סקיילקס משתקמת מאילן בן דב; לפידות בשווי שיא

בסיכום רבעוני נהנה סקיילקס מהשקה מוצלחת של הסמסונג גלקסי ה-S7 במהלך חודש מארס, שהגדילה הכנסותיה ב-22% ל-260 מיליון שקל ■ הרווח הגיע קרוב ל-7 מיליון שקל, אחרי הפסד של יותר מ-1 מיליון שקל אשתקד

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

אחרי סיכום חיובי לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה, בעלי מניות חברת סקיילקס, יבואנית מכשירי סמסונג, אישרו בסוף השבוע את שינוי שמה לסאני תקשורת (Suny Communications) - שמה של מי שהייתה בעלת השליטה בה תחת ידיו של אילן בן דב, עד קריסת פירמידת החברות שלו.

התוצאות החיוביות שהציגה באחרונה סקיילקס  עשויים להעיד כי החברה החלה להתרגל למציאות החדשה בה היא פועלת, לאחר תיקון ההסכם מול ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית ב-2014 שפגע בפעילותה בצורה ניכרת.

בסיכום רבעוני נהנה סקיילקס מהשקה מוצלחת של דגם ה-S7 במהלך חודש מארס, שהגדילה את הכנסותיה ב-22% ל-260 מיליון שקל וסייעו לה להציג רווח נקי של קרוב ל-7 מיליון שקל, אחרי הפסד של יותר מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל. בסיכום מחצית השנה המגמה דומה, עם צמיחה של 29% בהכנסות שהצטברו ל-462 מיליון שקל ורווח נקי של 9.5 מיליון שקל.

בנוסף סקיילקס שיפרה את הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה וכן נהנתה מצמצום בהוצאות המימון. בסקיילקס מייחסים כאמור את השיפור בתוצאות להשקת דגם הסלולר החדש ומציינים כי הוא נתמך "במחיר השקה מוזל ואטרקטיבי אשר הביא לגידול משמעותי בהיקף המכר".

במחצית המקבילה של 2015 רשמה סקיילקס רווח גדול בעקבות הסדר חוב שבוצע בחברה בתחילת השנה שעברה והניב לה בסיכום שנתי רווח של 576 מיליון שקל מגריעת כלל האג"ח של החברה. מאז גייסה החברה 220 מיליון שקל באמצעות הנפקת סדרת אג"ח חדשה (י"א), הנסחרת כיום בתשואה של כ-9%.

על רקע השיפור בפעילות העסקית, מניית סקיילקס מציגה זינוק של יותר מ-200% בערכה מתחילת השנה ומשקפת ליבואנית מכשירי סמסונג שווי של 55 מיליון שקל. הסנטימנט החיובי האחרון במניה נתמך גם בזכייה לאספקת מכשירי סלולר עבור עובדי המדינה עליה דיווחה סקיילקס בחודש יולי האחרון, למרות שבסקיילקס ציינו בעניין כי "בשלב זה אין ביכולתה של החברה להעריך את היקף ההכנסות הצפויות שינבעו לה" וזאת משום שעובדי המדינה יחליטו איזה מכשיר לרכוש מתוך כמה אופציות העומדות לרשותם.

גל העליות במניה לא הושפע ביניים לשלילה מהחלטת סמסונג העולמית לעצור בימים האחרונים ר את שיווק מכשירי ה"נוט 7" שלה, בין היתר גם לישראל, בעקבות דיווחים שהגיעו לידי החברה על התלקחות ופיצוץ של סוללת המכשיר.

למרות העליות המרשימות, סקיילקס לא מתחילה להתקרב לשווי שיא של 2.5 מיליארד שקל אליו הגיעה במהלך 2010, אז הייתה בשליטתו של אילן בן דב. אלא שבהמשך, קרסה פירמידת החברות של בן דב והשליטה בסקיילקס עברה לידי חבר ההשקעות לפידות של יעקב לוקסנבורג (לוקסי) .

במהלך 2012 החל לוקסי להשקיע באג"ח סקיילקס והחברה האם שלה סאני באמצעות לפידות. עם התדרדרות מצבו הפיננסי של בן דב גדלה הדומיננטיות של לפידות בסקיילקס, ובעקבות הסדר החוב הענק אשתקד, בהיקף של 1 מיליארד שקל (אשר כלל תספורת של לפחות 50%) הפכה לבעלת השליטה בה.

כאמור ב-2014 ספגה סקיילקס מכה קשה בעקבות החלטת סמסונג לשנות את ההסכם איתה, כך שהחברה העולמית תהיה רשאית למכור את מוצרי ישירות לחברות הסלולר בישראל, ולא דרך סקיילקס כפי שהיה עד אז, מה שהוביל להרעה ניכרת בתוצאותיה הכספיות של האחרונה. כיום סקיילקס מתמקדת במכירה לרשתות שיווק, מפיצים וחנויות סלולר, באמצעות רשת חנויות שבבעלותה ודרך האינטרנט.

בעל השליטה לפידות נהנית גם היא מהתקופה החיובית העסקית של סקיילקס, וסיכמה את הרבעון השני עם שיפור של 17% בהכנסותיה שהגיעו ל-344 מיליון שקל וזינוק של 70% ברווחיה שהגיעו ל-21 מיליון שקל. מלבד סקיילקס, לפידות עוסקת בקידוחים, חיפוש והפקת נפט, סחר במוצרי הלבשה, הנעלה ואביזרים נלווים בחו"ל, והשקעות פיננסיות. מניית לפידות התחזקה מתחילת השנה ב-55% (ועלייה דומה ממאי 2012) לשווי שיא המתקרב ל-380 מיליון שקל.