כנס הליגל-טק הראשון יעסוק בשילוב בין טכנולוגיה למשפטים

"ליגל-טק זה כמו הפינטק של עולם המשפטים. זה תחום שעובד חזק מאוד בעולם אבל דווקא בישראל, שיש בה שוק עריכת דין מטורף ותעשיית טכנולוגיה משגשגת - אנחנו נמצאים שנים מאחור"

אחרי שורה של מהפכות בתחומי התחבורה, המלונאות והתוכן - הטכנולוגיה מתחילה לחלחל גם לתחום המשפטים ועריכת הדין. הערב (ב') ייערך בתל אביב יום עיון שמוגדר על ידי המארגנים כ"כנס ה-Legal Tech הראשון אי פעם בישראל".

תעשיית הליגל-טק פונה באופן עקרוני ללקוחות שהם משפטנים וגם לקהל הרחב. עידו גולדברג מחברת Tech&Law Israel, אשר מהווה מחלקה של רובוס שעוסקת בפיתוח עסקי למשרדי עו"ד, מספר ל"גלובס" ש"ליגל-טק זה כמו הפינטק (טכנולוגיות פיננסיות - ע.ר) של עולם המשפטים. זה תחום שעובד חזק מאוד בעולם אבל דווקא בישראל, שיש בה שוק עריכת דין מטורף ותעשיית טכנולוגיה משגשגת - אנחנו נמצאים שנים מאחור".

בשנה האחרונה הקים גולדברג את Tech&Law , פלטפורמה אשר מחברת בין יזמים לבין משרדי עורכי דין. הוא מעריך כי בישראל פועלים עשרות סטארט-אפים אשר מציעים פתרונות שעשוים לתרום לעוסקים בתחום המשפטי.

איך טכנולוגיה יכולה לשפר את ההתנהלות המשפטית? "פתרונות מסוג אחד אמורים לעזור לעורכי דין. זה כולל תוכנות לניהול משרד ותוכנות אחרות שיודעות לרוץ על מאגרי מידע ענקיים ולהגיד לעורכי דין - שים לב לטיעון הזה. יש פתרונות מסקרנים של בינה מלאכותית. יש חברות שמפתחות כלים שכבר עובדים. זה כמו סירי. אתה שואל שאלה משפטית בשפה פשוטה ומקבל תשובה.

"הסוג השני הם פתרונות שמיועדים למשתמשים רגילים. נניח שיש לך חוזה, בעזרת למידת מכונה התוכנה יכולה להגיד לך 'שים לב, אתה משלם בסעיף הזה יותר מכולם', או 'שים לב שב-80% מהחוזים בתחום הזה יש סעיף מסוים שאצלך הוא לא קיים".

בסגמנט השני ניתן למצוא בין השאר את חברת Legalzoom אשר מאפשרת ללקוחות לערוך צוואה תמורת סכום סמלי יחסית של שישים דולר. "אלה פתרונות שמאפשרים להנגיש שירותים משפטיים, שבדרך כלל עולים הרבה מאוד כסף, ומאפשרים לעשות אותם בצורה די פשוטה", אומר גולדברג.

- אתה מאמין שהטכנולוגיה תייתר בסופו של דבר את הצורך בעורכי דין?

"זה משהו שאומרים אותו בכל תעשייה שמתחילה לעבור שינוי, גם בפינטק אפשר לומר שבסוף לא נצטרך בנקים. השינוי קורה אם התעשייה המשפטית תרצה וגם אם לא. אני תמיד נתון את הדוגמא של הפינטק, אתה רואה ששם השחקנים הכי בולטים, מי שמחזיק את האקסלרטורים ומבצע השקעות הון סיכון הם דווקא הבנקים. אין היום בנק גדול שלא מחזיק אקסלרטור. מקצוע עריכת הדין לא ייעלם כל כך מהר. גם הפתרונות שאני מדבר עליהם כמעט אף פעם לא יכולים לעבוד בלי מגע אנושי. הם רק מסייעים ועוזרים".