סנטימנט שלילי בשוקי העולם: ירידות בנעילת המסחר באירופה

אכזבה מהודעת דראגי מאתמול שלא האריך את המדיניות המרחיבה ■ נטייה לעליות באסיה - יפן והונג קונג התקדמו, בורסת סין ירדה ■ צפון קוריאה ערכה ניסוי גרעיני חמישי ■ הנפט נסחר בירידות חדות

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

המסחר בבורסות אירופה ננעל ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי (ו') בירידות שערים של עד 1.2%, זאת על רקע ירידות חדות במדדי וול סטריט, הירידה במחירי הנפט והניסוי הגרעיני ביצעה צפון קוריאה. מספר נתוני מאקרו פורסמו בגוש האירו, המצביעים על הפעילות הכלכלית של המדינות הגדולות באירופה.

 

המשקיעים התאכזבו מכך שהבנק המרכזי האירופי לא הודיע אתמול על המשך ההקלה המוניטרית בניגוד לתחזיות השוק, וזה מעורר את חשש המשקיעים מפני סיום המדיניות המרחיבה, לא רק באירופה אלא בשאר השווקים המרכזיים בעולם. 

הנגיד מריו דראגי הותיר את הריבית ברמה של 0% בחודש הרביעי ברציפות, והותיר את הריבית על הפיקדונות על מינוס 0.4%. בנוסף, דראגי לא שינה את היקף ומשך רכישות האג"ח, זאת עד לשינוי מהותי לדבריו ברמת האינפלציה בגוש האירו (יעד של 2%). ההערכות היו להארכת תוכנית רכישות האג"ח ב-1.8 מיליארד אירו בחודש מעבר למארס 2017.

בזירת המאקרו האירופית, התפוקה התעשייתית בצרפת ירדה ב-0.6% בחודש יולי במפתיע, לאחר ירידה של 0.7% ביוני ולעומת צפי לעלייה של 0.3%. תפוקת הייצור ירדה ב-3.3%.

היצוא של גרמניה נפל 2.6% בחודש יולי, והיבוא ירד ב-0.7%. המאזן המסחרי הגרמני נפל ל-19.4 מיליארד אירו, מ-21.4 מיליארד בחודש קודם. הצפי היה לעלייה ל-22.7 מליארד.

מגמה מעורבת באסיה

לאחר ירידות בתחילת המסחר, בורסות אסיה סגרו היום (ו') בנטייה לעליות - יפן והונג קונג התקדמו, בורסת סין ירדה. ברקע, ירידות בבורסה ובמטבע המקומי של דרום קוריאה, על רקע ניסוי גרעיני חמישי של השכנה מצפון. 

 

בוול סטריט סגרו אמש המדדים בירידות של עד 0.5%, לאחר הודעת הבנק המרכזי של אירופה. מחיר הנפט סיים בעלייה של 4% על רקע ירידה של 14.5 מיליון חביות במלאי הנפט בארה"ב בשבוע החולף.

צפון קוריאה ערכה הלילה ניסוי גרעיני חמישי. באזור הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 5.3 בסמוך לאתר הניסויים הגרעיניים של פיונגיאנג על רקע הניסוי הגרעיני של השכנה מצפון. מספר שעות לאחר הדיווחים שידרו בטלוויזיה הצפון קוריאנית הודעה בה הם מודים בביצוע השיגור. בורסת סיאול ירדה בתגובה, כמו גם המטבע המקומי.

בשוקי העולם מתגברות ההערכות כי הפדרל ריזרב יפתיע בספטמבר ויעלה את הריבית בארה"ב. בשווקים חוששים גם כי בנקים מרכזיים אחרים שוקלים מחדש את המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה, ולראייה אי השינוי של דראגי אתמול באירופה. 

"בנקים מרכזיים הבינו שככל הנראה הם לא יכולים לפתור בעיות בשווקים ע"י הזרמת עוד ועוד כסף", אמר קים יאנגסונג, אנליסט שווקים בכיר בסיאול. "הם צריכים גם צעדים פיסקליים שיעודדו צמיחה, והם כנראה מבינים זאת עכשיו", לדבריו.

מדד MSCI אסיה ירד במסחר היום אך בסיכום שבועי הוא עלה יותר מ-2%. מניית סמסונג אלקטרוניקס ו-טייוואן סמיקונדקטור  "תרמו" במידה הרבה לירידת המדד.