אסון החניון ברמת החייל: גופה נוספת חולצה מבין ההריסות

(עדכון) - גופתו של האדם שאותר הלילה חולצה היום מבין ההריסות ■ נמשכים המאמצים לאתר ארבעה נוספים ■ ראש הממשלה נתניהו ביקר בזירת האסון

קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

גופתו של האדם שאותר במהלך הלילה מתחת להריסות החניון ברמת החייל חולצה לפני זמן קצר (ג'). מניין ההרוגים באסון עלה ל-3, והמאמצים לאיתור ארבעת הלכודים הנוספים בעיצומם. 

מאות פועלים מתרוצצים בין תלוליות האבק וההריסות שהותיר אחריו מה שאמור היה להיות "חניון הברזל" - הפרויקט מאחורי בית החולים אסותא בשכונת רמת החייל בתל-אביב, שקרס אתמול וקבר תחתיו עשרות אנשים. שלושה הרוגים, 23 פצועים קל וארבעה לכודים. 

אנשי פיקוד העורף, יחד עם כוחות כיבוי האש והמשטרה, כבר הכינו מבעוד מועד את תאורת הלילה, והכריזו אמש כי הם לא מתכוונים לזוז מהמקום "עד שיימצא אחרון האנשים", כשרבים מהם זוכרים את הקולות שבקעו אחר הצהריים מתוך ההריסות.

עם רדת החשכה החניון כבר ממופה לחלוטין על ידי כוחות החילוץ, אך האחרונים עדיין נתקלים בקשיים רבים בגלל ממדיו של אתרי הבנייה ומורכבות התמרון בהריסות. "להגיע לכל אחד מהאזורים יכול לקחת לנו שעות", אומר יונתן רז, סגן מפקד מחוז דן של פיקוד העורף. "אבל החלטת פיקוד העורף היא שלא עוזבים. יש לנו יכולת להישאר גם 48 שעות ואנחנו מקווים שנגיע ללכודים בחיים".

לקראת הלילה הגיע למקום גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם הגעתו, נמסר מלשכתו כי לפני המראתו מחר לביקור מדיני בהולנד, ביקש לבחון את האתר האתר ולוודא שכל האמצעים הדרושים עומדים לרשות כוחות החיפוש וההצלה.

בצל פעולות החילוץ המאסיביות, בניסיון להגיע לקומה מינוס 4 ששלוש הקומות שמעליה קרסו, מרחפת עננת המחדל; זמן קצר לאחר הקריסה החלו לצוץ קולות הפועלים, שסיפרו על אדמה שרעדה בגלל כלי עבודה קלים יחסית, על התרעות שהגיעו מראש מצדם, ועל לא מעט תביעות נגד חברת דניה סיבוס, שמקימה את החניון. רק שעות ארוכות לאחר הקריסה, בשעה 18:30, נמסרה הצהרה ראשונית מהחברה. "החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול בנפגעי אירוע חמור זה", נמסר.

 

החניון היה מיועד להפוך חניון ציבורי תת-קרקעי. על פי התכנון, החניון כולל ארבעה מפלסים בשטח של כ-17 אלף מ"ר הכולל כ-600 מקומות חנייה. היקף המכרז של עיריית תל-אביב שבו זכתה "דניה סיבוס" בשנת 2012 הוערך בכ-64 מיליון שקלים. המגרש שעליו נבנה החניון נמצא בבעלות עיריית תל-אביב ועד לפני כמה שנים הופעל בו חניון ישן של אחוזות החוף שכלל כ-150 מקומות חנייה.

חרף הספקות הרבות שעולות בנוגע להתנהלות באתר הבנייה, ביקורת שנערכה במקום בידי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה לא הצביעה על ליקויים. עם זאת, במשרד ציינו כי "חברת 'דניה סיבוס' היא חברת בנייה גדולה שבחלק מאתריה נמצאו ליקויי בנייה משמעותיים". בין היתר, צוינו פיטורי עגורנאי שדרש לתקן ליקויים שנרשמו על ידי בודק מוסמך; שלוש תאונות עבודה בפרקי זמן קצרים במהלך השנה באתר בנייה בראשון לציון, אשר באחת מהן נפל עובד בן 17 שרתמת הבטיחות שלו לא נרתמה בהתאם לתקנות; ליקויי בטיחות רבים באתר בנייה "פארק עוגן" ברחובות, למשל לא הוצבה גדר סביב אתר הבנייה, לא היה גידור כנדרש בתוך האתר ונמצא כי עובדים טיפסו על סולמות בצורה מסוכנת ללא שימוש ברתמות בטיחות.

לאורך הלילה וככל הנראה גם במהלך היום, יימשכו עבודות החפירה והאיכון מתוך ידיעה ברורה של הנוכחים - יש סיכוי להציל חיים. יחידות הכלבנים של גדוד "עוקץ", יחידת החילוץ הארצית של פיקוד העורף וחיילי גדוד רם שהוקפצו למקום מגזרת רמאללה, מבינים זאת היטב מהטלפונים שעוד צלצלו מבין ההריסות מוקדם יותר הערב. בין החורבות, הצליחו החיילים בשעות הערב לשוחח עם אחד הלכודים וציינו כי הוא היה בהכרה, מה שרק מתמרץ אותם. "נעבוד לפחות כל הלילה ואם נצטרך ניכנס גם לבוקר", אמרו. "נעשה הכול כדי להוציא אותם בחיים".