חברות הנדל"ן גייסו אג"ח בהיקף של 1.8 מיליארד שקל באוגוסט

מדובר ב-60% מסך גיוסי החוב בחודש שעבר ■ השנה גויסו אג"ח בדירוג נמוך מ-A בהיקף של 5 מיליארד שקל, סכום שגויס ברמות דירוג אלו בכל 2015

חופשת הקיץ ופרסום דוחות החברות לרבעון השני של השנה הובילו להאטה מסוימת בפעילות האינטנסיבית של גיוסי אג"ח הקונצרניות בת"א בסיכומו של חודש אוגוסט. ולמרות זאת, היקף החוב שגויס נותר משמעותי והסתכם ב-3.3 מיליארד שקל.

כך עולה מנתוני חברת מידרוג, שם מציינים כי סכום זה נמוך בכ-37% מממוצע הגיוסים החודשי מתחילת השנה, העומד על 5.2 מיליארד שקל, אולם גבוה בשיעור דומה (כ-37%) מממוצע גיוסי האג"ח שבוצעו באוגוסט 2015 ובאוגוסט 2014, שעמד על כ-2.4 מיליארד שקל. מבחינת מספר הנפקות, על גיוסי החוב בסיכום אוגוסט היו אחראיות 13 חברות, לעומת ממוצע של 18 חברות שהנפיקו אג"ח בכל חודש מתחילת השנה.

בסך הכול, מתחילת השנה גייסו החברות בת"א 42 מיליארד שקל - עלייה של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה ב-2015, שהתאפיינה גם היא בפעילות אינטנסיבית בשוק, וקפיצה של 35% ביחס לשמונת החודשים הראשונים של 2014, בסיכומם גויסו כ-31 מיליארד שקל באמצעות הנפקות אג"ח קונצרניות.

גיוס בעלות נמוכה

עוד עולה מהנתונים כי גם בסיכום אוגוסט בלטה פעילות חברות הנדל"ן, שהיו אחראיות לכ-60% מהגיוסים החודשיים עם היקף גיוסים של 1.8 מיליארד שקל. בין המגייסות הבולטות בסקטור היו חברת המרכזים המסחריים הפתוחים ביג, שגייסה כ-380 מיליון שקל; חברת הנדל"ן האמריקאית לייטסטון, שגייסה כ-350 מיליון שקל; חברת ישרס שבשליטת שלמה אייזנברג, שגייסה כ-315 מיליון שקל; וקרן ההשקעות בנדל"ן סלע קפיטל עם גיוס של כ-245 מיליון שקל. מאז חודש ינואר ועד לסוף אוגוסט היקף גיוסי החוב של חברות הנדל"ן מתקרב ל-14 מיליארד שקל ובכך מהווה כשליש מסך גיוסי החוב הקונצרני שבוצעו בשוק המקומי בתקופה זו.

במידרוג מציינים לגבי הדומיננטיות של חברות הנדל"ן בחודש החולף כי "הנפקות אלו ממשיכות את המגמה של החודשים האחרונים של פעילות בהיקף משמעותי של חברות הנדל"ן המקומיות בשוק החוב הקונצרני, כאשר אלו מנצלות את סביבת הריבית הנמוכה וביקושי היתר של המשקיעים על מנת לגייס חוב בעלויות נמוכות".

הבא בתור: אלוביץ'

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, הוסיף כי "בניגוד למגזר הפיננסי, הנדל"ן לא יצא לחופשת אוגוסט והמשיך לגייס בקצב מלא. לפי הצפי שלנו, בספטמבר המגמה הזאת תימשך וסקטור הנדל"ן יגייס בהיקפים משמעותיים כדי לפצות על צמצום קווי האשראי במערכת הבנקאית".

עוד בסיכום חודשי בלטה קבוצת אי.די.בי, שגייסה קרוב ל-700 מיליון שקל באג"ח - 325 מיליון שקל גייסה אי.די.בי פתוח וכ-360 מיליון שקל נוספים באמצעות החברה הבת דסק"ש, גיוסים שמשכו את ההנפקות במגזר הלא פיננסי, ללא חברות הנדל"ן, להיקף חודשי של כ-1 מיליארד שקל.

המגזר הפיננסי, שהיה דומיננטי מוקים יותר השנה, נעדר כמעט לחלוטין מהשוק באוגוסט והיה אחראי על כ-300 מיליון שקל בלבד מסך הגיוסים החודשי - עיקר הסכום (255 מיליון שקל) מצד חברת האשראי החוץ בנקאי אחים נאוי. למרות זאת, מתחילת השנה המגזר הפיננסי מוביל את הפעילות בשוק החוב המקומי, עם גיוסים בהיקף של כ-15 מיליארד שקל - המהווים כ-36% מסך גיוסי האג"ח הקונצרניים.

אחרי האתנחתא היחסית באוגוסט, על הפרק בספטמבר עומדים כמה גיוסי אג"ח גדולים, בהובלת בי קומיוניקיישנס באמצעותה מחזיק שאול אלוביץ' בבזק, המתכננת לגייס כ-1.8 מיליארד שקל.

ספטמבר דווקא נפתח בצורה צוננת יחסית לביקושי השיא שאפיינו את מרבית גיוסי החוב שביצעו החברות הגדולות והמדורגות בחודשים האחרונים, עם ביקושים חלקיים להנפקת האג"ח שביצעה חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ. אלוני חץ גייסה אג"ח בהיקף של כ-320 מיליון שקל, ויחד עם כתבי האופציה שהונפקו וצפויים להתממש תוך כחצי שנה, יגיע הסכום לכ-740 מיליון שקל. זאת תחת גיוס שהוערך בהיקף של עד 1 מיליארד שקל שתכננה לבצע.

בלידר שוקי הון בחנו את איכות החברות המגייסות בחודש החולף וציינו כי היקף החוב הלא מדורג או נמוך מקבוצת ה-A שגויס במהלך אוגוסט, גדל בכ-40% ביחס לאוגוסט 2015 והסתכם בכ-850 מיליון שקל, לעומת כ-610 מיליון שקל בחודש המקביל אשתקד.

מתחילת השנה היקף הגיוסים שאינם מדורגים או מדורגים נמוך מקבוצת ה-A עומד כ-5 מיליארד שקל - סכום שגויס באותן רמות דירוג בסיכומה של שנת 2015 כולה. בלידר שוקי הון מציינים בעניין זה כי "תנאי השוק הנוחים והריבית הנמוכה מאפשרים גם לחברות בדירוגים נמוכים יותר או שאינן מדורגות כלל לגייס בריביות אטרקטיביות עבורן" ובמבט קדימה מעריכים כי בתקופה הקרובה המגמה הזו צפויה להמשך.

גיוסי האגח הבולטים בחודש אוגוסט
 גיוסי האגח הבולטים בחודש אוגוסט