משרד הפנים יפטר ראשי מועצות שלא גובים ארנונה מבדואים?

כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה לאחרונה לבג"ץ בהליך משפטי בנושא המתנהל נגד משרד הפנים והמועצות האזוריות

משרד הפנים מאיים לפטר ראשי מועצות אזוריות בדרום שלא פועלים לגביית ארנונה מישובים בדואים, וזאת למרות הוראת בג"ץ - כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה לאחרונה לבג"ץ בהליך משפטי המתנהל נגד משרד הפנים והמועצות האזוריות.

הרקע לדברים הוא עתירה לבג"ץ שהגישה עמותת רגבים נגד שר הפנים והממונה על מחוז דרום במשרד הפנים, ונגד המועצות האזוריות נווה מדבר ואל קסום, בדרישה הורות למועצות האזוריות שבתחומן לא משולמים תשלומי ארנונה, לבצע סקר נכסים במטרה לקבל המידע הנדרש לשם גביית ארנונה כחוק מכלל המחזיקים בנכסים בשטחי השיפוט שלהן. בנוסף, דרשה העמותה בעתירה כי לגבי מחזיקים שפרטיהם ידועים יוצאו שומות ארנונה ללא דיחוי. עמותת רגבים פועלת לשמירת אדמות מדינה.

בדיון שהתקיים בבג"ץ בינואר השנה, בפני השופטים אליקים רובינשטיין, חנן מלצר וניר הנדל, ציינו השופטים כי אין חולק שאי תשלום ארנונה הוא עניין שאינו תקין, ועל כן ניתנה החלטה לפיה עד סוף מארס 2016 תוגש תוכנית המציגה לוח זמנים לסקרים של בתי מגורים, ועד סוף פברואר יימסרו שומות לנכסים העסקיים המזוהים, שפרטיהם ידועים למועצות.

אלא שבסוף מארס השנה הודיעו המועצות האזוריות לבג"ץ כי נבצר מהן לבצע סקרים לצורך גביית ארנונה בשל תקציב מוגבל וקשיים לאתר כתובות מגורים, לצד העדר שיתוף פעולה מצד התושבים, ולכן הסקר יתמקד בנכסים העסקיים הקיימים שמניבים לבעליהם הכנסה ועל כן קיימת הצדקה כלכלית לחיובם בארנונה. במועצה האזורית נווה מדבר אותרו 49 בתי עסק ובמועצה האזורית אל קאסום 58 בתי עסק. המועצות הדגישו כי התקשו במשימת זיהוי המחזיקים בנכסים השונים וכי הן שוקלות הפעלת חוקרים לשם זיהוים.

באשר לביצוע סקר נכסי המגורים, טענו המועצות כי הן סבורות ש"טרם בשלה העת למשלוח שומות לנכסי המגורים", משום שבחלק ניכר מאותם יישובים חסרות תשתיות בסיסיות כמו ביוב, חשמל, כבישים, מדרכות, והיקף השירותים שמקבלים התושבים הוא מינימלי ביותר.

בתגובת שהגישה לאחרונה המדינה לבג"ץ באמצעות עו"ד נחי בן אור, בשם משרד הפנים, פירט בן אור כי לאור הודעת המועצות האזוריות לבג"ץ, פנתה מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן בכור, המשמשת כרגע גם כממונה על מחוז דרום, לראשי המועצות בחודש יוני האחרון בדרישה להקמת מערך גביית ארנונה בתחומן, והדגישה כי מדובר בסמכות שהיא חובה ולא רשות.

היא הבהירה כי הודעת המועצות שאינן מתכוונות לפעול לגבות ארנונה מבתי מגורים אינה עולה בקנה אחד עם סיכומי הישיבות שנערכו מולן בסוף 2015, בסופן סוכם כי יפעלו לביצוע סקר נכסים לצורך גביית ארנונה.

הוזמן בכור הדגישה כי עמדת המועצות מנוגדת להוראות החוק והורתה להן לפעול מיידית לביצוע השלמות סקר נכסים לנכסים למגורים, ולנקוט ללא דיחוי פעולות להוצאת שומות ארנונה לבתי עסק. "עמדת המועצה לעניין אי מילוי חובתה בדבר הטלת וגביית ארנונה מנכסי מגורים מנוגדת להוראות החוק... ואין בטעמים שהובאו על ידה כדי לאפשר או להצדיק הימנעות ואי קיום הוראות החוק", כתבה בכור הוזמן לראשי המועצות.

"תשובת המדינה מדברת בעד עצמה"

בנוסף הבהירה הוזמן בכור במכתביה כי ככל שהדבר לא יבוצע, יידרש משרד הפנים "לבחון את הכלים העומדים לרשותו לצורך טיפול בכשל מהותי זה במילוי התפקידים המטופלים על ידי המועצה לרבות בחינת המשך כהונתה של המועצה והעומד בראשה".

בינתיים הודיע ראש מועצת אל קאסום, איציק תומר, ביולי האחרון על פרישתו מהתפקיד על רקע חשדות להטרדה מינית שעלו כנגדו, ובתחילת אוגוסט מונה במקומו אילן גמליאל. בספטמבר צפויה להתקיים פגישה בנושא בין מנכ"לית משרד הפנים לראש המועצה האזורית נווה מדבר, יונה רחמים, ופגישה נוספת אליה יזומן גמליאל.

"תשובת המדינה מדברת בעד עצמה", אומר עמיחי יוגב, מנהל מחוז הדרום בתנועת רגבים. "תשלומי הארנונה לרשות המקומית נועדו בראש ובראשונה למען התושבים במקום. לא מתקבל על הדעת שהמועצות פועלות כל כך הרבה שנים בניגוד לחוק, מסרבות באופן שיטתי לגבות ארנונה מהתושבים ומסתמכות באופן מוחלט על תקציבי המדינה שמגיעים מהכיס של כלל האזרחים.

"המדינה אומרת באופן מאוד ברור שהתנהלות המועצות היא בלתי חוקית ומנוגדת לדו"ח מבקר המדינה, לתקנות משרד הפנים ולהחלטות בג"ץ שניתנו בעתירה מטעמנו", מוסיף יוגב. "אף אזרח לא מאוהב בתשלומי מסים, אבל זוהי חובה חוקית. מי שלא משלם מיסים וארנונה, לא יכול לצפות לקבל את מלוא השירותים המוניציפליים.