בעקבות התחרות הכנסות של מיליארד שקל של פזגז בסכנה

פזגז אחראית על כרבע מהרווח התפעולי הכולל של קבוצת פז במחצית הראשונה של השנה ■ גורם בשוק ההון: "הולכות לעבור על פז שנתיים לא קלות"

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

עוד נושא השליטה בפז לוט בערפל (אך נראה כי צדיק בינו, בעל השליטה בקבוצה החליט להיפרד ממנה) נחשפים בדוחות הכספיים של החברה מספרים פנטסטיים, פנטסטיים עד שהשוק יפתח לתחרות.

משרד התשתיות הלאומיות שמרכז את משק הגז של ישראל מעוניין לפתוח את השוק הזה לתחרות שחלקה המרכזי יובא מההצלחה המסחררת של הרפורמה בשוק הסלולר. הסעיף הרלוונטי הוא מתן אפשרות ללקוחות לעבור מחברה לחברה ללא קושי, מה שיגדיל את התחרות בענף ובעיקר יביא להוזלת המחיר לצרכן. הוזלת מחיר לצרכן בצד אחד של המטבע היא אובדן הכנסות בצד השני שלו - כלומר חברות הגז.

פזגז שבבעלות פז נפט  תעשיות שבבעלות פז היא שחקנית מרכזית במגרש הזה וכניסתה של הרפורמה תערער את אחת הרגליים הרווחיות ביותר של הקבוצה בדוחות הרבעון השני של השנה שופכים אור עד כמה.

פזגז סיימה את הרבעון השני של השנה עם הכנסות של 212 מיליון שקל ורווח תפעולי של 41 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 498 מיליון שקל ורווח תפעולי של 111 מיליון שקל. את שנת 2015 (כדי להיכנס למסגרת השנתית) סיימה החברה עם הכנסות של מיליארד שקל ורווח תפעולי של 136 מיליון שקל.

יש לציין כי ברבעון השני של השנה נכללו רווח הון של 20 מיליון שקל שנבע ממימוש נכס בירושלים וברבעון הראשון נכללו בדוחות החברה רווחים חד פעמיים של 7 מיליון שקל (בלבד) שנבעו מפצוי שקיבלה החברה. 

כדי להבין עד כמה משמעותיות התוצאות הגרנדיוזיות של פזגז להכנסות הכוללות של פז צריך להסתכל על התמונה הכוללת. ברבעון השני של השנה הסתכם הרווח התפעולי הכולל של פז ב-248 מיליון שקל כשבמחצית הראשונה כולה הסתכם הרווח התפעולי של הקבוצה ב-443 מיליון שקל כך שחלקה של פזגז ברווח התפעולי הכולל של הקבוצה ברבעון השני של השנה הסתכם למעלה מ-16% ובמחצית הראשונה של השנה הסתכם חלקה של פזגז ברווח התפעולי הכולל של הקבוצה בלא פחות מכ-25% כלומר רבע מהרווח התפעולי של הקבוצה מקורו בפזגז.

הרפורמה בשוק הגז הביתי

לאחרונה פרסמה הרשות להגבלים עסקיים את עמדתה בנוגע לתחרות בשוק הגז הביתי (גפ"מ) לעיון הציבור והערותיו. מעמדת הרשות עולה כי קיימים כשלים משמעותיים בתחרות בענף שכוללים חסמי כניסה משמעותיים לשחקנים חדשים בענף ולכן על המדינה להתערב בשוק הזה ולהשקיע בהקמה של מתקני אחסון ולאפשר (ואולי לחייב) את חברות הגז הוותיקות לאפשר מעבר כמעט חופשי של לקוחות בין החברות השונות כך שהתחרות על ליבו של האזרח תגדל הן בשירות והן במחיר.

בחוק ההסדרים שאושר על ידי הממשלה החל משרד התשתיות לטפטף חלק מהמלצות הרשות לחוק וכך למשל כבר בשנתיים הקרובות יחויבו החברות הוותיקות לאפשר לחברות חדשות להיכנס לשוק מבלי להפריע להן והחברות החדשות יוכלו להציע הצעות טובות ללקוחות הקיימים (שוב מבלי שהחברות הוותיקות יתערבו) וכן הלאה.

גורמים בשוק ההון אמרו ל"גלובס" כי השנתיים הקרובות הולכות להיות לא פשוטות עבור פז שתסבול הן מהעובדה שבעל השליטה (צדיק בינו) קיבל אישור למכור מניות של החברה בבורסה ללא קבלת אישור נוסף מהמדינה (בצורה מבוזרת בבורסה) כך שבינו ימכור מניות בכל פעם שיוכל וילחץ כלפי מטה את מחיר המניה והן מכיוון הרפורמה במשק הגז הביתי שתגדיל את התחרות ותשחק את הרווחיות של החברות הוותיקות כשפזגז, מהדומיננטיות בענף, יפגעו (ככל הנראה) מהמהלך.

קבוצת פז סרבה להגיב לכתבה זו.