חשש במערכת הביטחון מפיגועי חמאס לקראת החגים

העיסוק בסוגיות דתיות במהלך החגים והאפשרות לבחירות ברשות הפלסטינית הן רק חלק ממה שבישראל מציינים כסיבות שעלולות להצית במהלך השבועות הקרובים גל אלימות חדש בגדה ■ גורם בכיר: "יש התרעות, וצה"ל נערך בהתאם"

עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס
עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס

מערכת הביטחון סיכמו בשבועות האחרונים את גל הטרור שהחל באוקטובר 2015 והלך ודעך עד החודש שעבר והגיעו למסקנות מעניינות. לפי צה"ל ושב"כ, בניתוח המצב עלה כי שלוש הסיבות שהניעו את סבב האלימות הן הוויכוח הפוליטי בנוגע להר הבית והחשש מפני הפרת הסטטוס קוו, תסכול מתמשך הן מבחינה כלכלית והן מהיעדר אופק מדיני, והרשתות החברתיות כגורם מאיץ.

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי באחרונה עלו התרעות מפני האפשרות להסלמה ביהודה ושומרון, ולכן צה"ל נערך בהתאם ופיתח כלים להתמודדות עם המצב - בדגש על אזור הגדה. בנוסף לכך, צה"ל מעריך כי הפיגועים הלכו ודעכו לא רק בגלל פעילותו ופעילות שב"כ, אלא גם בשל החשש הפלסטיני לחזור למהומות 2000.

במערכת הביטחון מגדירים את חודש ספטמבר הנוכחי כנקודת רתיחה מכמה סיבות. האחת, העיסוק בסוגיות דתיות במהלך תקופת החגים. סיבה נוספת היא הבחירות המקומיות ברשות הפלסטינית , שהיו אמורות להתקיים באוקטובר. היום הוחלט ברשות על דחייתן ולא מן הנמנע שחמאס לא יענה על כך בשתיקה.

עוד לפני ההחלטה על הדחייה העריכו גורמים במערכת הביטחון כי חמאס ינסה לערער את היציבות היחסית בגזרה באמצעות פיגועים - במטרה לפגוע בתדמית של הרשות הפלסטינית. "הבחירות תורמות לאי-היציבות באזור", אמר הגורם הבכיר.

עם זאת, חמאס, מעריכים במערכת הביטחון, ינסה להשתלט על הרשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן, לכשיבוא - אולם לא בהכרח על ידי יצירת כאוס. לכן, אחת הנקודות המדאיגות ביותר מבחינת המערכת הביטחונית היא הרשימות המשותפות של פתח וחמאס בכמה מוקדים בבחירות המקומיות. המהלך מצביע על חולשת הפתח, על הפילוג בתוכו ועל האפשרות שבעתיד יועברו כספים בצורה "כשרה" לאנשי חמאס.

חרף שיגור הרקטה מהרצועה לשדרות בחודש שעבר על ידי ארגונים "סוררים", ובעקבות כך עשרות התקיפות של צה"ל באזור, טוען הגורם הבכיר כי חמאס לא מעוניין בעימות עם ישראל. עם זאת, הוא הדגיש כי "אסור לשדר מסר כמו 'בעל הבית השתגע'".

לדברי גורמים בכירים במערכת הביטחון, המודיעין ממשיך לעקוב אחר פעילות הארגון. להערכתם, חמאס נמצא במצוקה אסטרטגית, בין היתר בגלל היחלשות תנועת "האחים המוסלמים" וירידה בהיקף התרומות, שלא הגיעו כמובטח. למרות זאת, חמאס ממשיך להחזיק ולהפעיל מנהרות מתחת לציר פילדלפי, מבריח אמצעי לחימה ומייצר רקטות ב רצועת עזה .

הם הדגישו כי על אף שברצועת עזה מציגים צמיחה של 6% בשנה האחרונה, המצב באזור קשה והוא סובל מבעיות חמורות בתשתיות, ברפואה, בחשמל ובמים. 1.8 מיליון אזרחים מתגוררים כיום ברצועת עזה, ולפי הערכות במערכת הביטחון המספר יצמח ל-2.5 מיליון בתוך חמש שנים. מסיבה זו, מדגישים הגורמים, ישראל צריכה להיערך להשלכות עקב הצפיפות הגוברת והולכת ברצועה, ובכלל זה מחלות ונזקים תברואתיים.