GE מכריזה: נתמודד על הקמת תחנות כוח על גז

בביקור בישראל אומר ז'רום פנקרס, נשיא חטיבת האנרגיות המתחדשות בחברה: "יש כאן שוק הון חזק שיכול לממן את התפתחות סקטור האנרגיה"

תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי

ההחלטה לסגור את תחנות הכוח של חברת החשמל בחדרה המייצרות בפחם פתחה את שוק הקמת תחנות הכוח בישראל להתעניינות בינלאומית, כך אמר ל"גלובס" נסים זווילי מנכ"ל ג'נרל אלקטריק-ישראל. התוכניות להקמת תחנות כוח חדשות עמדו במוקד ביקוריהם של בכירים בתאגידי הענק ג'נרל אלקטריק וסימנס בישראל בשבוע שעבר. היחידות הפחמיות בחדרה, שייסגרו לפי ההחלטה עד 2021 הן בעלות הספק 1,400 מגוואט. 1,200 מגוואט נוספים דרושים כדי לספק את העלייה הצפויה בביקוש לחשמל עד 2020, סך הפוטנציאל של השוק הישראלי לייצור חשמל בגז טבעי ב-6 השנים הקרובות הוא 2,600-3,000 מגוואט. "אנחנו מתכוונים להתמודד על השוק הזה" מבטיח זווילי, שהתלווה לביקורו בישראל של ז'רום פקרס, נשיא חטיבת אנרגיות מתחדשות בג'נרל אלקטריק.

לדברי פקרס, "ישראל היא שוק חשוב לאנרגיות מתחדשות שמתאפיין בשוק ההון מפותח, הן בצד של האקוויטי והן בצד של החוב, שיכול לממן את התפתחות סקטור האנרגיה שלכם במשאבים מקומיים. הכרתי את אנשי שוק ההון שלכם במהלך הקמת תחנות כוח פרטיות בעבר ומדובר באנשים פיקחים שיודעים את עבודתם. יש כאן סביבה שמתאימה מאד ליזמות בתחום".

בישראל אין עדיין תחנות כוח באגירה שאובה, אך התחנה הראשונה, במעלה גלבוע כבר נמצאת בשלבי הקמה מתקדמים. הקמת התחנה צפויה להסתיים ב-2017 בהשקעה של 2.2 מיליארד דולר. תחנת כוח הפועלת בטכנולוגיה של אגירה שאובה, מנצלת הפרשי גבהים לייצור חשמל: טורבינת גז "רגילה" שממוקמת בתוך חלל פנימי ענקי שנחצב בתוך המצוק, מעלה מים מבריכת אגירה תחתונה לבריכת אגירה עליונה. כדי לייצר חשמל מרוקנים את בריכת האגירה העליונה והמים הנופלים למטה מפעילים טורבינה שנייה, הידרו-אלקטרית. בדרך זו יכולה תחנת אגירה שאובה מצד אחד לקלוט בזמן אמת עודפי חשמל ברשת ולהשתמש בהם להעלאת המים לבריכת האגירה העליונה ומצד שני לספק בזמן מחסור בחשמל באמצעות ריקון בריכת האגירה העליונה והפעלת הטורבינה ההידרו-אלקטרית.

אגירה שאובה היא הכלי המרכזי שיש למנהלי רשת חשמל סגורה (שאין לה אפשרות להעביר עודפי חשמל לרשתות אחרות), כדי להתמודד עם אתגרי ייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת, שהבעיה העיקרית שלהם היא שאינם יציבים - כיון שהשמש והרוח הם מקורות אנרגיה שאינם בשליטת האדם. משום כך משק חשמל שיש בו שיעור גבוה של מתקני רוח או סולארי חשוף למצבים של עודף או מחסור פתאומיים בחשמל.

"כדי לשמור על הרשת מאוזנת, במיוחד לאור העובדה שישראל היא משק חשמל סגור - ככל שתפתחו יותר אנרגיות מתחדשות כך תזדקקו ליותר תחנות כוח באגירה שאובה", אומר פקרס, "אני מדבר על 4-5 תחנות, השלוש המתוכננות ואחת או שתיים נוספות".