בעל מניות בפריון: "מחיר המניה משקף את הידרדרות העסקים"

רונן שילה, שמוביל מאבק להדחת מנכ"ל פריון, קיבל חיזוק מרוברט לייץ, מנהל חברת השקעות שוויצרית שלה החזקה זניחה בחברת האינטרנט הישראלית

כמה ימים לאחר שפתח במאבק גלוי נגד הנהלת חברת פריון, רונן שילה, המחזיק ב-11.6% ממניות החברה, פרסם בשבוע שעבר הודעת עמדה לקראת אסיפת בעלי המניות המתקרבת. לשילה הצטרף בעל מניות מיעוט נוסף, רוברט לייץ, המנהל את iolite Partners, חברת השקעות בוטיק שוויצרית, שיש לה החזקה זניחה במניות פריון   - כ-0.06% מהון המניות, בשווי נוכחי של כ-620 אלף דולר.

פריון, בניהולו של ג'וזף מנדלבאום, מפתחת תוכנות ומספקת שירותים במטרה לסייע למפתחי תוכנות ואפליקציות בהפצה ובמוניטיזציה. בשנים האחרונות היא מנסה לגוון את פעילותה כדי להתמודד עם הירידה בתחום המסורתי שלה, החיפוש באינטרנט, בו היא תלויה באופן משמעותי בשיתופי פעולה עם ענקיות החיפוש. שילה, שהפך לבעל מניות בפריון ב-2013 כשהחברה התמזגה עם חטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט שהוא היה אחד ממייסדיה, מבקש לשנות את מנגנון החלפת הדירקטורים בפריון, במטרה לגרום בסופו של דבר גם לשינוי בהנהלת החברה. שילה, נציין, הפסיד יותר מ-100 מיליון דולר "על הנייר" על המניות שקיבל במיזוג.

"אין שיווק ואין חזון"

בהודעת העמדה שלו מהשבוע שעבר, כתב שילה כי דירקטוריון פריון נכשל באחריות כלפי בעלי המניות (accountability). "הדירקטוריון לא מפקח על ההנהלה, אלא דווקא הונע על-ידי ההנהלה", טוען שילה. "לאורך השנתיים האחרונות העליתי בפני הדירקטוריון את דאגותיי בנוגע לביצועי מנדלבאום כמנכ"ל, והתכתבתי עם היו"רית הקודמת, תמר גוטליב, ועם היו"ר הנוכחי, אלן גלמן, פעמים רבות בנושא". לדבריו, הוא העלה טענות בנושא אי-מינוף המיזוג עם קונדואיט לצורך מיתוג מחדש של פריון, שמירה על אנשים בכירים בחברה והעובדה שאין הנהלה חזקה או "מספר 2" למנדלבאום; וכן שלפריון "אין כל אנשי שיווק או אנשי מוצר, וכתוצאה אין לפריון חזון".

שילה כותב שהיו"רים הסכימו עימו שיש להחליף את מנדלבאום, אך לא עשו דבר. לדבריו, גלמן הבטיח לו במאי לבצע תוכנית החלפה ואף שוחח עם מחליפים פוטנציאליים. "לכן הייתי מופתע ללמוד מהודעת העמדה של הדירקטוריון שכהונתו של מנדלבאום כמנכ"ל היא לטובת האינטרסים של החברה - כאילו אין אף אחד טוב יותר שיוכל להנהיג את פריון", הוסיף שילה.

בהודעתו של לייץ מ-iolite, הוא מצטרף לטיעוניו של שילה ומציין שהתאכזב מתגובת הדירקטוריון. "מחיר המניה הנוכחי משקף היטב את הידרדרות העסקים, את הרקורד הנוראי של ההנהלה בהקצאת ההון ואת היעדר האמינות שלה", לייץ כותב.

הוא מוסיף שבתקופת כהונתו, מנדלבאום הקצה כ-1 מיליארד דולר לרכישות (מתוכם 120 מיליון דולר במזומן) ודילל משמעותית את בעלי המניות. "הדירקטוריון משלם ביתר להנהלה ומתעלם מהביצועים בפועל ומהאינטרסים של בעלי המניות", כותב לייץ ומוסיף שגם הוא נפגש עם הדירקטוריון לדון בנושא זה, ללא תוצאות.

פריון פרסמה כנדרש דיווח עם הודעות העמדה של שילה ולייץ, והוסיפה כי השניים "הם האחראיים הבלעדיים לתוכן הודעותיהם, שכולל חלקים מוטעים. הדירקטוריון דוחה את הטענות והודעות העמדה הללו".

אחד ועוד אחד שווה עשירית

לפני קרוב לשלוש שנים חגגו פריון וקונדואיט את המיזוג ביניהן, שיצר ענקית אינטרנט מקומית בשווי של כ-920 מיליון דולר (נכון למועד הדיווח על העסקה). "זהו אירוע מכונן בתולדות החברה, ואיחוד כוחות משמעותי עבור העובדים ובעלי המניות שלנו. מדובר במקרה אמיתי שבו אחד ועוד אחד שווה שלוש", טען אז מנכ"ל פריון, מנדלבאום.

הזמן שחלף מאז הוכיח את ההיפך. השוק השתנה משמעותית, ופריון - שעיקר עסקיה היו אז בתחום החיפוש באינטרנט, והכנסותיה הגיעו משיתופי פעולה עם ענקיות החיפוש - החליטה לשים דגש חזק יותר על תחומי המובייל והפרסום. במקביל, התוצאות הפיננסיות של פריון התכווצו, והמניה איבדה יותר מ-90% מערכה.

פריון מפתחת תוכנות ומספקת שירותים במטרה לסייע למפתחי תוכנות ואפליקציות בהפצה ובמוניטיזציה. כיום פריון נסחרת בשווי של 97 מיליון דולר בלבד, ירידה של 65% מתחילת שנת 2016. זאת לאחר שבסוף 2015 רכשה את חברת אנדרטון מתחום הפרסום הדיגיטלי, תמורת 180 מיליון דולר - כפול משווייה הנוכחי.

מפריון נמסר בתגובה: "ברצוננו להדגיש כי מגישי הודעות העמדה אחראים באופן בלעדי לתוכנן, שחלקן אף מטעה. דירקטוריון החברה דוחה את הטענות המופיעות בהודעות אלה ועומד מאחורי עמדתו. הדירקטוריון תומך פה אחד ולאחר בחינה מקיפה של מצב החברה בהשארת המנכ"ל ג'וזף מנדלבאום בתפקידו. השארתו בתפקיד תשרת את טובת פריון ותאפשר להמשיך להוציא לפועל את האסטרטגיה העסקית שלה.

"יש להדגיש גם כי בניגוד לטענות המובאות בהצהרות העמדה של שילה וליטץ, חברת פריון פועלת על פי חזון ואסטרטגיה ברורים. אנו שואפים למקסם את תזרים המזומנים הפוטנציאלי מעסקי החיפוש שלנו, בעוד אנו בונים scale ויכולות ייחודיות בכדי להיות שחקן מוביל בפתרונות פרסום high impact חדשניים ויחידות פרסום וטכנולוגיות ייחודיות עבור מותגים ומפרסמים".