מחלוקת על הסיוע; סנטור לנתניהו: "תגיד לממשל ללכת להז..."

המחוקק הבכיר לינדסי גרהאם חושב שחבילת הסיוע החדשה שממשל אובמה מציע לישראל קטנה מדי ■ אמר לנתניהו: אם אתה חושב שהיא מספיקה - תגיד ■ נתניהו: לא יכול לומר זאת

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

מחלוקת בין ממשל אובמה לסנטור הבכיר לינדסי גרהאם על חבילת הסיוע החדשה שהממשל מציע לישראל מעכבת את החתימה על העסקה. למרבה ההפתעה, הבית הלבן ביקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשכנע את הסנטור להסיר את התנגדותו, אך מתברר שנתניהו והסנטור מצאו עצמם באותו צד של המתרס. כך מוסר היום (ב') "וושינגטון פוסט".

המו"מ בין ישראל לארה"ב על חבילת הסיוע החדשה נשלם כבר לפני כמה שבועות ומזכר הבנות, שמהווה את התשתית הלגלית של העסקה, מוכן לחתימה. שני הצדדים רוצים לסגור רשמית את העסקה לפני שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יעזוב את הבית הלבן, ואם אפשר הרבה קודם. אך הממשל אינו מוכן להתקדם בגלל סירובו של הסנטור גרהאם להבטיח, שהסנט לא יאשר לישראל כספים נוספים מעבר לאלה שמובטחים לה בעסקה. גרהאם הוא יו"ר ועדת המשנה לענייני חוץ של ועדת ההקצבות.

החבילה החדשה תסדיר את הסיוע לישראל לעשר שנים, החל ב-2018. על פי פקידי ממשל שמצוטטים ב"פוסט", תקבל ישראל כל שנה 3.3 מיליארד דולר, במקום 3.1 מיליארד דולר עתה. פקיד אמריקאי בכיר אמר כבר באפריל, שמדובר ב"סיוע הצבאי הגדול ביותר למדינה זרה שנתנה ארה"ב אי פעם בתולדותיה".

בשורש המחלוקת של הממשל עם הסנטור נמצאת העובדה שהחבילה החדשה כוללת גם את הסיוע האמריקאי לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים בישראל (למשל: "חץ", "כיפת ברזל", "קלע דוד"). הסיוע לטילים אינו כלול בחבילה הנוכחית. מדי שנה - וגם השנה - הגיש הממשל לקונגרס הצעת חוק למימון תכניות הטילים בישראל, והקונגרס, באופן מסורתי, הוסיף מאות מיליונים לבקשה המקורית של הממשל. לנוהג הזה מבקש ממשל אובמה לשים קץ מפני שהסיוע לתכניות הטילים יהיה כלול בחבילה החדשה.

"העובדה היא, שלפי ההצעה שלנו תוכל ישראל לסמוך על מחויבות של הממשל לספק לה סיוע משמעותי לתכניות הטילים שלה במשך 10 שנים וזה שונה לחלוטין מהסיוע לטילים שישראל קיבלה בשנים קודמות", אמר פקיד אמריקאי בכיר ל"פוסט".

על פי תנאי החבילה החדשה, תקציב ארה"ב 500 מיליון דולר בשנה לתכניות הטילים הישראליות (בהשוואה ל-487 מיליון דולר שקיבלה ישראל בשנת הכספים 2016; נתון זה כולל את הבקשה המקורית של הממשל ותוספות שאישר הקונגרס). אך ועדת ההקצבות של הסנט רוצה לתת לישראל 600 מיליון דולר בשנה לתכניות הטילים בשנת הכספים 2017 (וכך גם ועדת השירותים הצבאיים של בית-הנבחרים). הממשל, מצידו, ביקש להקציב לתכניות הטילים רק 145.8 מיליון ב-2017).

גרהאם טוען, שמזכר ההבנה צריך להיות הבסיס לחישוב הסיוע לישראל, לא התקרה. ועדת המשנה שבראשה הוא עומד הצביעה בעד הצעת חוק לתת לישראל 600 מיליון דולר ב-2017 וביולי חתמו 37 סנטורים, לרבות סנטור טים קיין, המועמד הדמוקרטי לסגן נשיא, על מכתב שקורא לקונגרס להגדיל את מימון תכניות הטילים של ישראל מעל בקשת הממשל.

"תאמר לממשל שילך להז..."

במו"מ עם ישראל על חבילת הסיוע החדשה, דחף הממשל סעיף שיאסור על ישראל לבקש מהקונגרס תוספות לסיוע שיהיה כלול בחבילה החדשה.

זה אפוא הרקע למחלוקת בין הבית הלבן לגרהאם, אך הממשל לא קבל ישירות באזני הסנטור אלא דיווח לראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הבעיה שמעכבת את החתימה על חבילת הסיוע החדשה. נתניהו שוחח על כך טלפונית עם גרהאם באוגוסט. אבל, בראיון ל"וושינגטון פוסט" אמר הסנטור, שלקונגרס אין שום מחויבות להסכים לעסקת הסיוע מפני שבתי המחוקקים לא השתתפו במו"מ.

"ראש ממשלת ישראל אמר לי, שהממשל מסרב לחתום על מזכר ההבנות החדש עד שאסכים להפחית את התוספות של הסנט לסיוע לתכניות הטילים של ישראל (ל-2017)", אמר הסנטור ל"פוסט". "אני אמרתי (לנתניהו), 'תאמר לממשל שילך להז...".

גרהאם אף הביע תרעומת מהסעיף במזכר ההבנות שאוסר על ישראל לבקש מהקונגרס תוספות לסיוע מעבר למה שכלול בחבילה: "אני נפגע מכך שהממשל מנסה להשתלט על תהליך קביעת התקציב בקונגרס. אם הם לא מרוצים ממה שאנו עושים, שיטילו וטו על הצעות חוקי התקציב שלנו. לא ייתכן שהזרוע המבצעת תכתיב לזרוע המחוקקת מה לעשות במשך 10 שנים על סמך הסכם שאנו לא היינו שותפים בניסוחו".

לדברי גרהאם, אמר לו נתניהו, שישראל מוכנה לחתום על ההסכם, אך רה"מ לא ביקש מהסנטור להיכנע ללחצי הממשל ולהסכים לתנאי החבילה החדשה.

"אמרתי לראש הממשלה, 'אם אינך זקוק לכסף, אשמח לשנות את עמדתי בהתאם לדרישת הממשל", אמר הסנטור. "אך נתניהו אמר, 'לא, הרי אתה יודע שאינני יכול לומר שאיננו זקוקים לכסף מפני שהאיומים עלינו אמיתיים'".

אובמה יצטרך להחליט עתה האם חבילת הסיוע החדשה, שנועדה לשפר את יחסיו עם ישראל ולקבע אותם כחלק ממורשתו כנשיא חשובה יותר מאשר מאבק עם הקונגרס על סמכויות תקצוב, אומר ה"פוסט". בלאו הכי, הקונגרס יישאר גם אחרי שאובמה ילך והמחוקקים יוסיפו לדרוש שקולם יישמע בסוגיות שקשורות בסיוע הביטחוני לישראל.