הגיע הזמן לטריקים חדשים: אפל תשיק ביום רביעי אייפון חדש

חברת הטכנולוגיה בעלת שווי השוק הגדול בעולם תחשוף השבוע גרסה משודרגת של האייפון - אבל קשה להאמין שההשקה תוביל לצמיחה משמעותית במכירות

אפל / צילום: בלומברג
אפל / צילום: בלומברג

כל דבר טוב סופו להיגמר. מאז 2003, השנה שבה חשף סטיב ג'ובס את חנות אייטונס שהפכה את האייפוד ללהיט אדיר, מעוררות השקות מוצרי אפל החדשים עניין ציבורי עצום. ההשקות האלה מספקות לא רק חלון ראווה לכמה מהטכנולוגיות הצרכניות הנחשקות ביותר, אלא גם הצצה לעתיד הדיגיטלי הוורוד שג'ובס תמיד הבטיח כי יהיה "קסום". קשה ליצור רמת התלהבות כזאת לקראת חשיפת הגרסה האחרונה של האייפון השבוע. ללא שינויים מהותיים, תתמקד תשומת הלב באביזרים הנלווים, כגון מצלמה עם שתי עדשות ואוזניות אלחוטיות.

השדרוג האחרון יספק אישור נוסף כי האייפון נמצא בחזית הטכנולוגיה, ללא ספק. אבל אחרי תשע שנים, גורם ה"וואו!" הולך ודועך. כשב.מ.וו. מוסיפה אקססוריז חדשים וקוליים למכוניות שלה, העולם אינו עומד מלכת.

בהיעדר מאפיינים שישכנעו את הלקוחות להחליף את הדגמים הישנים שלהם בדגם האחרון, לא צפוי האייפון לתרום משמעותית להגדלת המכירות, וזאת לאחר הירידה שנרשמה מתחילת השנה. תקופת קיפאון זו נמשכת במקביל ליום השנה החמישי לכניסתו של טים קוק לתפקיד הבכיר ביותר בחברה, ולכן קיים פיתוי רציני לראות זאת כרגע שישפיע על עתידה של אפל, וכסימן לכך שהחברה מתגעגעת מאוד לגאוניותו של ג'ובס בתחום המוצרים.

מכירות האייפון, שהסתכמו אשתקד ב-155 מיליארד דולר, היו גבוהות רק במקצת מסך הכנסותיה של ג'נרל מוטורס. האם יכול מוצר טכנולוגי אישי יחיד להתקרב לזה?

אך נתון זה אינו משקף נקודה חשובה יותר. שינויים גדולים יותר באייפון צפויים בשנה הבאה, ומחזורים חזקים יותר של החלפת מכשירי טלפון יירשמו בעתיד, גם אם השוק הולך ונעשה בוגר. ומה שחשוב עוד יותר, ההתמקדות בהאטה במכירות האייפון מסיטה את תשומת הלב מההזדמנות הגדולה יותר של קוק.

 

היקום של אפל

נתון המפתח כאן אינו מספר האלמנטים החדשים המשולבים במכשיר, אלא מספר - וכוח הקנייה - של האנשים שחיים ביקום של אפל. השנה החלה החברה לדבר על כ-1 מיליארד מכשירי הטלפון, הטאבלטים ומחשבי המקינטוש שהיא מכרה ושנמצאים בשימוש פעיל. גם אם ניקח בחשבון שלאדם יחיד יכולה להיות בעלות על כמה מכשירים, עדיין מצביע נתון זה על 600-700 מיליון בני אדם.

זהו אחד ממערכי הלקוחות מעוררי הקנאה ביותר בעולם: אליטה עולמית ויוקרתית עם רמה גבוהה של הכנסה פנויה ונאמנות מותג חזקה. האתגרים הניצבים בפני אפל הם לחזק עוד יותר את הקשר של לקוחות אלה למערכת האקו סיסטם הדיגיטלית של אפל - ולמצוא דרכים נוספות לבצע מונטיזציה של תשומת הלב שהם מקדישים למוצריה.

הופעתו הציבורית האחרונה של ג'ובס באירוע לרגל השקת מוצר חדש היתה חודשים ספורים לפני מותו, והיא סיפקה אינדיקציה על האופן שבו כבר החלו הדברים להשתנות.

באותם ימים האייקלאוד עדיין לא עורר את אותה רמת התלהבות כמו החומרה של אפל, אך ג'ובס תיאר את האייקלאוד כנקודת מפנה באופן שבו יתייחסו אנשים למכשירים הדיגיטליים שלהם. כל מכשיר כזה יקשר אותם ישירות לנתונים האישיים שלהם ולמדיה שנמצאים בענן, ושבתורם יהדקו עוד יותר את הקשר בין אנשים אלה לבין האקו סיסטם של אפל.

חזית הקרב הבאה של תעשיית הטכנולוגיה היא הלמידה החישובית. אם תצליח אפל להפוך את כל מוצריה ל"חכמים יותר", ולייצר מכשירים שמכירים אותנו ועוזרים לנו לנווט בעולם הדיגיטלי, היא תתקרב צעד נוסף לפיתוח תלות דיגיטלית בקרב הצרכנים.

קוק צריך גם למצוא דרכים נוספות - מעבר למוצר-הלהיט שלו - לעשות כסף. זה זמן רב שהחברה אינה ממצה את ההזדמנות הגלומה בהגדלת מכירות התכנים והשירותים הדיגיטליים. מאחר שהמכשירים של אפל הופכים לשער הכניסה למגוון הולך וגדל של מדיה ומסחר, תחום זה צריך להניב זרם הכנסה רציני בעל שולי רווח גבוהים. כשאפל החלה השנה לראשונה למקד את תשומת הלב בהכנסות שהיא מפיקה ממכירת שירותים, זה היה קטסטרופה יח"צנית. וול סטריט ראתה זאת כניסיון להסיט את תשומת הלב מהיחלשות האייפון. אך השירותים הפכו למקור ההכנסה השני בגודלו של אפל.

כמוכן, במקום להשיק להיט חדש שיתחרה באייפון, יהיה היקום של אפל תלוי במגוון מתפתח של מכשירים וגאדג'טים. לכמה מהם יהיה הפוטנציאל להסיט את מחט ההכנסות התאגידיות יותר מאשר למכשירים אחרים, אך כולם ישחקו תפקיד.

חמש שנותיו הראשונות של טים קוק יכולות להיחשב כהגשמה של הפוטנציאל המיידי של המוצרים פורצי הדרך של ג'ובס - מכירות אייפון זינקו ביותר מפי שלושה בתקופה הזו, וקוק הפך את אפל מהחברה האישית של ג'ובס לתאגיד מוביל.

חמש שנותיו הבאות של קוק בתפקיד יתמקדו בצורך להוכיח כי אפל מסוגלת ללמוד המון טריקים חדשים וגם למצוא דרכים חדשות לעשות כסף.לנוכח המכירות המסיביות של האייפון, ימשיך האייפון לעמוד במרכז במשך שנים רבות. אך עדיין יהיה צורך בעבודה רבה כדי למצות את הפוטנציאל שיצר מכשיר הטלפון הקסום של ג'ובס.