אקסלנס: "תשואת הדיבידנד של הבנקים - הנמוכה בעולם"

"זה הזמן שאפשר לשחרר את הרסן. קביעת פרמטרים חדשים לחלוקת דיבידנד, יהיו מבחינת כל המוסיף גורע"

חדוה בר / צילום: אוריה תדמור
חדוה בר / צילום: אוריה תדמור

"קיים פוטנציאל רב לחלוקת דיבידנד בבנקים הישראלים בשנים הקרובות", כך מעריך מיכה גולדברג, מנהל המחקר ואנליסט הבנקים של אקסלנס ברוקראז'. גולדברג פרסם באחרונה עבודה העוסקת בחלוקת הדיבידנד בבנקים, כאשר ממנה עולה כי שיעור הדיבידנד בבנקים בישראל נמוך משמעותית לעומת בנקים בעולם, וכי להערכתו צפוי בקרוב שינוי במגמה.

העבודה הוכנה על רקע ידיעה שפורסמה באחרונה ב"גלובס" ולפיה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר בוחנת את האפשרות להחיל כללים אחידים לחלוקת דיבידנד בכל הבנקים.

"אני מעריך את המפקחת. היא מפקחת שונה מקודמיה, מוכנה לחשוב מחוץ לקופסה ובוחנת כל נושא מחדש", אומר גולדברג. עם זאת, הוא חושש מהחלת כללים בנושא הדיבידנד. "קביעת פרמטרים חדשים לחלוקת דיבידנד שהם מעבר לדרישות הון, יהיו מבחינת כל המוסיף גורע", הוא אומר.

- למה אתה מתכוון?

"אפשר ללמוד מהעולם ולא להמציא מחדש את הגלגל, במיוחד כשהמערכת הבנקאית פה טובה. צריך לקבוע יעדי הון ברורים, ואז לאפשר להנהלת הבנק לקבל החלטה ברורה איך וכמה הם רוצים לחלק. מעבר לזה לקבוע עוד יעדים או פרמטרים בעיניי זה מיותר".

בעבר בלטו מניות הבנקים עם תשואות דיבידנד גבוהות בבורסה בת"א. הבנקים יכלו לחלק דיבידנד כמעט ללא מגבלה, בהתאם להחלטת הדירקטוריון. אלא שמצב זה השתנה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי של 2008. בנק ישראל עצר אז את חלוקת הדיבידנדים, ומאז אישר במשורה חלוקת דיבידנד, וגם אז - לא לכל הבנקים. כיום, התנאים של בנק ישראל לחלוקת דיבידנד אינם שקופים, והם נתונים לשיקול הדעת של הפיקוח על הבנקים.

בנק ישראל מאפשר כיום רק לבנק הבינלאומי לחלק דיבידנד ללא מגבלה, ולפועלים ומזרחי טפחות הוא מאפשר לחלק את היקף מסוים (20% מהרווח בפועלים ו-15% מהרווח במזרחי טפחות). לאומי ודיסקונט לא חילקו דיבידנד מזה כמה שנים, ולפי הערכות לא יחלקו עד 2018.

גולדברג מציין שהרגולציה בישראל מחמירה ביחס לדיבידנד. " לפי סקר של 'הבנק העולמי, רק 31 מפקחים בעולם מתוך 140, ישקלו להתערב בפועל בחלוקת דיבידנד בניסיון לווסת פגיעה עתידית, אך בפועל אף רגולטור לא הגביל חלוקת דיבידנד באופן גורף לאורך זמן מלבד הפיקוח בישראל. אפילו בנקים באירופה שהתמודדו עם לא מעט קשיים במשבר האחרון, מחלקים דיבידנדים גבוהים".גולדברג הציג נתונים המשווים בין היקף הדיבידנד של הבנקים בישראל לעולם, כשלדבריו, הבנקים הישראלים מחלקים הכי פחות דיבידנדים בעולם. "בשנה החולפת הבנקים הישראלים החזירו כ-16% מסך הרווח לבעלי המניות שלהם. זאת לעומת 53% באופן ממוצע בעולם. באוסטרליה, הבנקים חילקו 93% מהרווח השנתי. אפילו באירופה מוכת הבעיות הבנקים חילקו 77% מהרווח כדיבידנד".

"אפשר לשחרר את הרסן"

גם בפרמטר תשואת הדיבידנד התמונה עגומה. תשואת הדיבידנד בישראל במניות הבנקים עמדה על 1.1% בלבד, לעומת ממוצע של 3.5% במדינות המתפתחות וכ-5% באירופה. בהשוואה לשנים שקדמו למשבר מדובר גם כן בירידה משמעותית - בשנים 1999-2007, עמדה תשואת הדיבידנד של מניות הבנקים בישראל על 4.7% בממוצע.

"אם משווים בכל פרמטר שהוא את הבנקים בישראל לעולם, המצב פה טוב מהממוצע: באיכות תיק האשראי, הסיכון לפשיטת רגל, יחסי ההון, הנזילות ועוד. זה הזמן שאפשר לשחרר את הרסן בחלוקת הדיבידנד", אומר גולדברג.

- מדוע חשוב כ"כ לחלק דיבידנד, לא עדיף לנצל את הרווחים כמנוע לצמיחה עתידית כמו גידול באשראי?

"דיבידנד יכול להביא לישראל הרבה משקיעים זרים. המשקיעים הזרים מאד רגישים לנושא הדיבידנד, במיוחד במצב הנוכחי כשהריבית היא אפס. רואים את זה למשל במניית בזק, שנהנית מפעילות משמעותית של משקיעים זרים שרצים אליה, בגלל הדיבידנד הגבוה שהיא מחלקת".גולדברג מפרסם גם תחזית לשנתיים הבאות באשר לשיעור החלוקה הצפוי. להערכתו כבר בשנה הבאה לאומי ודיסקונט יחזרו לחלק דיבידנד, ובשנת 2018 כבר יגיעו לתשואת דיבידנד של 4%-5%, כאשר בפועלים, מזרחי-טפחות והבינלאומי שכבר היום מחלקים דיבידנד, תגיע תשואה הדיבידנד ל-6-7%.

- לאומי סובל מבעיות מבניות בהון, ודיסקונט מרווחיות נמוכה. אתה חושב שנכון שהם יחלקו דיבידנד לפני שיפתרו את האתגרים העומדים לפניהם?

"דיסקונט הוא דוגמה לבנק עם יחס הלימות הון טוב, ומעל יעד ההון שהוצב לו. ברמה הזאת, אין שום סיבה לא לאשר לו לחלק דיבידנד. ובאשר ללאומי - זה בנק שבמונחים גלובלים הוא עם יחס הון גבוה, ואיכות אשראי גבוהה, וגם לו צריך לאשר חלוקת דיבידנד".

הלימות ההון ליבה בבנקים בישראל לעומת בנקים בעולם
 הלימות ההון ליבה בבנקים בישראל לעומת בנקים בעולם