אורתם סהר של אמיר נחום עברה להפסד גולמי של 18.3 מ' ש'

על רקע הקשיים בפעילותה הצטמק שווי חברת הבנייה והתשתיות ל-26 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צנחה ביותר מ-50% בשנה האחרונה

חברת הבנייה והתשתיות הציבורית, אורתם סהר, ובעל השליטה בה אמיר נחום, עוברים תקופה קשה, המשתקפת היטב בדוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השני של 2016. החברה הציגה הכנסות של 307 מיליון שקל ברבעון, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2015. הירידה בהכנסות נבעה מאסטרטגיה שמוביל נחום - לזנוח פעילות קבלנית ולהתמקד בפרויקטים בתחום ייזום בנייה למגורים.

במקביל, עברה החברה להפסד גולמי של 18.3 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח גולמי של 15.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. את ההפסד הגולמי הכבד מסבירים באורתם סהר בכך שחלה הרעה בתוצאות של פרויקטים בביצוע במגזר הבנייה למגורים.

ההפסד התפעולי של אורתם סהר  עמד ברבעון על 7.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 9.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ואילו ההפסד הנקי הסתכם ב-7.7 מיליון שקל (הטבת מס בהיקף 6.4 מיליון שקל צמצמה את ההפסד), לעומת רווח נקי של 4.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במחצית הראשונה של 2016 הצטמקו הכנסות אורתם סהר ב-11% ל-611 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 6.7 מיליון שקל, לעומת רווח של 8.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

שלושה מתוך ארבעת מגזרי הפעילות של החברה הצביעו על הפסד גולמי במחצית הראשונה: בתחום הבנייה הציבורית עמד ההפסד על 2.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.4 מיליון שקל אשתקד, בתחום התשתיות נרשם הפסד של כ-1.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 602 אלף שקל אשתקד, ותחום הבנייה למגורים עבר להפסד של כ-16 מיליון שקל (בעיקר עקב מחיקות על רקע יציאה וצמצום מעורבות בפרויקטים), לעומת רווח של כ-20 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

רק בתחום הייזום למגורים נרשם רווח גולמי, של כ-8 מיליון שקל, עלייה של 11% לעומת אשתקד. על רקע הקשיים בפעילותה הצטמק שווי השוק של אורתם סהר ל-26 מיליון שקל, לאחר שמניית החברה צנחה ביותר מ-50% בשנה האחרונה.

בעל השליטה בחברה, נחום, נחקר לפני כשלושה חודשים ברשות ני"ע. מדובר בחקירה משותפת לרשות ני"ע ורשות המסים, שבמסגרתה עלה החשד כי נחום הסתיר מהחברה קשרים עסקיים ופרטיים שקיים עם ספקים של החברה, שאותם היה עליו לחשוף. נוסף על כך, חשוד נחום כי ניפח עלויות בגין שירותים שקיבלה אורתם סהר, ובכך גרם עיוותים בדוחות הכספיים של החברה. לפי החשד, באמצעות יצירת מצגי שווא אלה, גרף נחום לכיסו - יחד עם אחרים - כ-4 מיליון שקל, שבהם עשה שימוש אישי.

החקירה של נחום התרחשה לאחר שעוד קודם לכן נחקרו שני עובדים לשעבר בחברה, מנהלת החשבונות, אושרת מוסינדי, ואליק גריידי, ששימש כאיש אמונו של נחום, בחשד שנטלו כ-9 מיליון שקל מכספי החברה במרמה, וגרפו את הכספים לכיסם. לחשודים בפרשה מיוחסות עבירות של הטעיית משקיעים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון ועבירות מס. החשדות נוגעים לשנים 2012-2015.

בכל מקרה, לחברה היו בקופה מזומנים בשווי של כ-70 מיליון שקל בסוף הרבעון, וסך נכסיה השוטפים עמד על כ-577 מיליון שקל. הונה העצמי הצטמק ב-9.4% לעומת סוף 2015, ל-63.4 מיליון שקל, מתוך מאזן בהיקף של 751 מיליון שקל. רואי החשבון שלה מעריכים כי היא צפויה לעמוד בהתחייבויותיה (צריכה לפרוע אג"ח בהיקף 44 מיליון שקל באוקטובר השנה, ועוד 50 מיליון שקל במאי 2017).