר ורמת ההוראה תשתפר. במקום שבן אדם ילך לעבוד כמהנדס כימיה, הוא יבוא ללמד כימיה בבית הספר".

- המדינה משלמת לרופאים מענקים בגובה 250-500 אלף שקל כדי שיתמחו במקצועות במחסור או בבתי חולים בפריפריה. אתה רואה את המדינה עושה צעד דומה לזה עבור המורים?

"לצערי אני לא מעז אפילו לבקש, יצחקו עליי".

"המנהלים מעדיפים להוריד תלמידים ל-4 יחידות מתמטיקה"

- מה אתה חושב על הקמפיין של שר החינוך נפתלי בנט לעידוד הלמידה ב-5 יחידות מתמטיקה?

"אני מסכים שצריך לעשות הכל כדי שילמדו יותר, אבל כרגע זה נראה עדיין כמו קמפיין ולא משהו מעשי. אומרים במשרד החינוך שכבר גדל מספר התלמידים ב-5 יחידות, אבל לא מדדו עדיין את ההצלחה במבחנים. האמת היא שמנהלי בתי הספר לא מעוניינים שילמדו 5 יחידות מתמטיקה כי בכדי להביא את התלמידים האלה להצלחה, חייבים להשקיע הרבה כסף בשעות הוראה.

"אז המנהלים מעדיפים להוריד תלמידים ל-4 יחידות כי ממילא אותם מנהלים נבחנים בעיקר על שיעור הזכאות לבגרות. הכרתי מנהל שהצליח בזמן קצר מאוד להעלות את שיעור הזכאות לבגרות בבית הספר שלו למספרים מופלאים, ואף אחד לא ידע מה הסוד שלו. הוא סיפר לכולם שזה בזכות מרתון מתמטיקה שהוא ערך במתנ"ס, אבל לא קניתי את זה כי ילדים לא מסוגלים לשבת 8 שעות ביום וללמוד מתמטיקה. רק אחרי שנים השרת של בית הספר גילה לי את הסוד: מסתבר שהשתמשו במדריכים למתמטיקה שהועסקו במתנ"ס כדי לעקוף את ההוראה שאוסרת על מורי בית הספר להשגיח על הנבחנים בבגרות, וככה אותם מדריכים השגיחו בזמן הבחינות ועזרו לתלמידים".

 

- איך ההתרשמות שלך בינתיים משר החינוך, נפתלי בנט?

"אני חושב שהוא אדם נבון וחכם מאוד, יודע לדבר יפה ויש לו כוונות טובות. אבל לפחות ממה שאני לומד מהתקשורת, נראה שהוא מחלק את תשומת הלב שלו יותר לנושאי ביטחון ומנהרות בעזה, ופחות למערכת החינוך".

- איפה טעתה לדעתך השרה לימור לבנת ולמה שיבחת בסוף את השר גדעון סער?

"לבנת הייתה שרת חינוך בתקופה שבה דרשו ממנה לקצץ בתקציב 19 פעמים בתוך ארבע שנים. הברירה שלה הייתה או להילחם בשר האוצר אז, בנימין נתניהו, וראש הממשלה, אריאל שרון, או לפטר מורים. היא בחרה לפטר מורים, אז באופן טבעי כשרוצים לפטר מורים המורים מתקוממים. היא פעלה בכוחניות וזה גרם להקצנה של כולם. גם יולי תמיר העדיפה להתקרב לאולמרט ולהתרחק מהמורים, היא חזרה במידה רבה על הטעויות של לבנת, וגדעון סער לעומת זאת למד מהטעויות של קודמותיו ובחר לתפקיד המנכ"ל את האיש הכי מוכשר ובקי שיש במערכת החינוך - ד"ר שמשון שושני, שצריך לנשק לו את הידיים. הוא ידע לנהל את המערכת בלי מאבקים ולקדם רפורמות בשכל ובהידברות".

- ועדת דברת, שהגישה את המלצותיה בתקופת לבנת, המליצה על מהפכה חיובית מאוד במערכת שכללה יום לימודים ארוך, תוספות שכר משמעותיות למורים ועצמאות ניהולית רחבה לבתי הספר. למה הכשלתם אותה?

"חברי ועדת דברת עשו עבודה טובה, הם ישבו איתי עשרות שעות ואימצו את רוב הרעיונות שהצעתי, שנכללים אגב גם ברפורמת עוז לתמורה. הבעיה היא שבגלל הקיצוצים בתקציב, הוועדה ביססה את כל התמורות שהיא רצתה להטמיע, ובהן גם תוספות שכר, על פיטורי 20 אלף מורים. זה היה מקור המימון. הוועדה חשבה שבמקום המורים שיפוטרו אפשר יהיה להעסיק את המורים הקיימים הרבה יותר שעות בתמורה לשכר גבוה יותר, אבל שום איגוד מקצועי בעולם לא יכול לקבל דבר כזה.

"אני דווקא הסכמתי למודל עליו המליצה הוועדה, לפיו בתי הספר יהיו המעסיקים ולא משרד החינוך, כי לדעתי המשרד נמצא בניגוד עניינים כשהוא משמש גם כבעלים של בתי ספר וגם כרגולטור שאמור לפקח עליהם. אבל הסתדרות המורים התנגדה לזה בתוקף וממילא אנחנו בארגון המורים התנגדנו לפיטורי מורים, אז חשבתי שנכון יהיה לעשות איתם ברית נגד המהלך".

"הכל קרה בגלל טעות הקלדה"

- מדברים לאחרונה הרבה על הצורך להגביל את הקדנציות של ראש ממשלה, אבל אולי צריך לעשות את זה גם עם ראשי איגודי עובדים? לא הספיקו לך 19 שנים בתפקיד?

"יש יתרון גדול בוותק ובצבירת הניסיון, שמאפשרים לך להימנע מטעויות. בכל מקרה הבחירות לארגון המורים הן בחירות ישירות, והעובדה שבחור דתי עם כיפה כמוני מקבל תמיכה מחברי ארגון שרובם חילוניים ו-20% אחוז מהם ערבים, מעידה על כך שהם מרוצים ממני. אני שליח ציבור ואני מאמין באמונה שלמה שאני פועל למען מי ששלחו אותי".

- אולי הבחירה החוזרת בך קשורה גם לעובדה ששינית את התקנון כך שלא ניתן יהיה להקים סיעות או "תאים" בארגון, ואפילו לא לגייס כספים כדי להתמודד ברשימה מסודרת? אתה מחזיק במנגנון ולא מאפשר לאחרים כוח אלמנטרי להתמודד מולך.

"התקנון לא שונה. באה קבוצה של אנשים שרצתה להקים תתי ארגונים, כמו בהסתדרות המורים שיש בתוכה את ארגון הגננות, ארגון מורי ההתעמלות ועוד. אז אנחנו התנגדנו לזה. ריבוי קבוצות בארגון אחד מחליש את האיגוד ואת העובדים שלו. כשהאוצר נותן מיליארד שקל ויש לך כמה קבוצות סקטוריאליות בארגון, מתחילה מריבה מי יקבל יותר. למה אתה חושב שהגננות מקבלות "גמול ניהול" ומחנכות כיתה לא מקבלות? כי בארגון הגננות יש 17 אלף חברות. תתי-ארגונים מחלישים את הארגון ואנחנו מעדיפים לדאוג לכולם".

- אתה מתחרט בדיעבד על התקופה שבה קיבלת שכר ממשרד החינוך על שעות עבודה בהן כלל לא נכחת? הפרשה הגיעה עד בג"ץ שדחה את העתירה, אבל מתח עליך ביקורת קשה.

"זה כבר סיפור ישן מאוד וכל מי שבדק אותו, מפרקליט המדינה דרך היועץ המשפטי לממשלה ועד בג"ץ, הכריעו לטובתי. הכל קרה בגלל טעות הקלדה במשרד החינוך. לפי תקנות שירות המדינה מותר לראש איגוד מקצועי להיעדר מעבודתו 33 יום בשנה בתשלום, ומעבר לזה צריך לנכות מהשכר. במקרה שלי ההיעדרות הנוספת נעשתה בידיעת מנהל בית הספר אבל התברר שהמנהל לא דיווח להנהלת המחוז במשרד החינוך".

- גם אם הייתה טעות מקלדת, שופטי בג"ץ התקשו להבין איך המשכת כך שנים לקבל שכר על עבודה שידעת אתה לא מבצע.

"אם היה פה דיווח כוזב, הרי היו תולים אותי. התשלום עמד על כמה אלפי שקלים בשנה ואני החזרתי הכל. בכלל, תבדוק כמה ראשי ועד מקבלים שכר מלא בלי למלא תפקיד נוסף מעבר לתפקידם בוועד. מה שקרה, צריך להגיד את האמת, זה שלימור לבנת 'בנתה לי תיק' בגלל המלחמות איתה".

- לסיום, מה אתה מאחל לתלמידים שיפתחו מחר את שנת הלימודים?

"אני מאחל להם להיות פחות אלימים ופחות חוצפנים. שיבינו שהמורים רוצים רק בטובתם ובניגוד לילדים שרואים את הרגע, המורים רואים לטווח הרחוק".

תקציב החינוך
 תקציב החינוך

לימודים תשעז
 לימודים תשעז