הושלם ההסדר באלון רבוע כחול: בן משה קיבל את הבעלות

חברת ההחזקות נקלעה לקשיים בעקבות קריסת רשת מגה ■ ביהמ"ש צפוי לדון השבוע במחלוקת שבין החברה האם, קבוצת אלון, לבין מחזיקי האג"ח

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

קבוצת אלון הודיעה היום (א') על השלמת הסדר החוב בחברה הבת אלון רבוע כחול והעברת מלוא מניותיה לידי איש העסקים מוטי בן משה. זאת בתמורה לתשלום של כ-120 מיליון שקל לבעלת השליטה הנוכחית, קבוצת אלון ולבעלי מניות המיעוט בחברה.

הסדר החוב בחברת ההחזקות כולל הזרמה של עד 900 מיליון שקל לאלון רבוע כחול מצד בן משה. זאת לצורך פירעון חובות לבנקים ולמחזיקי האג"ח, בין היתר באמצעות הנפקת אג"ח חדשות בהיקף של 550 מיליון שקל. היום הזרים בן משה כ-300 מיליון שקל מהסכום שהתחייב, עיקרו למחזיקי האג"ח ולבנקים. הדיונים על הסדר חוב באלון רבוע כחול החלו לפני כשנה וצברו תאוצה בתחילת 2016, לאחר שרשת קמעונות המזון מגה, שהייתה בבעלות החברה, נכנסה להקפאת הליכים ואלון רבוע כחול הכריזה על עצמה כחברה המתקרבת לחדלות פירעון.

כעת עומד על הפרק הדיון הצפוי בביהמ"ש ביום רביעי הנוגע למחלוקת בין החברה האם, קבוצת אלון (שבבעלות שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים), לבין מחזיקי האג"ח שלה, בהיקף של 1.8 מיליארד שקל. המחזיקים דורשים להעביר את הבעלות על הקבוצה לידיהם, לאחר שהחברה לא נענתה לדרישתם לפרוע באופן מיידי את מלוא החוב כלפיהם, וכעת העניין נמצא בניסיון גישור.

אביגדור קפלן, מנכ"ל קבוצת אלון, אמר היום כי "רבוע כחול שנמכרת לבן משה היא קבוצה של חברות בריאות ורווחיות - רבוע נדל"ן, דור אלון וקבוצת נעמן, שיכולות לשגשג והדבר תלוי בדרך ניהולן ובחזון". לדבריו, "אלון רבוע כחול, שסייעה למגה, סבלה מהפסדים והשקעות כושלות דוגמת אלון סלולר, עדן טבע מרקט, ד"ר בייבי, כפר השעשועים והעיתון 'פוסט', וכל אלה הביאו את רבוע כחול למשבר פיננסי קשה. לכן פנינו למצוא קונה, והחברה עברה את אחד מהסדרי החוב המורכבים במשק".

לגבי המאבק מול מחזיקי האג"ח בקבוצת אלון, אמר קפלן כי "אלון ישראל היא סולבנטית ויש לה בקופה כ-520 מיליון שקל, כך שמבחינה תזרימית היא יודעת לשרת את החוב שלה כשנתיים קדימה. יש לחברה מספר החזקות רווחיות וטובות, אבל היא חשופה לתנודות בשוק האנרגיה ולכן התעורר הצורך להגיע להסדר, בעקבות ירידה ניכרת במניות אלון US". לדברי קפלן, "אי אפשר לשפוט סולבנטיות של חברה לפי שווי המניות אלא לפי השווי הכלכלי ועל כך חלק מהמחלוקת מול המחזיקים. אבל המטרה שלנו היא לשלם את החובות לכולם".

שמו של מוטי בן משה הפך למוכר בשוק ההון המקומי כשהפך, יחד עם אדוארדו אלשטיין, לבעל שליטה בקונצרן אי.די.בי לאחר שזה קרס פיננסית והוצא מידי בעליו הקודמים בראשות נוחי דנקנר. אלא שכעבור זמן קצר עלו יחסיהם של אלשטיין ובן משה על שרטון והשניים נפרדו, תוך השמעת טענות חריפות האחד כנגד השני. ההפסד שרשם בן משה מהשקעתו בקונצרן אי.די.בי עמד על כ-530 מיליון שקל.