עמוס 6 הושמד בתקלה בשיגור; מכירת חלל ב-285 מ' ד' בסכנה

העסקה של חלל תקשורת עם הסינים הותנתה בשיגור מוצלח של לוויין עמוס 6 ■ לחברה נותרו כעת רק 3 לוויינים פעילים: עמוס 2, 3 ו-4 ■ מניית חלל קרסה כ-9% בבורסה בת"א ■ צפו בפיצוץ הטיל

חלל / צילום: רויטרס
חלל / צילום: רויטרס

רקטה של חברת SpaceX, התשיעית במספר שמשגרת החברה, התפוצצה בעת ניסוי על כן השיגור בקייפ קנברל שבפלורידה. הניסוי בוצע על ידי החברה כהכנה ליום שבת, המועד המתוכנן לשיגור לוויין עמוס 6 של חברת חלל תקשורת , והוא הושמד. מניית חלל צנחה כ-9% בבורסה בת"א בעקבות האירוע. 

חלל אישרה בדיווח לבורסה את פרטי האירוע. לחלל יש כיום (לאחר אובדן עמוס 6) 3 לוויינים פעילים. עמוס 2 שקרוב לסוף חייו, עמוס 3 ועמוס 4. עמוס 6 היה אמור להיות הדוקר החדש של לווייני החברה ואמור היה לרשת את לוויין עמוס 2.

חלל פרסמה לא מכבר את התוצאות הכספיות למחצית הראשונה של השנה. במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הכנסות של 33.8 מיליון דולר לעומת הכנסות של 54 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2015. הרווח התפעולי של החברה הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-5.3 מיליון דולר לעומת 12 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2015.

לחלל יש נכסים (נכון לתום המחצית הראשונה של השנה) בהיקף כספי כולל של כ-611 מיליון דולר (מהם כ-244 מיליון דולר השקעה בעמוס 6).

נזכיר, כי בהודעת חלל תקשורת על מכירתה לתאגיד הסיני Xinwei תמורת 285 מיליון דולר מלפני כשבועיים, צוין במפורשות כי המכירה מותנית באישורים רגולטוריים שונים, "היעדר שינויים מהותיים מסוימים לרעה במצב עסקיה של החברה", וכן שיגור הלוויין "עמוס 6" והשלמת בדיקה שלו במסלול. החברות הסכימו כי ההסכם ניתן לביטול בכמה תנאים, ובמידה ויבוטל בנסיבות מסוימות, ישלם הצד המפר את ההסכם לצד הנפגע פיצוי בשיעור של 15% מהתמורה.

חברת SpaceX שהוקמה ב-2002 על ידי היזם הסדרתי אלון מאסק, שמשמש יו"ר של חברות הענק טסלה ו-Solarcity, שמה לה למטרה לבצע טיסה מאוישת למאדים עד שנת 2024, ולצורך כך מפתחת רקטות - שממלאות גם שימושים מסחריים, כגון השירות שהיה אמור להינתן לחברת חלל תקשורת.

 אם ייגרם עיכוב בעקבות הפיצוץ, הוא יהיה האחרון בסדרת דחיות שסופג שיגור הלוויין, שתוכנן במקור להיות משוגר בתחילת 2015. 

הלוויין עמוס 6 היה גם הלוויין הראשון של פייסבוק, שקיוותה להביא באמצעותו אינטרנט מהיר למדינות מתפתחות. בפייסבוק הביעו היום אכזבה מאובדן הלוויין.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, העלה פוסט: "אני כאן באפריקה וחש אכזבה עמוקה מכישלון השיגור של SpaceX שהרס את הלוויין שלנו. לוויין זה היה אמור לספק קישוריות לכל כך הרבה יזמים ולכל השאר ביבשת זו. למזלנו, פיתחנו טכנולוגיות כדוגמת Aquila שיחברו אנשים לאינטרנט בכל מקרה. נמשיך להיות מחויבים למשימתנו לחבר את כולם, נמשיך לעבוד עד שכולם ייהנו מההזדמנויות שהלוויין הזה היה אמור לספק".

חלל / צילום: מתוך טוויטר
 חלל / צילום: מתוך טוויטר

מהתעשייה האווירית נמסר בעקבות אובדן הלוויין עמוס 6 כי, "לוויין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל, ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת ספייס X עימה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלוויין ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים".