ירדו למקלט: כיצד נעלמו 2.4 טריליון דולר - ואיך מחזירים אותם

הנציבות האירופית חייבה את אפל בתשלום 14.6 מיליארד דולר במסים - אך זהו קצה הקרחון ■ תאגידים אמריקניים מחביאים סכומים דמיוניים במקלטי מס - האם החגיגה נגמרת?

טים קוק / צילום: רויטרס
טים קוק / צילום: רויטרס

בחודש אוגוסט, פסקה נציבות האיחוד האירופי נגד חברת אפל וחייבה אותה במסים בסך כ-14.6 מיליארד דולר על הרווחים שניתבה לאירלנד, ששימשה עבור החברה מקלט מס. הפסיקה שפכה אור על הפרקטיקות ששימשו את החברה במאמציה להתחמק מתשלומי מסים בארה"ב ובאירופה - מאמצים שגרמו לה "להחנות" במקלטי מס שונים סכומי עתק של כ-200 מיליארד דולר. הגילויים התקבלו בהפתעה בקרב הציבור הרחב, אולם לפי ארגון Citizens for Tax Justice, או CTJ, סכומים אלו הם רק קצה הקרחון.

 

הארגון, שהוקם במטרה לנטר ולמנוע שימוש תאגידי במקלטי מס, טוען כי קרוב ל-300 חברות מתוך רשימת הפורצ'ן 500 עושות שימוש במקלטי מס על מנת להימנע ממיסוי רווחים בסכומים העולים עד כדי 2.4 טריליון דולר. ההערכה הזו אינה מדויקת - מאחר והתאגידים המעורבים לא ששים לשתף מידע אודות השימוש שלהם במקלטי המס.

שימוש התאגידים במקלטי מס יוצר מצבים אבסורדיים. כך, חברות בת אמריקניות דיווחו על הכנסות של 46 מיליארד דולר שנרשמו באיי קיימן בחלק מהשנה שחלפה - בעוד שהתמ"ג של מדינת האיים עומד על כ-3 מיליארד דולר בלבד. באירלנד המצב רק מעט פחות קיצוני - חברות אמריקניות הכניסו למדינה 135 מיליארד דולר, אל מול התמ"ג האירי שנאמד ב-225 מיליארד.

בתמונה ניתן לראות את רשימת התאגידים שהגדילו את אחזקות הכספים בחו"ל ביותר מ-5 מיליארד דולר בשנה האחרונה. בין המככבים ברשימה תאגיד התרופות פייזר, שמחזיק בכ-193 מיליארד דולר שלא מוסו, את שברון - חברת נפט וגז שמחזיקה "רק" ב-45 מיליארד, וכמובן אפל - שמחזיקה בכבוד המפוקפק של המקום הראשון, כמי ששומרת 200 מיליארד דולר מפני רשויות המס. הערכות אחרות מדברות על מספרים גבוהים אפילו יותר.

 

תאגידי הענק שמשאירים את הכסף מחוץ לארה"ב. צילום מסך מאתר CNBC, Citizens for Tax Justice"
 תאגידי הענק שמשאירים את הכסף מחוץ לארה"ב. צילום מסך מאתר CNBC, Citizens for Tax Justice"

 

חלק מהתאגידים מסבירים את השימוש במקלטי המס בחוסר היכולת להתמודד עם חוקי המס התאגידי הבעייתיים בארה"ב. טים קוק, למשל, הבטיח בעבר שאפל תעביר סוף סוף את הכספים למיסוי בארה"ב - ברגע שהמדינה תתקן ותשנה את חוקי המס שלה. כרגע, אפל מעריכה כי הזרמת הכספים לארה"ב תגרור את מיסויים בשיעור גבוה מאוד - כ-35%.

כעת, פסיקת נציבות האיחוד, מעלה נקודה קריטית - ייתכן שהרגולטורים כבר לא ימתינו לתאגידים כדי שיזרימו את הכספים למטרות מיסוי, ויגיעו למקלטי המס אקטיבית. בהנחה שהמגמה בפסיקה תתקבל ותתחזק, המשמעות תהיה הפרשות אדירות של כספים לטובת תשלומי מסים - שכבר לא יהיו כפופים ללוח הזמנים המועדף על התאגידים.