חשאיות: כך מתחמק דאע"ש משירותי המודיעין המערביים

גורמי ביטחון מערביים סיפרו לוול סטריט ג'ורנל כי פעילי הארגון הקיצוני הפסיקו להשתמש בטלפונים וברשתות החברתיות ■ מסתמכים בעיקר על אפליקציות מוצפנות ועל מסרים בעל פה

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

פעילי ארגון "המדינה האסלאמית" החלו להשתמש בטקטיקות מתוחכמות שמקשות על שירותי המודיעין המערביים להתחקות אחריהם - כך אמרו גורמי ביטחון מערביים לוול סטריט ג'ורנל. בכתבה שהתפרסמה אמש (א'), סיפרו הגורמים כי בעבר אנשי הארגון הקיצוני הסתמכו על טלפונים ועל רשתות חברתיות וכך היה ניתן לאתר אותם בקלות. כיום, לטענתם, הם מתקשרים דרך הודעות מוצפנות בווטסאפ ובטלגרם, באמצעות מפגשים פנים אל-פנים, במכתבים, בשתיקות ארוכות ובהטעיה מכוונת. כך, הם מותירים מאד מאוד רמזים אלקטרוניים עבור סוכנויות הביון השונות.

לפי הגורמים, שורת הפיגועים האחרונה באירופה, שגבתה את חייהם של יותר מ-200 איש ב-20 חודשים, חשפה את המשמעת המבצעית ואת הידע הטכנולוגי של לוחמי דאע"ש. כך, למשל, אירע במתקפת הטרור בפריז ב-13 בנובמבר . הרשויות בצרפת היו משוכנעות כי מנהיג התא, עבד אל-חמיד אבאוד, נמצא בצפון סוריה, לאחר שאיכנו מידע מטלפונים סלולריים ומאמצעים אלקטרוניים אחרים.

המתקפה, שבה נהרגו 130 איש, חשפה את ערוותם של שירותי המודיעין. אבאוד הצליח לחמוק בחזרה לשטחה של המדינה מבלי שאיש שם לב. לפי גורם ביטחוני מערבי, פעילי הארגון ב סוריה ככל הנראה השתמשו בחשבונות ווטסאפ ובטלפונים של מנהיג התא ושל המחבלים הנוספים כדי להסתיר את הגעתם לאירופה. "הסתמכנו יותר מדי על טכנולוגיה ואיבדנו את עקבותיהם", אמר.

 

ביום שישי האחרון מסרה התביעה בצרפת כי שלוש נשים שנעצרו בחשד שתכננו פיגוע קיבלו הוראות מרחוק מסוריה. אותם גורמי ביטחון ששוחחו עם וול סטריט ג'ורנל סבורים כי ייתכן שהיה זה ניסיון של "המדינה האסלאמית" להסוות הכנות למתקפות מתוחכמות יותר.

המחבלים בפריז שמרו על שתיקה ארוכה, לעתים במשך שבועות, כשהם חצו את היבשת בספטמבר ובאוקטובר. כשהם תקשרו, הם לעתים עשו זאת באופן חד-פעמי דרך מכשירים סלולריים שאותם השליכו מיד לאחר השימוש. בתעמולה שמפרסם דאע"ש ברשתות החברתיות הוא ממליץ לתומכיו להחליף בתדירות גבוהה טלפוניים סלולריים, להשתמש לסירוגין באפליקציות שונות להעברת מסרים ובמספרים זמניים, כך שיהיה קשה לעקוב אחריהם.

בדאע"ש, כך נראה, למדו כיצד לשמור על חשאיות ולהגביל את מספר האנשים המחזיקים במידע רגיש, טקטיקה שאותה אימצו מארגון האב שלהם, אל-קאעדה, שמעדיף שליחים והודעות כתובות.