סייבל השקעות רוכשת את השליטה בדי פארם בסכום "לא מהותי"

חברת התרופות הנרכשת איבדה כ-57% מערכה מתחילת השנה על רקע כישלון הניסוי במוצר שלה לשבץ

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה
חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

חברת התרופות די פארם , שנכשלה בפיתוח תרופות למחלת השבץ, עוברת לידי חברת סייבל השקעות. סייבל רכשה את השליטה בחברה (58%) מכלל תעשיות ביוטכנולוגיה, בסכום שהוגדר על-ידי כת"ב כ"לא מהותי". די פארם נסחרה אתמול לפי שווי של 3.9 מיליון שקל. היא ירדה 56.7% מתחילת השנה, על רקע הכישלון בניסוי במוצר שלה לשבץ.

לדי פארם ישנו עדיין מוצר שנמצא בניסוי קליני, הנערך באמצעות שותף בסין, בטיפול באפילפסיה ובמאניה דפרסיה באמצעות התרופה DP-VPA של החברה. שחר סיידון, מבעלי סייבל השקעות, מסר כי: "סייבל כרגע בוחנת את האפשרויות שעומדות בפני די פארם סביב ה-DP-VPA, אך התחלנו לקבל גם הצעות ליציקת תוכן חדש בתחומים מעניינים. כל התקדמות תדווח לכלל הציבור בערוצים המקובלים".

לדברי סיידון: "סייבל לא בעסקי השלדים, אלא מלווה עסקאות בבורסה וגם משקיעה בעצמה בחברות ציבוריות. במקרה הזה, זיהינו הזדמנות בחברה שקיים בה עדיין קניין רוחני והסכם פיתוח, ויש לה יתרונות אחרים שהופכים אותה לבסיס טוב לבחינת ערוצים נוספים".

סייבל מעורבת הן בתחום הביומד והן בחברות שאינן בתחום הביומד. כך, היא ייצגה את ווינסנט צ'נגוויז ברכישת השליטה בחברת קסניה, וכן מלווה את חברת קופיקס וחברות נוספות. כך שאם תיצוק פעילות חדשה בחברה, לא ניתן לדעת אם יהיה זה בתחום הביומד.

די פארם הייתה אחת ההבטחות הגדולות של תחום הביומד בשנות ה-2000, בחנה הנפקה בבריטניה אולם בסופו של דבר הונפקה בבורסה בתל אביב ב-2009, וגייסה 85 מיליון שקל לפי שווי של 205 מיליון אחרי הכסף. ההנפקה בוצעה על רקע כניסה של החברה לשלב III של הניסויים הקליניים במוצר שלה לטיפול בשבץ, לאחר שקיבלה תוצאות טובות בניסוי שלה IIb. די פארם הייתה אחת החברות הבוודות שהונפקו בתקופה זו בתל אביב.

בשיאה בבורסה נסחרה החברה לפי שווי של 470 מיליון שקל, אך לאחר כישלון ניסוי שלב III שלה במפתיע ב-2012, נפל שוויה ל-33 מיליון שקל. החברה מיזגה לתוכה את הפעילות של חברת טרומבוטק של הדסית שעסקה גם היא בשבץ, אולם גם מוצר זה נכשל בניסוי. כעת מגיעה החברה לסוף דרכה במתכונתה המקורית.