מחקר חדש: ארגונים נאצים פועלים בטוויטר ואינם נענשים

בחשבונות שנבדקו במחקר השתקפה זיקה חזקה למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ, שעושה שימוש רב מאוד בטוויטר

טוויטר / צילום: רויטרס
טוויטר / צילום: רויטרס

לאומנים לבנים ואנשים שמצהירים על עצמם כי הם אוהדים את הנאצים, משתמשים בטוויטר "כמעט ללא שום ענישה". לעתים קרובות יש לאנשים אלה, שרובם חיים בארה"ב, הרבה יותר עוקבים מאשר לאסלאמיסטים לוחמניים. כך עולה ממחקר שממצאיו התפרסמו היום (ה').

ב-18 החשבונות בולטים של לאומנים לבנים שנבדקו במחקר, כולל חשבון המפלגה הנאצית האמריקאית, נרשמה עלייה חדה במספר העוקבים בטוויטר, שהגיע ליותר מ-25 אלף, לעומת כ-3,500 ב-2012, על פי המחקר שערכה 'התוכנית על קיצוניות' באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

ממצאי המחקר נמצאים בסתירה למגמת הדעיכה בהשפעת ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בטוויטר, בעקבות צעדי אכיפה ממוקדם בארגון לוחמני זה, על פי מחקר שנערך קודם למחקר הנוכחי, ושעליו דיווח ג'. מ. ברגר. כמו כן סותרים ממצאי המחקר הנוכחי את ממצאיהם של מומחים ללוחמה בטרור ופקידי ממשלה.

"לאומנים לבנים ונאצים רשמו ביצועים טובים יותר באופן משמעותי מאשר דאעש במספר הידידים והעוקבים הממוצע", נאמר בדו"ח. "מספר העוקבים החציוני של הנאצים היה גדול כמעט פי שמונה משל תומכי דאעש, והמספר הממוצע היה גדול ביותר מפי 22".

טוויטר נוקטת מדיניות יד קשה בהשעיית תומכי דאעש. בהודעת בלוג באוגוסט ציינה החברה כי מאמצע 2015 היא סגרה 360 אלף חשבונות בגין איומים או קידום של מה שהיא הגדירה כפעולות טרור. עם זאת, טען ברגר בדו"ח שלו כי "לאומנים לבנים ונאצים פועלים כמעט ללא ענישה".

אחד מדוברי טוויטר סירב להגיב לפני פרסום ממצאי המחקר. רויטרס לא הצליחה לוודא באופן עצמאי את ממצאי המחקר.

הדו"ח מתפרסם בעוד טוויטר מתמודדת עם בחינה קפדנית של מדיניות הסרת התכנים שלה. זה זמן רב שהחברה נתונה בלחץ לנקוט יד קשה נגד לוחמים אסלאמיסטים ותומכיהם, ובעיית ההטרדה המקוונת עוררה תשומת לב מחודשת ביולי לאחר שהשחקנית לסלי ג'ונס פרשה מטוויטר לפרק זמן קצר בתגובה להערות פוגעניות.

בריאיון אמר ברגר כי טוויטר וחברות אחרות, כגון פייסבוק, מתמודדות עם קשיים נוספים במאמציהן לאכוף סטנדרטים נגד ארגוני לאומנים לבנים, מכיוון שארגונים אלה פחות מלוכדים מרשתות דאעש, והדבר יוצר סיבוכים רבים יותר בשל זכות חופש הדיבור.

הנתונים שנאספו, ושכללו ניתוח ציוצים בחשבונות הנבחרים ובחשבונות העוקבים, מהווים חלקיק זעיר של הנוכחות הלאומית הלבנה בטוויטר, ולכן אין בנתונים אלה די כדי לאמוד את סך היקפן של קבוצות אלה באינטרנט, לדברי הדו"ח.

בחשבונות שנבדקו במחקר השתקפה זיקה חזקה למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ, שעושה שימוש רב מאוד בטוויטר, ושהואשם כי ריטווט עשרות פעמים חשבונות שקשורים ללאומנות הלבנה.

שלושה מעשרת ההאשטגים המובילים שבהם נעשה השימוש התכוף ביותר בקרב המשתמשים שנבדקו במסגרת המחקר היו קשורים לטראמפ, כולל "נאצים נגד דאעש בטוויטר". רק #whitegenocide היה פופולרי יותר מאשר האשטגים שקשורים לטראמפ, לדברי הדו"ח.

מטה הבחירות של טראמפ לא נענה לפניה שבה התבקש להגיב.