סקטור חדש לבנות עליו

החל מהחודש הוצא מגזר הנדל"ן המניב (REIT) במדד ה-S&P500 מתוך סקטור הפיננסים, והוגדר כסקטור עצמאי בעל משקל של כ-3.1% במדד המניות האמריקאי המוביל חשיפה לתחום החם, הנהנית מיתרונות של סחירות ודמי ניהול, היא באמצעות קרן Vanguard REIT (VNQ) ■ מדריכים בתחום

מתחילת החודש הנוכחי נכנס לתוקף שינוי משמעותי שבוצע במדד ה-S&P 500  האמריקאי לראשונה זה כמעט שני עשורים. ה-S&P500 נחשב למדד הייחוס המוביל בשוק המניות בארה"ב, כולל 500 חברות אמריקאיות הגדולות ביותר מבחינת שווי שוק של המניות שבידי הציבור, ומחושב על ידי חברת S&P Global כבר למעלה מ-60 שנים. בשונה משאר המדדים הפופולריים, כמו ה-דאו-ג'ונס  או ה-נאסד"ק 100 , משקף S&P500 את המגמות בשוק האמריקאי הרחב, וזוכה לחשיבות המרבית מצד המשקיעים בארה"ב.

המדד מחולק היסטורית לעשרה סקטורים, שהגדולים מביניהם הם הטכנולוגיה, הפיננסים והבריאות, כאשר לכל סקטור קיימות כמובן תעודות וקרנות סל עוקבות, המאפשרות חשיפה לסקטורים הללו עבור כל משקיע. בתוך כל סקטור קיימים תתי-סקטורים שונים, שעל חלקם הושקו גם כן קרנות סל, ואלו הופכים את קשת אפשרויות ההשקעה בשוק האמריקאי עבור המשקיע הפרטי לכמעט אינסופית.

החלוקה של מדד S&P500 לא השתנתה כאמור שנים רבות, אך החל מחודש ספטמבר 2016 בוצע בו שינוי חשוב. מגזר הנדל"ן המניב (REIT, ראשי תיבות של Real Estate Income Trust), שהיה שייך עד כה לסקטור הפיננסי, הוגדר מעתה כסקטור עצמאי, ה-11 במספר, ב-S&P500 הרחב. כתוצאה מהשינוי, סקטור ה-REIT החדש מקבל משקל של כ-3.1% במדד המניות המוביל, ואילו משקלו של הסקטור הפיננסי יורד לכ-13.2% (לעומת 16.3% טרם השינוי).

ההיגיון שמאחורי הגדרת סקטור חדש במדד ה-S&P500 הוא חוסר האחידות בין תחום ה-REIT לבין ענף הפיננסים. הסקטור הפיננסי הרחב, שכולל בעיקר את מניות הבנקים (הגדולים והאזוריים), חברות הברוקרים וחברות ניהול כספים, הינו בהגדרתו סקטור מחזורי, בעל מתאם גבוה עם הפעילות הכלכלית במשק ועם העלייה בתשואות ובריבית, ונוטה להציג ביצועי יתר בתקופות העלייה ברמת הסיכון בשווקים. לעומת זאת, מגזר ה-REIT הוא בעל מתאם שלילי עם התשואות והריביות, ומציג ביצועי יתר בסביבת ירידה בתשואות ובמצב חוסר ודאות מאקרו כלכלית. כך למשל, הציגו מניות הנדל"ן המניב ביצועים חזקים מתחילת השנה הנוכחית, עקב הירידה בתשואות איגרות החוב הארוכות וזרימת כספי המשקיעים לאפיקי תשואה שוטפת. נציין כי המבנה הארגוני של חברות ה-REIT בנוי על פטור ממס חברות, ומחייב אותן לחלק מעל 90% מתזרימי המזומנים לבעלי המניות (אשר ממוסים לפי שיעור המס הרלוונטי עבורם).

המון נכסים, מעט (יחסית) דמי ניהול

במהלך החודש החולף חלו מימושים במניות ה-REIT על רקע התגברות הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב. יחד עם זאת, סביר להניח כי תהליך העלאת הריבית יהיה הדרגתי ומתון, נוכח צמיחה זעירה יחסית במשק האמריקאי וחולשה בשוק העבודה. נתונים מאקרו כלכליים שפורסמו לאחרונה: צמיחה בקצב של 1.1% בתוצג הגולמי של ארה"ב ברבעון השני, ויצירת 151 אלף מקומות עבודה בחודש אוגוסט - נתון נמוך מהצפוי וירידה ניכרת לעומת נתוני התעסוקה בחודשיים הקודמים - מטילים ספק לגבי העלאת הריבית על ידי הפדרל ריזרב לפחות עד דצמבר. לכך מתווסף חוסר הוודאות בנוגע לתוצאות הבחירות לנשיאות, הצפויות להיערך בעוד חודשיים.

למשקיעים המחפשים חשיפה לסקטור הנדל"ן המניב ישנן מספר אופציות, אך החלופה המועדפת מבחינת סחירות ודמי ניהול היא, לדעתנו, קרן Vanguard REIT Index VIPERs  . הקרן הושקה בספטמבר 2014 ומחזיקה בהיקף נכסים עצום של כ-35.4 מיליארד דולר, הרבה מעבר לכל קרן סל אחרת המתמחה בתחום. אחת מהסיבות לגידול הנכסים, מעבר למגמות הכלליות בשוק של זרימת כספי המשקיעים לאפיקי תשואה, היא דמי ניהול נמוכים של 0.12% בשנה, כמחצית מדמי ניהול של מרבית הקרנות המקבילות.

המניות המובילות בהרכב הקרן הן סיימון פרופרטי גרופ  (כ-8% מהרכב הקרן), פאבליק סטורג'  (כ-4% מהקרן), פרולוג'יס  (כ-3.3% מהקרן), וולטאואר  (כ-3.2% מהקרן), אקוויניקס  (כ-2.9% מהקרן) ועוד. חשוב לציין כי קרן VNQ מניבה תשואת דיבידנד נאה של כ-4%, גבוהה במיוחד בהשוואה למרבית אפיקי השקעה סולידיות, זאת בשל התחייבות חברות ה-REIT לחלוקת מרבית התזרים לבעלי המניות.

* הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.