חברות ישראליות גייסו מעל 3.5 מיליארד דולר מתחילת השנה

היום 4 חברות גייסו 66 מיליון דולר ■ Applause, השחקנית מספר 1 בבדיקות דיגיטליות של אפליקציות מובייל, גייסה 35 מיליון דולר

מיקי ויינברג / צילום: מתוך עמוד הלינקדאין
מיקי ויינברג / צילום: מתוך עמוד הלינקדאין

מפתח אפליקציות צעיר מפתח אפליקציה חדשה ומגניבה ורוצה להעלות אותה לאוויר, כלומר שתהיה זמינה בחנות האפליקציות של אפל ושל גוגל ושתעבוד חלק כדי שכמה שיותר משתמשי סמארטפון יורידו אותה. כדי להגיע למצב זה, מישהו צריך לוודא שהאפליקציה אכן עובדת כמו שצריך - לפני שהיא עולה לאוויר - וזה מה שהחברה הישראלית Applause עושה.

Applause, שהוקמה לפני 8 שנים, גייסה 35 מיליון דולר והשלימה מאז הקמתה גיוס של 115 מיליון דולר דרך 6 סבבי גיוס, לא משהו שהולך ברגל אפילו עבור חברת טק מצליחה ככל שתהיה. Applause, שמגדירה עצמה כחברה המובילה בעולם לבדיקות דיגיטליות In the Wild (כלומר בסביבה הטבעית של המוצר הדיגיטלי הנבדק), ציינה בהודעתה כי "סבב הגיוס הנוכחי הוא UpRound כלומר סבב שבו שווי החברה עלה".

2 מייסדי החברה הם דורון ראובני, שמכהן כמנכ"ל ורועי סולומון שמכהן כסמנכ"ל מוצר. כמנהל מרכז הפיתוח בישראל מכהן מיקי ויינברג.

- מיקי ויינברג, מה בדיוק עושה Applause?

"מרגע הקמתה, העיסוק המרכזי של Applause הוא בדיקות דיגיטליות של אפליקציות מובייל, אתרי אינטרנט (ווב), טכנולוגיה לבישה וכל דבר שהוא דיגיטלי במהותו, בסביבה הטבעית של המוצר הדיגיטלי. כך אנחנו מאפשרים ללקוחות שלנו, כמו מפתחי אתרי אינטרנט, אפליקציות מובייל וטכנולוגיות 'האינטרנט של הדברים' (IoT) לבדוק את המוצר שלהם כדי לוודא שהוא עובד בתנאי השטח שהם תכננו לו במקור. נניח מפתח אפליקציית מובייל שיושב בתל אביב פיתח אפליקציה שהוא רוצה שתעבוד בניו יורק, והוא רוצה לבדוק שהיא אכן תעבוד. Applause מאפשרת לו את זה".

- אם הוא חכם מספיק כדי לפתח אפליקציה, למה שלא יעשה את הבדיקות האלו בעצמו?

"שאלה טובה. במיוחד בעולם המובייל, אך גם בעולם הווב וה-IoT, יש מגוון רחב של פרמטרים שמשפיעים על איך שהאפליקציה מתפקדת, לדוגמה: רשתות סלולר שונות, מכשירי סלולר שונים, מערכות הפעלה שונות. בדרך כלל, למפתח אין את היכולת לבדוק שהאפליקציה שלו עובדת על כל מערכת הפעלה, בכל רשת סלולרית ובכל אחת מהמדינות שבהן הוא רוצה להפעיל אותה".

- תכל'ס, מה זה אומר בדיקות דיגיטליות?

"אלו בדיקות פונקציונליות. לבדוק שכל מקש עושה את מה שהוא אמור לעשות בזמן שהוא אמור לעשות, שהאפליקציה לא נסגרת לפתע, שהגלישה בה במעבר בין רשת סלולר 3G לרשת Wi Fi חלקה ולא נפגמת, שכניסה אליה במובייל לאחר שהמשתמש נרשם דרך אתר האינטרנט חלקה. במילים אחרות, שחוויית הגלישה במעבר בין נקודת קצה אחת לשנייה ובין מסכים שונים לא נפגמת".

בנקודה זו מוסיף ויינברג כי הגיוס הנוכחי יסייע לחברה להשיק שירותי מחקר דיגיטליים, "שזה אומר לבדוק האם תכנון האפליקציה אכן מספק את האנשים שלשמם תכננו אותה. עד כה התמקדנו בלתת פידבק שמבוסס על בדיקות פונקציונליות שנעשו על ידי קהל הטסטרים שלנו. עכשיו נספק פידבק מהשוק עצמו, כדי ששוק המשתמשים יהיה מסופק במלואו מהמוצר. כך נגדיל את בדיקת החוויה הדיגיטלית".

כשהוא אומר "קהל הטסטרים" ויינברג מתכוון למומחי QA (הבטחת איכות), 250 אלף איש במספר שהחברה מעסיקה כפרילנסרים ברחבי העולם. "זו העוצמה של המודל שלנו כי ככה אנחנו יכולים לבצע בדיקות בכל מקום בעולם, בכל מדינה שרלוונטית ללקוחות שלנו, ובסביבות הרלוונטיות - שזה אומר מכלול של מכשירי סלולר, מערכות הפעלה ורשתות סלולריות".

- כיצד אתם קובעים מה נכון ולא נכון בבדיקות הדיגיטליות?

"יש סט של Best Practices, כלומר פרקטיקות אופטימליות בקהילייה שבה אנחנו פועלים. כמו כן, הרבה פעמים קורה שלקוחות מגיעים אלינו כדי לקבל מאתנו ייעוץ באשר למה היא חוויית משתמש נכונה. זהו עולם מאוד תחרותי, והחוויה הדיגיטלית היא מאוד חשובה. אפליקציה שלא תהיה ידידותית למשתמש, תימחק מהסמארטפון של המשתמש".

- אני מניחה שכל מוצר דיגיטלי חוזר לבדיקה שנייה ושלישית אחרי הבדיקה הראשונה.

"נכון. בבדיקות פונקציונליות אנחנו עובדים לפי מודל של מנוי שמאפשר ללקוחות לבצע בדיקות למוצריו באופן רציף. וכן, אנחנו נותנים לו פידבק, מחזירים לו לתיקונים והוא מחזיר לנו כדי שנבדוק שוב. כשמדובר בשירותי המחקר, השיטה היא קצת אחרת כי מדובר יותר בשירותי ייעוץ".

- כיצד מודלים אלו משפיעים על ההכנסות שלכם? הם לא הופכים אותן לתנודתיות?

"לא, כי הרבה מאוד מהלקוחות שלנו מקפידים כל הזמן לשדרג ולשפר את המוצרים הדיגיטליים שלהם. אפליקציית מובייל, לדוגמה, מעדכנת גרסה כל כמה חודשים או אפילו שבועות ובכל פעם שצריך לבצע עדכון גרסה, צריך לוודא שמשהו שאנחנו תיקנו בעבר לא התקלקל בעדכון הגרסה החדש. לכן, ברוב המקרים ההתקשרויות שלנו עם הלקוחות הן ארוכות טווח. אנחנו למעשה חלק אינטגרלי מתהליך המחקר והפיתוח של הלקוחות שלנו".

Applause מציינת בהודעתה כי היא בודקת יותר מ-10,000 מוצרים חדשים עבור יותר מ-3,000 חברות הכוללות את גוגל, מיקרוסופט, פוקס, נייקי ורולקס. בין לקוחותיה הישראלים ניתן למצוא את קלטורה ואיירונסורס. "בישראל הצמיחה שלנו חדה במיוחד, שכן חברות ישראליות רבות פונות אלינו במטרה לקבל סיוע לקראת השקת מוצריהן בחו"ל", אומר ויינברג. "כל חברה שטכנולוגיה היא הלב של מה שהיא עושה, עובדת אתנו". לדברי ויינברג, שיעור הגידול השנתי בהכנסות החברה הוא 40%, "ואנחנו לא חושפים שיעורי רווחיות".

- 115 מיליון דולר זה הרבה. אין הנפקה בתכנון? המשקיעים הראשונים שלכם לא לוחצים לאקזיט?

"לא. המטרה שלנו איננה הנפקה אלא לבנות חברה בת קיימא שגדלה. כל המשקיעים הקיימים לקחו חלק בסבב הגיוס הנוכחי, וזה די נדיר".

- ועדיין, אין מחשבות על הנפקה?

"כל המשקיעים הקיימים הסכימו להשתתף בסבב הנוכחי, שנעשה לפי שווי גבוה מהסבב הקודם, והם לא היו חייבים. הם בחרו לעשות את זה וזה אומר לנו שכמונו הם מאוד מרוצים ממה שהספקנו לעשות. לא קפאנו על השמרים משנת 2008, והספקנו בזמן הזה לבנות חברה גלובלית".

Optimove שתומכת בשיווק ללקוחות קיימים גייסה 20 מיליון דולר

הנה חברה שכבר חיה ובועטת 7 שנים ללא כספי הון סיכון, אך כעת - ואולי על רקע הגאות בתעשיית הטק העולמית והישראלית כאחד - מגייסת מהון סיכון. Optimove, שפיתחה פלטפורמת שיווק ללקוחות קיימים, גייסה 20 מיליון דולר מקרן Israeli Growth Partners של חיים שני ומשה ליכטמן. זהו סבב הגיוס הראשון של החברה, ולדבריה היא מכפילה כל שנה את הכנסותיה במהלך שלוש השנים האחרונות.

פלטפורמת ה-SaaS (תוכנה כשירות) של Optimove משמשת למעלה מ-200 חברות, בהן זינגה ו-eBags. לקוחותיה משתמשים בתוכנה כדי לשלוח כ-4 מיליארד הודעות מותאמות באופן אישי ללמעלה מ-900 מיליון לקוחות מדי שנה באמצעות אי-מייל, פייסבוק, GDN (רשת המדיה של גוגל), SMS וערוצי שיווק אחרים.

פיני יקואל, מייסד ומנכ"ל Optimove, אמר כי: "Optimove מאפשרת למותגים מובילים בעולם לנהל מול לקוחותיהם מהלכי שיווק המבוססים על אינטליגנציה רגשית. החברה הגיעה למעמדה הנוכחי כמובילה בתחומה ללא כל מימון חיצוני".

"הפלטפורמה של Optimove מסייעת לחברות בניהול מערך השיווק הממוקד שלהן ופועלת בתחומי טכנולוגיית שימור לקוחות ומקסום שווי לקוח. הכלים של Optimove מסייעים לאנשי שיווק להבין באופן עמוק את התנהגות הלקוחות ולתכנן תקשורת המותאמת למאפיינים הייחודיים של כל לקוח. התוכנה מיועדת למקסם את מחזור החיים של הלקוח ולהגדיל את נאמנותו למותג. המודל של Optimove מבוסס על למידת מכונה ומאפשר תקשורת רב-ערוצית", מוסבר בהודעת החברה.

Totango שמסייעת בשימור לקוחות גייסה 8 מיליון דולר

חברת Totango גייסה 8 מיליון דולר בסבב שלישי בהובלת קרן BGV של אריק בן חמו. Totango פיתחה פלטפורמת customer success ברמה הארגונית. היא מסייעת לעסקים בעלי הכנסות חוזרות לפשט את המורכבויות הכרוכות בהצלחת הלקוחות, על ידי חיבור כל הנקודות של נתוני הלקוח, ניטור השינויים בבריאות הלקוח ועידוד למעורבות פרואקטיבית. חברות נעזרות בפתרון של החברה כדי לזהות חשבונות בסיכון, להקטין את אחוזי הנטישה ולמקסם את ערך הלקוח לאורך זמן.

לפי הודעתה, החברה פיתחה מוצר לארגונים גדולים שמאפשר להם לחזות פוטנציאל נטישת לקוחות ולהגיב. כמו כן, טכנולוגיית Totango מתבססת על אינדיקטורים שמאפשרים לחברות לבנות פרופיל מדויק של לקוחותיהם ולהתאים את השירותים והמוצרים כך שישרתו את לקוחותיהם באופן מיטבי, מה שיימנע נטישת לקוחות. בין לקוחותיה ניתן למצוא את אוטודסק, סיילספורס, פנדורה, קליקטייל ופנאיה.

"ארגונים רבים בעולם מגדילים את השקעתם ותלותם בטכנולוגיות ענן ותוכנה כשירות, וההשקעות בתחום נמצאות בשיאן. זיהינו את Totango כטכנולוגיה השלמה ביותר בשוק וכמובילה ברורה בפיתוח שוק ה-Customer Success. אנחנו סמוכים ובטוחים שהחברה היא הכוח המוביל בפיתוח השוק העולמי של Customer Success", פרגן בהודעת החברה אריק בן חמו, יו"ר ומנכ"ל 3com לשעבר, וכיום מוביל את קרן ההשקעות BGV.

Sensibo שהופכת מכשירים ל"חכמים" גייסה 2.6 מיליון דולר

הגיוס הקטנטן של היום הוא של חברה שרוצה להפוך כל מכשיר אלקטרוני למכשיר חכם, כזה שעובד על בסיס "האינטרנט של הדברים". Sensibo שמה והיא גייסה 2.6 מיליון דולר והשלימה מאז הקמתה גיוס של 3.6 מיליון דולר. החברה פיתחה פתרון IoT (נקרא Sensibo Inside) שהופך כל מכשיר אלקטרוני רגיל למכשיר חכם, כלומר שמחובר לאינטרנט ושניתן לשלוט עליו מרחוק. בתור התחלה, החברה מתרכזת בשוק המזגנים והיא משתפת פעולה עם חברת מיזוג האוויר Blue Star ההודית.

החברה תשתמש בהון שגייסה לצורך המשך פיתוח Sensibo Inside וליצירת שיתופי פעולה עם חברות ניהול דירות ונכסים, על מנת לעזור להן לנהל את משק המזגנים והאנרגיה שלהן. עומר ענבר, מייסד ומנכ"ל Sensibo ציין כי "עבור יצרנים, לא לחבר מוצרי חשמל זו הזדמנות מפוספסת, אבל עלויות הפיתוח גם של החומרה וגם של התוכנה, והזמן להשיק מוצר חדש, הופכים את המשימה לקשה ולעיתים בלתי אפשרית". לדבריו, "את Sensibo Inside אפשר להתקין תוך 60 שניות".