תגובות חריפות בארה"ב לקנס על אפל: "זהו מחטף מס בעירום"

החלטת הנציבות האירופית אתמול לחייב את אפל לשלם לאירלנד 14.5 מיליארד דולר במסים רטרואקטיביים גררה תגובות נגד חריפות בממשל אובמה ובקונגרס האמריקאי, אבל הציתה גם קריאות לרפורמת מס בארה"ב

אפל / צילום: בלומברג
אפל / צילום: בלומברג

החלטת הנציבות האירופית אתמול (ג') לחייב את אפל לשלם לאירלנד 13 מיליארד אירו (14.5 מיליארד דולר) במסים רטרואקטיביים גררה תגובות נגד חריפות בממשל אובמה ובקונגרס האמריקאי, אבל הציתה גם קריאות לרפורמת מס בארה"ב.

הבית הלבן ומשרד האוצר הזהירו שהיחסים הכלכליים בין ארה"ב לאיחוד האירופי עלולים להיפגע מפסיקת הנציבות, שלפיה אפל קיבלה סיוע ממשלתי אירי לא חוקי במסגרת הסכם המס של עם אירלנד. גם ארגון "השולחן העגול של העסקים", שמייצג מנכ"לים בארה"ב, כינה את החלטת בריסל "מהלך תוקפני" נגד חברה אמריקאית שמצייתת לחוק וממשלה ריבונית (אירלנד).

 

חברים משתי המפלגות בקונגרס ציינו כי ההחלטה בבריסל מוכיחה שקוד המס האמריקאי צריך להיכתב מחדש, כדי לתת לחברות אמריקאיות את התמריץ להחזיר הביתה רווחים שלהן שמוחזקים בחו"ל, ונאמדים ב-2.1 טריליון דולר. עם זאת, אין סימנים לכך שהמחוקקים קרובים יותר לגישור על פני הפערים שמנעו חקיקה כזו עד כה. "מעל הכול, זו סיבה נוספת לכך שאנחנו חייבים לתקן את כללי המס שלנו", אמר דובר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקאי הנבחר הבכיר ביותר במדינה.

לפי מחקר שפרסמו בשנה שעברה שני גופי מחקר שנוטים לשמאל, "אזרחים לצדק במסים" וקרן החינוך האמריקאית, אפל החזיקה בחו"ל יותר מ-181 מיליארד דולר - יותר מכל חברה אמריקאית אחרת. "זו עוד דוגמה לכך שאנחנו צריכים רפורמה במערכת המס הבינלאומית כדי להבטיח שההכנסות הללו יחזרו הביתה", אמר הסנאטור הדמוקרטי הבכיר צ'רלס שומר.

הסנאטור לשעבר קארל לוין, דמוקרט שבדק בעבר את התחמקויות המס של חברות אמריקאיות, ושהנציבות האירופית הסתמכה על ממצאיו, האשים את רשות מס ההכנסה בארה"ב על שהיא נכשלה בערעור על הסכמי המס של אפל בחו"ל.

רפובליקאים ודמוקרטים בסנאט דנים בתוכניות לעודד החזרת רווחים של חברות אמריקאיות שמופקים בחו"ל. הרפובליקאים בבית הנבחרים מקווים להעביר בשנה הבאה חקיקה רחבה יותר, שתפחית את מס החברות בארה"ב מ-35% ל-20%, ותאמץ התייחסות "טריטוריאלית", שתפטור את רווחי החברות האמריקאיות בחו"ל ממיסוי בארה"ב. הדמוקרטים רואים בכך מתנת מס מאסיבית לא ראויה.

מותחי ביקורת אחרים בוושינגטון הזהירו שהחלטת הנציבות האירופית נגד אפל תשחק את סמכות הממשל האמריקאי, ותגדיל בסופו של דבר את הגירעון התקציבי הפדרלי. "אנחנו חוששים מהגישה החד-צדדית הזו, שמאיימת לערער את ההתקדמות שהשגנו יחד עם האירופים בקידום ההגינות של מערכת המס הבינלאומית", אמר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט לכתבים. קווין בריידי, היו"ר הרפובליקאי של ועדת התקציב בבית הנבחרים, כינה את החלטת בריסל "מחטף מס בעירום".

אפל ואירלנד הודיעו שהן יערערו על החלת הנציבות האירופית, אבל כמה אנליסטים מעריכים שאם ההחלטה תאושר בבתי המשפט, היא תשנה את החשבון שמחזיק את רווחי החברות האמריקאיות בחו"ל, אם פירושה יהיה מיסים גבוהים יותר במדינות כמו אירלנד. "השיטה של החברות הרב-לאומיות מארה"ב להחנות כסף בחו"ל לזמן בלתי-מוגבל, במיסוי אפסי, מסתיימת אולי", אמר סטיבן רוזנטל ממכון המחקר Tax Policy Center.