לאומי מבקש לממש שיעבודים על מניות פישמן ב"מוניטין"

מוניטין היא בעלת השליטה ב"גלובס", וכ-57% ממניותיה משועבדים ללאומי ■ הבנק: "לא מדובר בבקשה למנות כונסי נכסים לנכסי 'מוניטין' ובכללם לעיתון 'גלובס' - אלא לחברה מעליהם"

אליעזר פישמן ורקפת רוסק עמינח / צילום: איל יצהר
אליעזר פישמן ורקפת רוסק עמינח / צילום: איל יצהר

בנק לאומי הגיש אתמול (ג') בקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב למימוש שיעבודים על מניות השליטה של אליעזר פישמן, בשיעור של כ-57% ממניות חברת מוניטין עיתונות - המחזיקה בשרשור בשליטה ב"גלובס".

יתר מניות מוניטין תקשורת מוחזקות בידי חברה לנאמנויות של בנק הפועלים (כ-25%, שככל הידוע - רק חלקן שייכות לקבוצת פישמן והיתר למשפחת בראון). כ-25% נוספים מהמניות - שייכות למשפחת בראון, משפחתו של מייסד העיתון חיים בראון ז"ל, ואינן משועבדות - באמצעות חברה פרטית.

בנק הפועלים כבר ביקש לממש את השיעבודים על החלק במניות מוניטין המשועבד לטובתו, במסגרת בקשה למימוש שאר נכסי פישמן המשועבדים לטובת הפועלים, שהוגשה לאחרונה. אולם גם הבקשה למימוש מניות לטובת הפועלים לא התיימרה להעמיד את העיתון במצב שהשליטה בו מוחזקת, ולו באופן זמני, בידי עורכי דין מטעם הבנק.

לאומי מבהיר כי "אין המדובר בבקשה למנות כונסי נכסים לנכסי מוניטין ובכללם לעיתון 'גלובס' אלא מדובר בבקשה למינוי כונס למניות 'מלמעלה', כלומר למניות חברת האם של אותם נכסים - חברת מוניטין".

הבנק מבקש למנות את עורכי דינו, איל רוזובסקי ורונן מטרי, לכונסי הנכסים של המניות - לצורך מכירתן. זאת, לאחר שמניות חברת מוניטין שועבדו על-ידי פישמן כדי להבטיח חוב של חברת נכסי משפחת פישמן בהיקף של 710 מיליון שקל.

מצבת החובות הכוללת של אליעזר פישמן וחברותיו נעה בטווח שבין קרוב ל-4 מיליארד ועד ל-5 מיליארד שקל (דיווחים שונים לבית המשפט העלו מספרים שונים באשר לגובה מצבת החובות המלאה).

החוב לבנק הפועלים הוא הגדול ביותר והוא עומד על כ-1.8 מיליארד שקל. זאת, בעוד החוב ללאומי עומד על כ-1.7 מיליארד שקל. לרשות המסים חב פישמן כ-200 מיליון שקל, לבנק מזרחי-טפחות חבים פישמן וחברותיו כ-280 מיליון שקל והחוב לבנק אגוד עומד, לפי הערכות, על כ-200 מיליון שקל.

"בית המשפט כבר קבע כי אין חולק בדבר היותו של פישמן חדל פירעון", ציין הבנק, והוסיף כי אין חולק אף על גובה החוב של נכסי משפחת פישמן (710 מיליון שקל), לבנק.

הבנק מזכיר בבקשתו כי בעבר כבר מונו עורכי הדין רוזובסקי ומטרי לכונסי נכסים למניות בחברות שונות של פישמן, ובין היתר, הם מימשו מניות פישמן בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים בתמורה לכ-200 מיליון שקל, באישור בית המשפט.

"כפי שעולה מתוך שורה של הליכים שננקטו על-ידי נושים שונים כלפי פישמן וקבוצת פישמן, כמו גם מהחלטות שניתנו על ידי ביהמ"ש - לחברות ולמר פישמן באופן אישי חובות בסכומים כמעט חסרי תקדים כלפי המערכת הפיננסית", נכתב בבקשה.

"לנוכח הפער העצום בין שווי הביטחונות לבין היקף החובות, ולנוכח חובותיה העצומים של קבוצת פישמן למערכת הפיננסית", נכתב, "מן ההכרח לממש את השיעבודים".

הבנק מוסיף וטוען כי אם תיוותר השליטה בחברת מוניטין בידי פישמן, קיים חשש כי "ייגרמו נזקים לנכסים המשועבדים וייפגע שווי הבטוחות שבידי הבנק". הבנק מבהיר כי גם לאחר מינוי הכונסים (ככל שתתקבל הבקשה), יידרש אישור בית המשפט לכל עסקה.

פרסומים שונים מהחודשים האחרונים עסקו באפשרות של מכירת "גלובס". בין היתר עסקו הפרסומים בתג המחיר הגבוה שהציג בעבר פישמן לעיתון - דבר שהקשה על מכירתו.

גורמים הבקיאים בהליכים העריכו כי קיימת התעניינות מסוימת ברכישת מניות מוניטין. אולם, לפי אותם גורמים, נכון להיום, לא ידוע על עסקה קונקרטיות שמתגבשת. ההערכה היא כי לאחר מינוי הכונסים, יזרמו הצעות לרכישת המניות ותיערך התמחרות בין המציעים השונים, בפיקוחו של בית המשפט.