"סיליקון סוואנה": כך תסייע ת"א להקים עיר טכנולוגית באפריקה

במסגרת שיתוף הפעולה להקמת העיר בקונזה שבקניה, יגיעו יזמים ומפתחים קנייתים להדרכות והשתלמויות בתל אביב, וייפגשו עם מומחים ויזמים ממגוון תחומים

ספארי באפריקה / צילום: קן פיירסטון
ספארי באפריקה / צילום: קן פיירסטון

 

עיריית תל אביב יפו תסייע לקנייתים בבנייתה של העיר הטכנולוגית הראשונה באפריקה, שזכתה לכינוי "סיליקון סוואנה", בקונזה שבקניה. במסגרת שיתוף הפעולה, יזמים ומפתחים מקניה יגיעו להדרכות והשתלמויות בתל אביב וייפגשו עם מומחים ויזמים ממגוון תחומים, במטרה לגבש מודלים טכנולוגיים ועירוניים עבור העיר החדשה.

"קונזה טכנו סיטי" היא עיר חדשה שתוכננה להיות מוקד טכנולוגי באפריקה. תכנון העיר נשען על ניסיונם של מרכזים אורבניים מצליחים בעולם, תוך התאמה לצרכים הספציפיים של קניה והאזור. העיר תל אביב-יפו, שמיצבה את עצמה בשנים האחרונות בשורה אחת עם ערים חכמות מובילות בעולם, מושכת בשנים האחרונות עניין מצד ערים רבות, בכל הקשור לפיתוח עירוני ופרקטיקות אורבניות.

מנהלת עיר עולם ותיירות, האמונה על הקידום הגלובלי של העיר, שוקדת בשנה האחרונה על מינוף תעשיית הסטארט-אפים המקומית גם לאסיה ואפריקה. במסגרת שיתוף הפעולה המתוכנן, עיריית תל אביב-יפו תארח משלחות של בכירים קנייתים, יזמים, מתכננים ועוד, תעביר להם הדרכות של ידע מקצועי ותעודד שיתופי פעולה בין יזמים טכנולוגיים בעלי סטארט-אפים הפונים לעולם המתפתח לבין מקימי קונזה.

רון חולדאי, ראש עיריית ת"א-יפו: "תל אביב-יפו היא היום אחד ממוקדי היזמות הטכנולוגית המרכזיים בעולם בזכות ריכוז הסטארט-אפים הגבוה בעולם, ריכוז האקסלרטורים הגבוה בעולם, וקהילה טכנולוגית תוססת שהפכה להיות אבן-שואבת ליזמים מכל העולם. אנו שמחים שבשנים האחרונות נוצר שיתוף פעולה בין ת"א יפו למדינות העולם המתפתח, המוביל לפיתוח חדשנות וטכנולוגיות עיר חכמה".

איתן שוורץ, מנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות, תל אביב-יפו: "מדינת ישראל הפכה תוך שני דורות ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת, והחיבור הזה בין אינסטינקטים של חברה רעבה ליכולות של מדינה מתקדמת הופך את האקוסיסטמה שלנו לאטרקטיבית לעולם המתפתח. אנו שמחים לקחת חלק בעשייה שיש לה אימפקט חיובי ולא פחות חשוב מזה - מסייעת במיצוב דמותה של ישראל בעולם".

קונזה Tech City - העיר הטכנולוגית הראשונה

קונזה, שתכנית הפיתוח שלה אושרה ב-2013 ועבודות השטח בה כבר החלו, ממוקמת כ-60 ק"מ מזרחית לבירה ניירובי. העיר תוקם כ-HUB טכנולוגי ברמה בינלאומית. הקמת העיר תושתת על מגוון רחב של טכנולוגיות חכמות שישולבו זו בזו. העיר תיבנה לנוחיותם של הולכי הרגל וישולבו בה שיטות בנייה ירוקות ומוטות קיימות. העיר צפויה לגדול עד שנת 2030 לקהילה שתמנה כ-200,000 תושבים שיעבדו במגוון רחב של חברות טכנולוגיות מתחומי ה-IT, מדעי החיים, התקשורת והחינוך. בעיר יוקמו גם מרכזים מסחריים, גנים, בתי ספר ובהמשך גם אוניברסיטה, בתים למגורי התושבים ומבנים ציבוריים כגון בתי חולים או שטחים ציבוריים כמו שדרות ופארקים לרווחת התושבים.

בשלב הראשון של הקמת העיר, היא צפויה לאכלס כ-30,000 תושבים ולהציע משרות לכ-17,000 איש, שלפי התוכניות ייצרו הכנסה בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר שהם כ-2% מהתמ"ג של המדינה.

העקרונות האורבניים שעומדים במרכז התוכניות להקמת העיר נשענים על עירוב שימושים, בנייה צפופה והליכה ברגל ברחבי העיר. בכך שמתכנני העיר נמנעים מלהקים בה שיכוני ענק, או פרברי ענק בשוליה, או לרשת אותה באוטוסטרדות המיועדות לכלי רכב - צפויה קונזה לספק לתושביה סביבה אורבנית נוחה ובת-קיימא, שמעודדת פיתוח ערך גבוה על כל יחידת קרקע, ומנגד נמנעת בה בנייה שמשתרעת על פני שטחים גדולים.

עקרון מרכזי נוסף המנחה את מתכנני קונזה היא הקמתה כ"עיר חכמה", על-ידי אינטגרציה בין המידע האורבני לרשתות התקשורת, כך שייווצר קשר מלא בין השירותים האורבניים השונים וניהולם יבוצע בצורה היעילה ביותר. תוכנית המסגרת לפיתוחה של קונזה כעיר חכמה כוללת אינטגרציה בין ארבעה סוגי שירותים אורבניים בסיסיים: שירותי תשתית (תחבורה, שירותים בסיסיים כמו מים וחשמל, ביטחון ציבורי וסביבה); שירותים לתושב (כניסה למקומות והשתתפות באירועים שונים); שירותים עירוניים (מידע עירוני, תכנון ופיתוח) ושירותים עסקיים (שירות תומך לעסקים המקומיים).

המידע ייאסף בקונזה על-ידי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שונים כגון חיישנים שיוטמעו בסביבה האורבנית (בבניינים, בכבישים ובנכסים אחרים). המידע ישותף באמצעות מערכת תקשורת חכמה ויעובד שאמצעות תוכנות אנליזה שיספקו מידע עדכני ובעל ערך שיועבר באופן דיגיטלי לתושבי קונזה.