חב' הסלולר גובות מהצרכנים 70 מ' ש' דמי מעבר בשנה

לפי הערכות, גובה הסכום משתנה מחברה לחברה ומתוכנית לתוכנית - כך שסביר שהעלות האמיתית נמוכה בהרבה ■ משרד התקשורת: זה חוקי. בוחנים אם יש אפליה בין מנויים

שיאנים בדיבור בסלולרי
שיאנים בדיבור בסלולרי

חשבונות הסלולר נשחקו דרמטית מאז החלת הרפורמה בענף ועד היום. ואולם, במספר סעיפים, דוגמת "דמי מעבר בין תוכניות", מצליחות חברות הסלולר לעשות רווחים על גבו של הצרכן. דמי מעבר נגבים מלקוחות קיימים שמבקשים לעבור תוכנית או כאשר מסתיימת תוכנית המבצע ומתבצע מעבר פסיבי לתוכנית אחרת, מן הסתם יקרה יותר. התסכול של הצרכנים בא לידי ביטוי בתלונות שזורמות בנושא.

כך לדוגמה א', שפנה ל"גלובס": לשתי בנותיו מנוי לשירות הכול כלול ב-012 מובייל (פרטנר), אלא שהנערות גולשות באינטרנט הרבה ולכן צלצל לחברה במטרה להגדיל את נפח הגלישה בחבילות שלהן - הליך שעל פניו נשמע פשוט, אולם הנציגה הטלפונית הסבירה כי דמי המעבר לנפח הגלישה המורחב יסתכמו ב-120 שקל לשתי החבילות. א' משלם 35 שקל בחודש עבור כל אחת מהחבילות, ודמי המעבר נשמעו לו חסרי פרופורציה.

ב-012 אמרו בתגובה ל"גלובס" כי "בניגוד למרבית החברות, 012 מובייל מציגה בשקיפות את תעריפי דמי המעבר לצד כל תוכנית המפורסמת באתר, ובמטרה לעודד ביצוע פעולות דיגיטליות התעריף למעבר באתר עומד על 20 שקל לעומת 60 שקל במענה הטלפוני".

ואכן, דמי מעבר אינם רעה חולה בקרב פרטנר בלבד. במשרד התקשורת מציינים כי "הוראות הרישיון מתירות הגדרת 'תנאי מעבר' בין היתר תשלום ('דמי מעבר') עבור ביצוע מעבר בין תוכניות. חשוב לציין כי בימים אלה אנו בוחנים בין היתר עניין אפליה בין מנויים בנושא זה".

כל החברות נוהגות לגבות את הקנס הזה, גבייה שהיא אמנם חוקית אבל מרגיזה ואף משתנה בין התוכניות השונות - מחיוב מאופס ועד חיוב של כ-200 שקל, למשל, במעבר למסלול טוקמן ממסלול רגיל בסלקום. תזכורת: אפשר לנטוש חברה שרוצה לגבות מכם דמי מעבר ולעבור למתחרה.

סמארטפונים (צילום: רויטרס)
 סמארטפונים (צילום: רויטרס)

"הסכום לא משקף את העלות"

את דמי המעבר קובעות החברות, וגם אלה השתנו עם השנים: בינואר 2015, לאחר התערבות של משרד התקשורת, הפחיתה גולן טלקום את דמי המעבר שגבתה מ-300 שקל ל-150 שקל בתוכניות שהיו רלוונטיות אז. כיום החברה גובה דמי מעבר של כ-50 שקל. הוט מובייל, שבתחילה לא גבתה דבר עבור שינוי תוכנית, החלה לגבות בסוף 2014 כ-40 שקל עבור דמי מעבר בין תוכניות. כיום גובה החברה סכומים משתנים בהתאם לתוכנית ולאופן שבו נעשה השינוי - באתר או באמצעות נציג.

גם אל ארגון אמון הציבור זורמות תלונות בנושא, של צרכנים שמתרגזים לגלות שעליהם לשלם דמי מעבר רק בגלל סיום תוכנית, ובמקרים של מעבר בין תוכניות הכעס הוא בשל התעריפים הגבוהים ביחס לתשלום החודשי.

לדברי עו"ד בת-אל דסה, האחראית לתחום התקשורת באמון הציבור, "עלות דמי המעבר צריכה לשקף את העלות הריאלית של ההליך עבור החברה, ואין הצדקה לגביית סכומים שאינם פרופורציונליים. נכון להיום, קיים פער משמעותי בגובה דמי המעבר בין החברות, מה שמעיד כי הסכומים הנגבים לא משקפים את העלויות האמיתיות של ההליך.

"בנוסף, לעמדתנו לא קיימת הצדקה לגביית דמי מעבר בתום תקופת התוכנית, היות שמנגנון העברת הצרכן לתוכנית אחרת קיים ממילא, גם אם הוא יוזם בקשה לעבור לתוכנית זולה וגם אם הוא מועבר באופן פסיבי לתוכנית יקרה יותר על ידי החברה".

הערכת אמון הציבור היא כי חמש החברות הגדולות גורפות לכיסן סכום של 70 מיליון שקל בשנה מגביית דמי המעבר - לפי תחשיב שמרני, שכשליש מהלקוחות של חמש חברות הסלולר הגדולות צפויים לשלם בשנה דמי מעבר של 40 שקל בממוצע.

מבדיקת אמון הציבור עולה כי קיים שוני בין החברות ובין התוכניות. כך, פלאפון אינה גובה דמי מעבר בשתיים מתוך שלוש החבילות שמוצגות באתר. בהוט מובייל ההבדלים נעים מחיוב מאופס ועד 90 שקל למעבר לחבילה הכוללת שיחות מחו"ל. גם השקיפות באתרים אינה אחידה. בחלק מהאתרים הם לא מוזכרים בתוך פרטי החבילות וצריך לתור אחריהם - ולא תמיד זה פשוט.

עוד מציינים בארגון, כי בעקבות בדיקתם סלקום הפחיתה משמעותית את דמי המעבר שגבתה: בצילום מסך מאתר החברה ביוני נראה כי דמי המעבר בין תוכניות עומדים על 150 שקל, אולם מאז הפחיתה את דמי המעבר ל-49 שקל. לאמון הציבור הגיבה סלקום כי היא "פועלת על פי חוק, עלות החלפת מסלול עומדת על 49 שקל ומידע זה מעודכן בעמוד התעריפון".